دعوت از جهانیان برای دیدار از تخت جمشید

نویسنده

takhtjamshid466.jpg

حمید احدی

یک ماه بعد از آن که رحیم مشائی رییس مرکز میراث فرهنگی اعلام داشت که برنامه خاصی در جهت تحول صنعت جهانگردی به اجرا در خواهد آمد، نزدیک به هزار نفر از نمایندگان ده ها تشکل مردمی از سراسر ایران در تخت جمشید گرد آمدند و اندیشمندان و آزادگان جهان را برای دیدن شکوه و وقار تمدن کهن ایران زمین و شناخت بیشتر تاریخ و فرهنگ تمدن پارسی فراخواندند.

معاون رییس جمهور و رییس مرکز میراث فرهنگی و جهانگردی نوروز امسال در مصاحبه ای با علی اکبر اینانلو که روز اعتماد آن را چاپ کرد گفته بود “آنچه که در این دوسال اتفاق افتاد، همه آن کاری نبود که می شد اتفاق بیفتد، ولی آن چیزی که در این زمان کوتاه اتفاق افتاد، دور از انتظار خود من بود. وعده داده بودم پایان سال 86 زمان آغاز تحول در گردشگری کشور ما است، اما الان هم تحول اتفاق افتاده است. برخی از دوستان تحول را در نقطه آخر می بینند. یعنی شیر را باز می کنند می گویند اگر چکه کرد کار انجام شده است در حالی که اصلاً در کشور ما شرایطی که آن چکه اتفاق بیفتد وجود ندارد. اما برای آنکه مقدمات کار فراهم شود، ارزیابی من این است که خیلی فراتر از انتظار اتفاق افتاده است.”

به نظر می رسد انتخاب تخت جمشید برای گردهم آئی نهادهای غیردولتی و تشویق آن ها از سوی سازمان میراث فرهنگی برای پوشاندن تبلیغات وسیعی است که بعد از آبگیری سد سیوند علیه دولت احمدی نژاد به راه افتاد که این دولت را به علت بی اعتنائی به تذکرها و هشدارهای اهل فرهنگ و باستانشناسان به بی اعتنائی به میراث های فرهنگی متهم می کرد.

به نوشته روزنامه های تهران این گردهمایی یک روز پس از حضور هفتاد سفیر از کشورهای ۵ قاره جهان در تخت جمشید که برای شرکت در مراسم بزرگداشت روز شیراز به فارس سفر کرده بودند و همزمان با نمایش فیلم ۳۰۰ که نگاهی تحریف شده به فرهنگ تاریخ و تمدن ایران دارد اتفاق افتاد. در این برنامه، کودکانی که لباس های محلی فارس را بر تن داشتند در پلکان ورودی مجموعه تخت جمشید به بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی شاخه ای زیتون به نشانی صلح دوستی ایرانیان هدیه می کردند.

حضور پرشور کودکان و نوجوانان درکنار شمار زیادی ازمردان و زنان جهاندیده که برخی با عصا و کمک جوانترها به سختی پلکان ورودی تخت جمشید را می پیمودند و سرودهایی با مضامین عشق به وطن سرمی دادند، جلوه ای خاص به این مراسم داده بود. نمایندگان تشکل های مردم نهاد فعال در زمینه های میراث فرهنگی، گردشگری، محیط زیست، تاریخ و حقوق شهروندی پس از بازدید از مجموعه تخت جمشید، بیانیه مشترکی صادر کردند.

در بخشی از بیانیه به گفته های کنت دو گوبینو، مورخ و سیاستمدار قرن ۱۹ درباره ایران، اشاره شده است که می گوید: “آنهایی که در اوهام فکر تسلط بر سرزمین ایران و تصرف این خاک را دارند تا آن کشور را به خود ملحق سازند همه بیهوده عرض خود می برند و زحمت دیگران می دارند زیرا دیر یا زود همه آنها سقوط می کنند بی آنکه توانسته باشند شخصیت ایران را قطعه قطعه کنند. ایران، همچنان ایران خواهدماند.”

این بیانیه به نوشته های پروفسور آبراهام پوپ، ایران شناس و محقق که بنا به وصیتش او را در سرزمین ایران به خاک سپرده اند، اشاره کرده که گفته است: “فنون کشاورزی و فلزکاری و مبانی اندیشه های دینی و فلسفی و نوشتن و علم اعداد و نجوم و ریاضی از سرزمینی که امروز خاورمیانه خوانده می شود، آغاز شد و سرچشمه بسیاری از این امور فرهنگی از فلات ایران بود. “

در بخشی از بیانیه نیز با استناد به گفته های هرتسفلد، پژوهشگر، ایران شناس و کاوشگر مجموعه تخت جمشید آمده است: “همه جنبش هایی که همیشه قاره بزرگ آسیا را طی کرده باید از فلات ایران گذشته باشد و به طور حتم نیز از آنجا گذشته است.”