پرس تی وی خاموش می شود؟

نویسنده

» گزارش گاردین از حکم آفکام در مورد کانال ماهواره ای ایران

پاتریک فاستر

 

پرس تی وی در واکنش به حکم خیر آفکام گفته است: “این سازمان به خواسته خانواده سلطنتی بریتانیا تسلیم شده و پروانه پخش تلویزیون فارسی زبان پرس تی وی را لغو کرده است.”

در این اعلامیه بی ربط  که در وب سایت پرس تی وی منتشر شده است، گفته شده که مقامات سازمان نظارت و تنظیم رسانه ها (آفکام) تحت نفوذ سیاستمداران طرفدار اسرائیل و هواداران آمریکا قرار دارند و تسلیم فشار های اعضای خانواده سلطنتی و دولت شده اند و پخش آن را در بریتانیا ممنوع کرده اند.

آفکام در ماه مه اعلام کرد که این کانال تلویزیونی متعلق به جمهوری اسلامی  برای خارج از کشور، با پخش مصاحبه مازیار بهاری، روزنامه نگار نیوزویک که در ایران زندانی بوده است، قوانین رسانه ای را نقض کرده است. بهاری، که چهار ماه در زندان بوده است گفته است این مصاحبه تحت فشار و به زور برای خواندن از روی یک متن آماده انجام شده است.

آفکام در زمان صدور این حکم گفته بود که این نقض به قدری جدی است که پرس تی وی بر اثر آن یا با جریمه هنگفت روبرو خواهد و یا با لغو پروانه پخش. اکنون روشن شده است که مقامات این سازمان به این کانال تلویزیونی گفته اند که قصد دارند آن را از آنتن پخش حذف کنند. پرس تی وی حق دارد تقاضای تجدید نظر به این حکم را پیش از نهایی شدن آن در هفته های آینده ارائه دهد.

جرج گالووی، نماینده مجلس بریتانیا و کن لیوینگستون، شهردار لندن از حزب کارگر، که قبلا برای پرس تی وی کار می کردند، هم به دلیل تبلیغات ضد اسرائیلی جریمه شده بودند.

این کانال روز جمعه، ملغمه ای از بیانیه ها و داستان هایی را در شکایت از این تصمیم در وب سایت خود منتشر کرده است. در یکی از این بیانیه ها گفته شده: “شما حتی می توانید یک کانال تلویزیونی همجنسگرایان در بریتانیا داشته باشید و این موضوع برای دیوید کامرون و آفکام هیچ مساله ای ایجاد نمی کند. ولی نمی توانید کانال اخباری داشته باشید که اخبار را از زاویه ای متفاوت از دیدگاه رایج و حاکم واشنگتن و لندن منتشر می کند.”

هر چند آفکام هر گونه فشار از سوی وزرا و دولت را رد خواهد کرد ولی به گفته ویکی لیکس، وزارت خارجه در سال 2010 به یکی از دیپلمات های آمریکایی گفته بود که دولت در پی یافتن “راه هایی است که عملیات….پرس تی وی را محدود کند”.

در همان حال وزارت خارجه به دیپلمات آمریکایی گفته بود که: “بریتانیا برای لغو پروانه بنگاه های خبری استاندارد بسیار بالایی دارد. پروانه فقط در صورتی لغو می شود که یا امنیتی ملی به خطر افتاده باشد یا صدور پروانه با تعهدات بریتانیا به قوانین بین المللی مغایرت داشته باشد. در حال حاضر هیچ یک از این دو معیار در مورد پرس تی وی صادق نیست، ولی اگر تحریم ها علیه ایران افزایش یابد ممکن است معیار دوم در مورد آن صادق باشد.”

سخنگوی آفکام از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

 منبع: گاردین - 14 اکتبر