پشت ویترین

نویسنده

نوای اسرارآمیز در نفوس مرده

 

 

 

نوای اسرارآمیز

نویسنده: اریک امانوئل اشمیت

مترجم: شهلا حائری

تاریخ انتشار: ۱۳۹۱

نوبت چاپ: هشتم

تعداد صفحه: ۹۶

ناشر: نشر قطره

این ملاقات خیلی زود به بازی بی‌رحمانهٔ موش و گربه‌ای تبدیل می‌شود که هرکدام از شخصیت‌ها با ترفندی اعجازآمیز می‌کوشد تا به حقیقت ماجرا پی برد. یک‌بار دیگر اریک ـ امانوئل ‌اشمیت با سبک شگفت‌انگیز خاص خود هر لحظه خواننده را غافلگیر می‌کند تا از ورای این ماجرای ساده و در عین‌حال حیرت‌انگیز زیر و بم‌های احساسات بشری و رموز دلباختگی را بر ما آشکار کند. از اریک ـ امانوئل اشمیت قبلاً نمایش‌نامهی “خرده جنایت‌های زناشوهری” به چاپ رسیده است.

 

اخبار باحال

نویسنده: سعید رحمان‌نیا

طراح جلد: محسن توحیدیان

تاریخ انتشار: ۱۳۹۱

نوبت چاپ: چاپ اول

تعداد صفحه: ۱۴۶

ناشر: نشر قطره

گاهی رفتار انسان‌ها خیلی خنده‌آور می‌شود مخصوصاً وقتی که پای عشق و عاشقی و جنس مخالف در کار باشد. باور نمی‌کنید این کتاب را مطالعه کنید تا به صحت عرایض بنده پی ببرید.

 

نامه به کافکا

نویسنده: یعقوب حیدری

تاریخ انتشار: ۱۳۹۱

نوبت چاپ: چاپ اول

تعداد صفحه: ۹۶

ناشر: نشر قطره

در یک سو “فرانتس کافکا” ایستاده؛ پرهیاهو و متفکر. در سوی دیگر، خود روایت‌گرِ کتاب. دربارهٔ کافکا می‌توان “هیچ” نگفت. چون دربارهٔ او آن‌قدر گفته شده که بی‌نیاز از هر معرفی‌ست. اما روایت‌گرِ کتاب! نمکین آدمی که مز‌گی‌های خاصِ خودش را دارد و به لحاظ پاره‌ای مشترکات، رونوشتِ روز‌ها یا به تعبیرِ یک شاعر: “شنبه‌های بی‌پناهی، جمعه‌های بی‌قراریِ” خود را به فرانتس سنجاق می‌کند. حتی با کمی حوصله و دقت می‌توان از لابه‌لای این کتاب، صدای او را از جنگلِ بی‌آب و علفِ پر راز و رمزی که سرشار از بغضِ فروخوردهٔ کافکاست، از گلوی زخمیِ “جون جوردن”، این شاعرِ افریقایی ـ امریکایی، آن هم به وسعتِ یک جنگل شنید که فریاد برآورده: “آ آ‌ها ها‌های فرانتس: “هرکجا که هستی، بیا بیرون / ما باید دورِ درختی جمع شویم / که هنوز / حتی آن را نکاشته‌ایم!” ما که می‌شنویم، شما چه‌طور؟

 

نفوس مرده

نویسنده: میخائیل بولگاکف

مترجم: سحر کریمی ‌مهر

تاریخ انتشار: ۱۳۹۱

نوبت چاپ: چاپ اول

تعداد صفحه: ۱۱۲

ناشر: نشر قطره

میخائیل آفاناسیِیویچ بولگاکف (۱۸۹۱-۱۹۴۰) در کییِف متولد شد و در سال ۱۹۱۶ مدرک دکترای پزشکی خود را از دانشگاه پزشکی کییِف گرفت، اما مدت کمی در این حوزه به فعالیت مشغول و پس از مدتی به نگارش در حوزه‌‎ی ادبی پرداخت و آثار در خور توجهی همچون مرشد و مارگاریتا را به رشتهٔ تحریر در آورد که با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد و در آن به خوبی تمسخر زندگی کنونی و دست‌یابی به آرمان‌شهر را به زیبایی به تصویر ‌می‌کشد و نمایش‌نامه-‌هایش هم‌، هم‌چنان متأثر از آن بوده و شاید به نوعی خود را وام‌دار این موضوع می‌داند. در نمایش‌نامهٔ نفوس مرده که با الهام از کتابی به همین نام به قلم نیکلای گوگول نگاشته شده نیز از دنیای تصنعی و حماقت طبقهٔ اشرافیت و آرمان‌شهر ترسیمی آنان سخن می‌گوید و با قلمی تند و گزنده جامعهٔ آن زمان را زیر سؤال می‌برد و جهانی را به تصویر ‌می‌کشد که همچون اثر گوگول نشئت گرفته از تلخی‌های آن زمان و ناامیدی انسان کنونی در دنیای مدرن و به دور از واقعیت‌ها است.

 

استانیسلاوسکی

عنوان فرعی: زندگی و دستاورد کارگردان بزرگ تئا‌تر

نویسنده: النا ایوانوونا پولیاکووا

مترجم: دکتر فریدون پارسانژاد

تاریخ انتشار: ۱۳۹۱

نوبت چاپ: چاپ اول

تعداد صفحه: ۵۴۸

ناشر: نشر قطره

این کتاب اولین و یگانه زندگی‌نامه دربارهٔ کارگردان و کاشف برجستهٔ تئا‌تر کنستانتین سرگیوویچ استانیسلاوسکی است، متکی بر مدارک گستردهٔ بایگانی شده، دفا‌تر یادداشت‌ها و خاطرات استانیسلاوسکی و شخصیت‌های هم‌زمان او. تعداد هفتاد و سه عکس تاریخی جالب توجه کتاب را تزیین می‌کنند. استانیسلاوسکی در سال ۱۸۶۳ در مسکو متولد و در ۱۹۳۸ درگذشت. از نوجوانی با شیفتگی تئا‌تر بازی می‌کرد و بعد‌ها زندگی خود را وقف هنر تئا‌تر کرد. او به اتفاق نمی‌روویچ دانچنکو سازمان مشهور و بی‌همتای “تئا‌تر هنرمندان” را در مسکو بنیادگذاری کرد. استانیسلاوسکی قوانین نقش‌آفرینی و سازمان یک تئا‌تر را کشف و در تئا‌تر روسیه و تئا‌تر همهٔ کشور‌ها دگرگونی نوین و بی‌نظیری ایجاد کرد. چارلی چاپلین: “آثار استانیسلاوسکی همهٔ متخصصان تئا‌تر را یاری می‌کند، هنرهای دراماتیک را بهتر درک و عمل کنند. نشان می‌دهد، هنرپیشه به چه چیز نیاز دارد تا همهٔ عمق احساسات انسانی را بتواند بروز دهد.”

 

درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی

نویسنده: رزمری تانگ

مترجم: منیژه نجم‌عراقی

تعداد صفحات: ۴۲۴

نوبت چاپ: دوم

 ناشر: نشر نی

کوشش‌های فکری زنان در کمتر از دویست سال گذشته چشم‌اندازهای تازه‌ای به روی دانش بشر گشوده و پرسش‌های مهم بسیار به میان آورده است. اما تنوع و تضارب شگفت‌آورِ اندیشه‌ها خود به سدی در برابر درک چند و چون آن‌ها بدل شده است.

ورود به این عرصه پرهیاهو به قصد تدارک تحلیلی سنجش‌گرانه از اندیشه‌هایی بس گوناگون - از نظریه‌های فراگیر و پردامنه لیبرال‌فمینیستی، تا ژرف‌اندیشی‌های خلاق و‌گاه تندروانه رادیکال‌فمینیست‌ها که بنیان علم و اخلاق و سیاست و کیاست را به چون و چرا کشیده‌اند؛ از بحث‌های غامض روان‌کاوی، جدل‌های مارکسیستی و راهکارهای سوسیالیستی تا پیچیدگی‌های نوشتاری فمینیست‌های پسامدرن - کاری‌ست به غایت دشوار که نویسنده فرهیخته کتاب، با استادیِ تمام از عهده آن برآمده و حق این اذهان کوشنده را در متنی معتبر و ماندگار ادا کرده است.

محصول کار او، از یک سو درآمدی جامع و مفید برای آشنایی با روند شکل‌گیری و رشد این اندیشه‌ها به دانشجویان و پژوهندگان این عرصه عرضه می‌کند، و از سوی دیگر نمونه‌ای برجسته به دست می‌دهد از تحلیل روشنِ انتقادی و به‌ویژه از نقد فمینیستی: شورمند، موشکاف، پرسشگر، مشعوف، شکاک، واقع‌گرا، رویایی، دلواپس…

 

ایران بین دو انقلاب

نویسنده: یرواند آبراهامیان

مترجمان: احمد گل‌محمدی، محمدابراهیم فتاحی

تعداد صفحات: ۷۲۸

نوبت چاپ: نوزدهم

 ناشر: نشر نی

یرواند آبراهامیان استاد ایرانی‌الاصلِ تاریخ در کالج باروکِ دانشگاه شهر نیویورک است. آبراهامیان در این کتاب به تحلیل تأثیرات متقابل سازمان‌های سیاسی و نیروهای اجتماعی ایران از سدهٔ نوزدهم میلادی تا انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ می‌پردازد. نیروهای اجتماعی را به «گروه‌های قومی» و «طبقات اجتماعی» تقسیم می‌کند و با توجه به دستاوردهای جامعه‌شناسان تأثیرات نظام‌های سیاسی بر نظام‌های اجتماعی را بررسی می‌کند. آبراهامیان کارش را با تبیین ساختار اجتماعی سیاسی دورهٔ قاجار و علل و پیامدهای انقلاب مشروطیت آغاز می‌کند، با بررسی دورهٔ رضاشاه و سقوط او و سال‌های بحرانی شهریور ۲۰ تا مرداد ۱۳۳۲ ادامه می‌دهد و بر این دوره، به‌ویژه تأثیر و تأثرهای نیروهای سیاسی، تأکید می‌کند، سال‌های پس از کودتا را تا آستانهٔ انقلاب اسلامی به انگیزهٔ ریشه‌یابی علل وقوع انقلاب و نیروهای مؤثر در آن از نظر می‌گذراند و اهم حوادث و نیروهای سیاسی و اجتماعیِ مؤثر این دوره را تجزیه و تحلیل می‌کند و این‌گونه نتیجه می‌گیرد که علت وقوع انقلاب توسعهٔ ناهمگونی بود که رژیم محمدرضاشاه، خواه ناخواه، درپیش گرفته بود. آبراهامیان با بررسی نقش مهم اسلام و نیز نقش تعیین‌کنندهٔ شخص امام‌خمینی (ره) در پیروزی انقلاب بررسی‌اش را به پایان می‌برد.

بی‌گمان ایران بین دو انقلاب کتابی منحصر به‌فرد در بررسی تاریخ هفتادسالهٔ ایران است.

 

 

آنتوان‌ چخوف

شش داستان و نقد آن

نویسنده: آنتوان چخوف

مترجم: بهروز حاجی‌ محمدی‌

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

ناشر: نشر نی

فصل‌های‌ کتاب‌ عبارتند از: وانکا، خواب‌آلود، دانشجو، گریشا، اندوه‌، اسقف‌ و سالشمار زندگی‌ آنتوان‌ چخوف‌