لشکرکشی حامیان مشایی علیه خامنه‌ای

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» برداشت اصول‌گرایان از تجمع استادیوم آزادی

هم‌زمان با تندتر شدن انتقادات نسبت به احمدی‌نژاد از سوی اصول‌گرایان و اظهارنظرهای گوناگون آنان پیرامون ردصلاحیت مشایی در انتخابات آینده، مراسمی که از آن با عنوان تجمع حامیان مشایی در انتخابات یاد می‌شود، دل‌نگرانی جدید نیروهای اصول‌گراست که از آن با عنوان لشکرکشی علیه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یاد می‌کنند.

به زودی نخستین میتینگ رسمی انتخاباتی کاندیدای مورد نظر دولت به بهانه تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در استادیوم صدهزار نفری آزادی برگزار می شود.

عوض حیدرپور، نماینده مجلس نهم، این مراسم را “میتینگ انتخاباتی” توصیف کرده و با اشاره به این‌که برگزاری چنین مراسمی “سوءاستفاده دولت از امکانات بیت المال به نفع جریان خاصی که مورد حمایتش است، گفته: “شنیده ها حاکی از آن است که از شعار انتخاباتی جریان انحرافی همان شعار بهار می آید یا زنده باد بهار و….در میتینگ انتخاباتی ورزشگاه آزادی پرده برداری خواهد شد. اما حقیقتا غصه دار می شویم که  چرا باید خزان و زمستانی ایجاد شود تا دولت به فکر بهار آن باشد. حتما خزان و یا زمستانی در فضای سیاسی و اقتصادی کشور به وجود آمده است که مقام معظم رهبری این سال را سال حماسه اقتصادی و سیاسی نام نهادند. تعجب می کنم این آقایان با چه رویی صحبت از بهار می کنند. این خزان را که همین دولت و اطرافیانشان ایجاد کردند… اگر آقای احمدی نژاد بخواهد با برگزاری میتینگ در ورزشگاه آزادی لشگر کشی به راه اندازد به معنای قشون کشی بر علیه فرمایشات مقام معظم رهبری است”.

حیدرپور همچنین اشاره‌ای هم به برخی تمهیدات دولت برای این مراسم و نیز انتخابات ریاست‌جمهوری داشت: “طبق شنیده ها قرار است یکی از وزرا مامور پشتیبانی تغذیه ای این میتینگ را عهده دار شده است و یکی از وزرای آموزشی هم با تعطیل کردن مراکز آموزشی به ورزشگاه نیرو گسیل می کند تا این میتینگ پرشور و پر حرارت برگزار شود… متاسفانه قرار است که هیئت دولت دور چهارم سفرهای استانی را مجددا به منظور بهره برداری تبلیغاتی آغاز کند. این کار غیر قانونی در حالی برگزار می شود که  دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد رو به پایان است و نیازی به سفر استانی نیست مگر اینکه این سفرها برای تبلیغات از یک جریان خاص و نامزد مورد نظر ایشان برگزار شود. سفر استانی به هیچ عنوان نباید محملی برای انجام فعالیت های تبلیغاتی باشد. زیرا نه تنها بر شور انتخابات افزوده نمی شود بلکه به ضرر فضای انتخابات نیز خواهد بود… جریان انحرافی قصد واگذاری دولت را ندارد و هدفشان ایجاد دولتی با مدل پوتین - مدودوف است”.

پیش از این محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس نیز، در گفت‌وگویی پیرامون حمایت احمدی‌نژاد از مشایی گفته بود: “این که دولت هم یک کاندیدا داشته باشد، حقش است، اما استفاده از امکانات دولتی در این زمینه هم خلاف شرعی است و هم خلاف قانونی. مثلا آقای احمدی‌نژاد در جشن نوروزی اخیر سه بار به مشایی گفت بهاری بهاری بهاری و در سخنرانی ۲۲ بهمن نیز سه بار گفت زنده باد بهار؛ خب اینها حتما خلاف قانون است و تخلف انتخاباتی است… اشکال ندارد رئیس جمهور کاندیدا داشته باشد اما نمی‌تواند از امکانات دولتی برای تبلیغ آن استفاده کند. مگراینکه ایشان بگوید کاندیدای من مشایی نیست و آن یک بحث دیگر است. بگوید شما اشتباه می‌کنید مشایی کاندیدا نیست. اما اگر اگر قرار باشد مشایی یکی از کاندیداها باشد و احمدی‌نژاد از اکنون برای او تبلیغ می‌کند این خلاف قانون است… هر چقدر هم احمدی‌نژاد بگوید در انتخابات دخالت نمی‌کنند؛ به قول معروف آدم دُم خروس را می‌بیند و قسم و آیه فایده ندارد و معلوم است بطور آشکار از کسی حمایت می‌‎کنند”.

حیدرپور همچنین احمدی‌نژاد را به عنوان اصلی‌ترین فردی که این طرح را دنبال می‌کند، معرفی کرده است: “پرچم این حرکت را خود آقای احمدی نژاد به دوش گرفته و حامیان و اطرافیانش قول داده به صورت جدی در انتخابات به نقع جریان دولت و به نفع کسی که در دولت مدنظرشان است وارد عرصه مبارزه شود. بنا است سخنرانی ها و مناظره های تلویزیونی را برای نامزد دولت خودشان انجام دهند. همچنین برگزاری جلسات سخنرانی، مناظرات تلویزیونی و بخش اصلی تبلیغات را با روش هایی که بلد هستند و تجاربی که به دست آورده به عهده گرفته است”.

اشاره حیدرپور به مراسمی است که قرار است روز ۲۶ فروردین و در استادیوم آزادی، به بهانه جشن تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور برگزار شود. رسانه‌های اصول‌گرا از این همایش به عنوان “بزرگترین میتینگ انتخاباتی جریان انحرافی” نام می‌برند. آن‌ها پیش از این نوشته بودند که در این مراسم قرار است کاندیدای مورد حمایت احمدی‌نژاد در انتخابات به طور رسمی معرفی شود.

بسیاری از اصول‌گرایان معتقدند که اسفندیار رحیم‌مشایی کاندیدای نهایی دولت برای انتخابات است و احمدی‌نژاد با استفاده از تریبون‌ها و امکانات دولتی برای وی تبلیغ می‌کند. موضع‌گیری‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد در سه ماه پایانی سال، بیشترین حجم انتقادها از وی را در این مدت باعث شد. پررنگ شدن شایعه حضور رحیم‌مشایی در انتخابات، استفاده از شعار “زنده باد بهار” به عنوان شعار انتخاباتی و در نهایت تکرار این شعار توسط رییس دولت در مناسبت‌های مختلف، باعث شد که اصول‌گرایان احمدی‌نژاد را به تلاش برای “مهندسی انتخابات” متهم کنند.

احتمال حضور مشایی به عنوان کاندیدای طیف نزدیک به دولت در انتخابات در حالی مطرح شده که علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دولت هاشمی‌رفسنجانی که از کاندیداهای انتخابات آتی است، در اظهارنظری گفته است صلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی و سیدمحمد خاتمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری تایید نخواهد شد.

پیش از این مهدی طائب، عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار، در اظهارنظری متفاوت پیرامون کاندیداتوری مشایی گفته بود: “هدف اول جریان انحرافی این است که این دولت انتخابات را برگزار نکند و هدف دوم آن‌ها این است که به مردم القا کنند که مشارکت در انتخابات بی‌فایده است… با اطمینان می‌گویم که اسفندیار رحیم‌مشایی کاندیدا نمی‌شود. اگر کاندیدا شود خلاف تمام اهدافشان عمل کرده است… جریان انحرافی نه‌ تنها نمی‌خواهد انتخابات برگزار شود بلکه به دنبال این است که جامعه را دچار التهاب و درگیری کند. رحیم‌مشایی به دنبال کاندیداتوری نیست”.

احمدی‌نژاد سال گذشته به انتقاد از دخالت سپاه پاسداران در انتخابات سازمان نظام پزشکی پرداخت و نسبت به ردصلاحیت‌ها در این انتخابات نیز، معترض شد. برای بسیاری از اصول‌گرایان، اعتراض و سخنان احمدی‌نژاد، به عنوان رمزی تعبیر شد که در انتخابات آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت: آن‌ها صراحتا نوشتند که احمدی‌‎نژاد به دنبال آن است که برای تایید صلاحیت رحیم‌مشایی در انتخابات آینده چانه‌زنی کند و در غیر این‌صورت مواردی چون عدم برگزاری انتخابات و حتی استعفا را مدنظر قرار خواهد داد.

در نخستین روزهای سال جدید، رحیم مشایی در گفت‌وگویی با ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، گفته بودکه احمدی‌نژاد و دولت وی “ذره‌ای در برابر هر تلاشی، ولو مذبوحانه، برای ایجاد خدشه به سلامت انتخابات کوتاه نخواهد آمد” و افزوده بود: “رئیس جمهور تاکید جدی بر این امر دارد و حتی بیان کرده است که اگر احساس کنم به طور پنهان و آشکار شائبه‌ای به تامین سلامت انتخابات وجود داشته باشد، با جدیت با آن برخورد خواهم کرد.”

مشاور احمدی‌نژاد همچنین با انتقاد از عملکرد صدا وسیما – که رییس آن توسط رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می‌شود – این نهاد را به “جانبداری از نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری” متهم کرده و با اشاره به این‌که “این سابقه، خوبی برای آن نیست”، چنین درباره این نهاد اظهارنظر کرده بود: “مردم عملکرد رسانه ملی را در انتخابات دوره های گذشته به خوبی به یاد دارند و بر این اساس صدا و سیما باید کاملا مراقبت کند و مشی معتدل تری را در این عرصه دنبال کند.”

محمود احمدی‌نژاد نیز در یکی از آخرین اظهارنظرهایش پیرامون انتخابات، گفته بود: “انتخابات در جمهوری اسلامی یک ابزار سیاسی در دست سیاستمداران و قدرتمندان و نمایش دموکراسی و بازی سیاسی نیست”.