تاخیر در بودجه، انصراف از طرح تحول

نویسنده

sardargomidolat.jpg

البرز محمودی

با اینکه قرار بود احمدی نژاد طرح تحول اقتصادی را برای تصویب به مجلس ببرد اما اخبار حکایت از انصراف دولت از این کار دارد. این در حالی است که بزودی بایدبررسی لایحه بودجه در مجلس آغاز شود؛در حالی که به گفته نایب رییس مجلس”همین امروز هم برای ارسال لایحه بودجه 88 به مجلس دیر است”.

در حالی که معمولا هر سال با آغاز دی ماه، لایحه بودجه سال بعد به مجلس ارایه می شود اما روز گذشته نایب رییس مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، از ارایه این لایحه توسط دولت ابراز بی اطلاعی کرد. سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در این مورد گفت: “اطلاع دقیقی از زمان ارسال لایحه بودجه سال 88 به مجلس ندارم، ما پیشنهاد کرده بودیم که دولت زمان زودتری را برای تنظیم و ارسال لایحه در نظر بگیرد، اما متاسفانه این کار انجام نشد.”

ابوترابی با بیان اینکه “همین امروز هم برای ارایه بودجه دیر است”، یادآور شد: “امیدوارم لایحه بودجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مجلس ارسال شود تا زمان کافی برای بررسی آن وجود داشته باشد.”

ابراز تردید نایب رییس مجلس در شرایطی بیان شده که پیش از این معاون حقوقی و امور مجلس احمدی نژاد هم گفته بود “نمی توان زمان دقیقی برای ارائه لایحه بودجه 88 به مجلس اعلام کرد”.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رحیمی درخصوص زمان ارائه بودجه سال آینده کشور از سوی دولت به مجلس افزوده بود: “در دولت کار بررسی کارشناسی در مورد بودجه آغاز شده و رئیس جمهور دو جلسه طولانی با کارشناسان، وزیران و معاونان مربوطه داشته است. پیش بینی زمان ارائه بودجه سال آینده با توجه به کار کارشناسی که در حال انجام است قدری دشوار است اما امیدواریم در آینده نزدیک این کار صورت بگیرد.”

تحول اقتصادی، شاید وقتی دیگر

هرچند از گفته معاون پارلمانی رییس جمهوری می توان دریافت احمدی نژاد فعالیت خود را برای ارایه لایحه بودجه آغاز کرده، اما در مورد دیگر طرح اقتصادی دولت یعنی “طرح تحول اقتصادی” هیچ خبری نیست. در همین ارتباط دیروز نایب رییس مجلس در پاسخ به سوال ایسنا درباره لایحه تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: “ما منتظریم تا این لایحه به مجلس بیاید و تاکید کرده‌ایم که این کار هر چه زودتر انجام شود.”

تاخیر در ارایه این لایحه در حالی صورت گرفته که محمود احمدی نژاد اولین بار در مراسم راهپیمایی 22 بهمن ماه گذشته اعلام کرد که دولت با مشارکت صاحبنظران و کارشناسان، طرح بزرگی را برای تحول اقتصاد ایران فراهم آورده که هدف آن ریشه کن کردن نابسامانی های موجود، از میان بردن تبعیض ها و پایان دادن به ناکارآمدی ها در عرصه های گوناگون از جمله یارانه ها و مالیات ها است. پس از آن اواخر خرداد بود که احمدی نژاد وعده داد در هفته اول تیرماه، “طرح تحولات اقتصادی” راارایه خواهد داد.

اما این اتفاق نیفتاد و احمدی نژاد در هفته اول آذر خبر دادکه روز 12 آذر برای ارایه این طرح به مجلس می رود. او حتی در یک برنامه تلویزیونی از لزوم سرعت عمل در اجرای این طرح سخن گفت؛ اما درست روز بعد به جای رفتن به مجلس در آخرین لحظات راهی تبریز شد. گفته می شود علت این برخورد این بود که احمدی نژاد می داند این طرح منتقدینی جدی در مجلس دارد.

به نوشته سایت خبری فرارو، بسیاری از کارشناسان شتاب در اجرای نقدی کردن یارانه ها را انتخاباتی می دانند و نسبت به تورم بالایی که این طرح در پی دارد هشدار داده اند.

از جمله منتقدان این طرح غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس است که چندی پیش در مورد اعلام میزان پرداخت نقدی یارانه ها به ایسنا گفت: “اینکه دولت قبلا از تصویب قانون در مجلس وعده هایی را به مردم می دهد جای تامل دارد چون تا قانون تصویب نشود.نمی توان این وعده ها را جدی تصور کرد.”

غیر از اوعلی لاریجانی نیز هشدار داد با اجرای طرح تحول اقتصادی شوک تورمی در کشور ایجاد می شود. رئیس مجلس یک روز بعد از آنکه رئیس دولت در زنجان بر مصمم بودن قوه مجریه بر اجرای “طرح تحول اقتصادی” تاکید کرده بود، گفت: “اجرای این طرح افزایش شدید قیمت ها و بروز مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در پی خواهد داشت.”

همچنین مهدی سنایی، نماینده نهاوند در انتقاد به عجله دولت برای اجرای این طرح به آفتاب گفت: “دولت لایحه جامع خدمات مدیریت کشور را هنوز بطور کامل اجرا نکرده و معتقد است بودجه لازم برای اجرای آنرا ندارد چگونه این دولت می خواهد طرح تحول اقتصادی را اجرا کند؟”

در این میان حتی اسدالله بادامچیان از سران جناح راست و موتلفه هم که به دولت نزدیک است احتمال داده که اصولا این طرح به مجلس ارایه نشود. شاهد این خبر هم از غیب رسید؛ برخی رسانه های راست خبر دادند که احمدی نژاد قرار است طرح پرداخت یارانه مستقیم رادر دل لایجه بودجه بگنجاند و به این ترتیب مجلس را دوربزند. حال لایحه بودجه نیز دیرکرد دارد و معلوم نیست دولت عاقبت با چه ترفندی به تقسیم پول میان مردم برای جلب آرای آنان در انتخابات بعدی خواهد پرداخت.