تهدید احمد شهید با شیث رضایی و محمد نصرتی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» گزارشگر ویژه پاسخ اتهامات جمهوری اسلامی را داد

در حالی که واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی به گزارش آخر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران ادامه دارد، یکی از معاونان سابق محمود احمدی نژاد گفت که شیث رضایی و محمد نصرتی، دو بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس از احمد شهید به علت بخشی از گزارش وی، شکایت خواهند کرد.

مهرداد بذرپاش که صاحب امتیاز روزنامه وطن امروز نیز است، روز گذشته به خبرگزاری فارس گفت که “در ایران دو بازیکن فوتبال یک اقدام غیر اخلاقی انجام دادند که واقعا موجب تاسف همه شد. با این حال حقوق بشر مورد ادعای غرب این اقدام را به «همجنس‌گرایی» تعبیر می‌کند و این ۲ بازیکن را ذیل حقوق همجنس‌گرایان باز تعریف می‌کند! مطمئنا این بازیکنان علیه احمد شهید به دلیل این اهانت او اقامه دعوا می‌کنند.”

معاون سابق احمدی نژاد و کاندیدای انتخابات مجلس نهم که قرار است در دور دوم انتخابات از حوزه تهران شرکت کند افزود که “این موضوع خیلی جالبی است و از همین موضوع می‌شود فضای ذهنی مورد انتظار غرب” را تصور کرد.

بذرپاش در عین حال “نقض حقوق همجنسگرایان” در ایران را “از افتخارات جمهوری اسلامی” خواند.

محمد نصرتی، مدافع تیم فوتبال پرسپولیس تهران در جریان شادی پس از گل این تیم مقابل تیم فوتبال داماش گیلان در روز هفتم آبان سال جاری، با دست برخی از اندام شیث رضایی دیگر بازیکن پرسپولیس را لمس کرد.این حرکت که در تصاویر پخش شده از تلویزیون حکومتی ایران کاملا مشخص بود به یک جنجال خبری و ورزشی در کشور تبدیل و به محرومیت موقت هر دو آنها از حضور در میادین فوتبال منجر شد.

این محرومیت در گزارش دوم احمد شهید درباره نقض حقوق بشر در ایران مورد استناد قرار گرفته ولی او دقیقا بر خلاف ادعای خبرگزاری فارس و مهرداد بذرپاش، این رفتار را همجنسگرایانه ندانسته بلکه محرومیت بازیکنان پرسپولیس را ناشی از هراس جمهوری اسلامی از هر گونه رفتاری عنوان کرده که شائبه همجنسگرایی داشته باشد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ایران در بند 67 صفحه 19 گزارش دوم خود، آورده است که “مسئولان ایرانی اغلب همجنس‌گرایی را به عنوان یک بیماری مطرح می‌کنند و بر اجرای تنبیهات شدید بر رفتارهایی که از نظر آنان طبیعتی همجنس گرایانه دارند اصرار می ورزند. به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۱ دو بازیگر فوتبال سرشناس ایرانی که در هنگام ابراز احساسات پس از گل زدن نقاط خصوصی بدن یکدیگر را لمس کرده بودند به اتهام انجام رفتار غیر اخلاقی در زمین فوتبال محکوم به  تعلیق به مدت نامعلوم و پرداخت جریمه شدند.”

 

ادامه واکنش جمهوری اسلامی

احمد شهید در گزارش روز دوشنبه 22 اسفند خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل، موارد نقض حقوق بشر در ایران را ارائه و از شکنجه بازداشت شدگان و محرومیت متهمان از حق دادرسی عادلانه  انتقاد کرد.

او همچنین از جمهوری اسلامی خواست هر چه سریع‌تر زندانیان سیاسی و زندانیان عقیدتی را آزاد و از فضای نقد عمومی حفاظت کند.

این گزارش در ۳۶ صفحه و همراه با ضمیمه‌ای است که در آن در قالب پرونده‌های متعددی، به همراه اسامی ده‌ها تن از قربانیان نقض حقوق بشر، به حقوق زنان، حقوق کارگری (اتحادیه‌ها)، مدافعان حقوق بشر و زندانیان عقیدتی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های قومی و در ‌‌نهایت رفتار با دگرباشان جنسی اشاره شده است.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و برادر او محمدجواد اردشیر لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر این قوه که در ژنو سوییس حضور داشت، در روزهای گذشته به شدت علیه گزارش احمد شهید و موضع گزارشگر ویژه درباره جمهوری اسلامی انتقاد کرده و آن را سراسر دروغ و مهمل نامیده اند.

به جز مهرداد بذرپاش، روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه ، بلندپایه ترین مقام دولتی بود که به انتقاد از گزارش اخیر سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی پرداخت.

رامین مهمانپرست در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره گزارش احمد شهید، گفت :“تا زمانی که اینگونه اقدامات بخواهد با اهداف سیاسی انجام شود و منابعی که در اختیار این افراد برای قضاوت خودشان و ارائه گزارش های حقوق بشری آنها عنوان می شود منابع گروه های تروریستی باشد چیز دیگری غیر از این گزارش های غیرواقعی دریافت نخواهیم کرد.”

او با اشاره به اینکه”متاسفانه تنها منابعی برای این گزارش ها استفاده شده است که گروه هایی که پرونده آنها سراسر جنایت، ترور و رفتار غیرانسانی بوده آن را تهیه کرده اند” گفت: “ما به هیچ وجه اینگونه گزارش ها را درست نمی دانیم و این شکل عملکرد درباره پرداختن به مسئله حقوق بشر را نادرست می دانیم.”

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با بیان اینکه ایران “برای احقاق حقوق بشر در همه کشورها با مسئولیت بالا عمل می کند و در داخل کشور خودمان نیز فعالیت های بسیار قابل توجهی انجام شده است” افزود: “ما آمادگی همکاری با مجموعه های حقوق بشری و کمیسریای عالی حقوق بشر را داشتیم و داریم.”

مهمانپرست در موضعی مشابه با سخنان اردشیر لاریجانی که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بیان شد، گفت:“حقوق بشر در کشور ما بیشتر از همه به دست کشورهای غربی و عاملان تروریستی آنها نقض شده است و ما بیشترین شهدای نخبگان علمی و هسته ای را در کشورمان داریم.”

او در این راستا افزود: “اگر قرار است گزارشگر ویژه ای تعیین شود و حقوق بشر را بررسی کند باید عوامل ترور دانشمندان کشور ما را شناسایی کنند و کسانی را که از آنها حمایت می کنند زیرسئوال ببرند.”

 

دفاع احمد شهید از گزارش خود

اتهامات مقام های جمهوری اسلامی علیه گزارش گزارشگر ویژه و شخص او در حالی به طور مستمر ادامه دارد که احمد شهید، شب گذشته در مصاحبه با بی بی سی فارسی ، این انتقادها را رد کرد.

احمد شهید ضمن رد اظهارنظر مقامات جمهوری اسلامی که می گویند گزارش او سیاسی است و بر پایه اطلاعات از گروه های تروریستی تهیه شده، گفت نیازی به تفسیر سیاسی از این مسایل وجود ندارد و در گزارشی که او تهیه کرده، تنها از صحبت های تعداد اندکی از افراد استفاده شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل به بی بی سی گفت در گزارش او، به نقض حقوق بشر در ایران، زندانی کردن افراد، برپایی دادگاه های غیر استاندارد، اعدام افراد و زندانی کردن روزنامه نگاران اشاره شده است.

دو گزارشی که او تا کنون تهیه کرده، برای دولت ایران فرستاده شده تا مقامات در باره آن اظهارنظر کنند اما آنها پاسخ دقیقی به نکات مطرح شده در گزارش نداده اند.

او از دو دیدار و گفتگویش با روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی در ژنو و نیویورک هم خبر داده که به گفته او “سرسری” گرفته شدند.

او افزود در ماه فوریه، پیش نویس گزارش خود را برای سفیر جمهوری اسلامی در ژنو فرستاده و دو صفحه از نظرات مقامات حکومتی را دریافت کرده که در گزارش نهایی خود به آنها اشاره کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل تاکید کرد که کوشیده با مقامات جمهوری اسلامی صحبت و نظرشان را در باره این گزارش کسب کند اما آنها همکاری نکرده اند.

آقای شهید در گزارش خود همچنین نسبت به افزایش شمار اعدام هایی که رسما توسط مقامات جمهوری اسلامی تأیید شده، ابراز نگرانی کرده است.

او به بی بی سی گفت در این گزارش به اعدام های پنهانی نیز اشاره کرده؛ اعدام هایی که بدون اطلاع وکیل و خانواده انجام شده است.

احمد شهید گفته در طول سال ۲۰۰۱ (تا ماه دسامبر)، ۴۲۱ مورد اعدام رسما اعلام شده و ۲۴۹ مورد اعدام مخفی به اطلاع او رسانده شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفته اطلاعات او درست و مستند است اما به خاطر وضعیت منابعش در ایران، باید مراقب آنها باشد و نام مشخصاتشان را علنی نکند.

وی در گزارش خود از عدم همکاری مقامات جمهوری اسلامی گلایه کرده و نوشته بود که آنها با درخواست او برای سفر به ایران موافقت نکرده اند.

به گفته احمد شهید، مقامات جمهوری اسلامی همچنین به درخواستهای فوری نهادهای سازمان ملل در باره موارد نقض حقوق بشر پاسخ نداده اند.

او در پایان ابراز امیدواری کرده که جمهوری اسلامی با تعدادی از افراد که نامشان در گزارش او آمده، برخورد بهتری داشته باشد.