مهدی هاشمی و داروهای خواب آور

نویسنده

» گزارش های ضد و نقیض از وضعیت زندان

در حالی که برخی رسانه‌ها اخبار ضد و نقیضی از وضعیت مهدی هاشمی منتشر کرده‌اند، وکیل وی خبر داده که او از برخی رسانه‌های اصول‌گرا شکایت کرده است.

محمود علیزاده طباطبایی، به خبرگزاری مهر گفته است که موکلش از روزنامه‌های ایران، کیهان، جوان، وطن امروز و سایت رجا نیوز شکایت کرده است. وی دلیل این شکایت را انتشار برخی مطالب علیه مهدی هاشمی در این رسانه‌ها دانسته و گفته است: “این پرونده در دادسرای فرهنگ و رسانه در حال رسیدگی است. حتی برای مدیران مسئول برخی از این رسانه‌ها احضاریه هم صادر شده اما این افراد تا کنون در دادسرا حاضر نشده‌اند”.

این در حالی است که مهدی هاشمی بیش از یک ماه پیش و یک روز پس از بازگشت به ایران، به دادسرای “شهید مقدس” در زندان اوین احضار و با قرار بازداشت موقت به زندان منتقل شد و تا کنون در حبس به سر می‌برد. پیش از این نشریات جناح راست و وابسته به دولت مهدی هاشمی را متهم کرده‌اند که در شدت گرفتن و خیابانی شدن اعتراض ها به نتایج انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری ایران خرداد هشتاد و هشت، دست داشته است. برخی از بازداشت‌شدگان نظیر حمزه کرمی و مسعود باستانی نیز اعترافاتی علیه او در زندان انجام دادند.

گزارش های رسیده به “روز” از احضار و بازجویی از افرادی که بعد از انتخابات جنجال برانگیز ۸۸ بازداشت، برای اعتراف علیه مهدی هاشمی تحت فشار بوده و با پایان محکومیت شان آزاد شده اند حکایت دارد. حمزه کرمی و مهدی حسین زاده از جمله این افراد هستند. امیرعلی آقایاری و عرب قبادی، دیگر کسانی هستند که طی روزها و هفته های گذشته مجدا تحت بازجویی قرار گرفته اند.

این شکایت‌ها در حالی انجام گرفته که چند روز پیش سایت کلمه – نزدیک به میرحسین موسوی – با انتشار گزارشی نوشت که مهدی هاشمی در بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین است و خانواده‌ی او، “نگران داروهایی هستند که به او داده می‌شود”. این سایت نوشته است که مهدی هاشمی در آخرین تماس تلفنی با پدر خود، گفته است که شرایط خوابش “دچار به هم ریختگی عجیبی” شده و حتی در طول روز نیز “احساس عدم هوشیاری” می‌کند.

این برای چندمین بار است که گفته می‌شود به زندانیان برخی داروهای خاص خورانده می‌شد. در زمان برگزاری دادگاه‌های حوادث پس از انتخابات، برخی مدعی بودند که متهمان به همین دلیل اعتراف کرده‌اند. تابش، از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس هشتم – آن زمان گفته بود که به محمدعلی ابطحی، داروهایی خورانده شده که باعث می‌شود وی “از دنیا فارغ شود”.

کلمه در گزارش خود به نقل از یک مقام امنیتی - که به نام او اشاره نکرده - نوشته بود: “پرونده مهدی هاشمی هم اکنون با مدیریت و محوریت سه نفر دنبال و هدایت می‌شود که طائب و محسنی اژه‌ای از جمله آنان هستند. اژه‌ای موافق آزادی موقت مهدی هاشمی با قرار وثیقه است، اما طائب با این مسئله مخالفت می‌کند و اعتقاد به نگه داشتن وی در زندان تا زمان انتخابات دارد. طائب معتقد است از تداوم حضور مهدی هاشمی در زندان می‌توان به عنوان برگ برنده‌ای در انتخابات پیش رو استفاده کرد”.

این مسایل تاکنون با تایید یا تکذیب هیچ کدام از اعضای خانواده هاشمی روبه‌رو نشده است. تنها وکیل وی گفته است که موکلش در زندان اوین است و تحقیقات از او ادامه دارد. او همچنین گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید دارد که پرونده روال قانونی خود را طی کند. پیش از این نیز محسن هاشمی، فرزند دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود که پدرش تاکید کرده: “بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه ها من با بچه مردم نیست”.

پیش از این یاسر هاشمی، برادر مهدی هاشمی، در گفت‌وگویی با “روز” گفته بود که “روند قانونی در برخورد با مهدی هاشمی طی نمی شود و او از حقوقی که به عنوان یک زندانی دارد محروم است”. وی همچنین اضافه کرده که هنوز هیچ اتهامی به طور رسمی به وکیل یا خانواده مهدی هاشمی ابلاغ نشده است.

پیش از این اکبر هاشمی‌رفسنجانی درباره پرونده فرزند خود گفته بود: “خیال مهدی از پرونده‌هایش راحت است.‌ من مطمئنم مهدی در این انتخابات در هیچ بخشی دخالت نداشت، جز در مسئله کمیته صیانت از آرا. مهدی نه پولی دارد و نه به کسی پول داد. گفتند او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شرکت کنند، در حالی که از این کارها بیزار است”.

مهدی هاشمی پس از خروج از ایران، با مسایل مختلفی در داخل و خارج کشور روبه‌رو شده است. وی در داخل توسط اصول‌گرایان متهم به “سازماندهی اغتشاشات خیابانی” و همچنین “تشکیل کمیته صیانت از آرا” در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی است. مهدی هاشمی‌رفسنجانی٬ پس از انتخابات، آن گونه که اعلام شده بود برای سرکشی و بازدید از شعبه‌های خارج از کشور دانشگاه آزاد٬ ایران را ترک کرد.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی٬ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ٬ درباره سفر فرزند خود به خارج از کشور گفته بود: “ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از کشور داریم که همه آنها مشکل دارند. می‌بایست کسی می‌رفت و رسیدگی می‌کرد. از لندن شروع کردیم و به لبنان رفتیم که باید توسعه پیدا کند. واحد دوبی مشکلات خاصی دارد. در زنگبار زمین دادند که هنوز نتوانستیم شروع کنیم. در ارمنستان و تاجیکستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می‌کرد که رفت. دلش می‌خواهد بیاید و من می‌گویم اول کارهایت را تمام کن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می‌زنند که او هم همیشه جواب می‌دهد”.

اما عبدالله جاسبی٬ رییس سابق دانشگاه آزاد درباره سفر مهدی هاشمی گفته بود: “آقای مهدی هاشمی بعنوان رییس دفتر هیات امنا برای بازرسی از عملکرد این دفاتر به تعدادی از کشورهایی که دارای شعبه دانشگاه ازاد می باشند مسافرت نموده‌اند”. وی همچنین افزوده بود: “بنده به آقای مهدی هاشمی ماموریت ندادم و وی از طرف مدیریت دانشگاه حکم نداشته و بنده نیز حکمی به ایشان ندادم”.

اما همزمان با برگزاری دادگاه‌های حوادث پس از انتخابات٬ اتهاماتی به مهدی هاشمی از سوی اصول‌گرایان وارد شد. برخی از زندانیان٬ از جمله حمزه کرمی٬ نیز وادار به اعترافاتی علیه مهدی هاشمی شدند و وی را به “پول‌شویی٬ سندسازی و هزینه از بیت‌المال” متهم کردند. برخی از مقامات قضایی و امنیتی٬ همچنین وی را به تلاش برای ایجاد اغتشاش در کشور و سازمان‌دهی اعتراضات متهم کرده و خبر از گشوده شدن پرونده‌ای علیه وی داده بودند. آن‌ها گفته بودند که مهدی هاشمی٬ برای فرار از بازداشت به خارج از کشور سفر کرده است.

اما دفتر هیات‌امنای دانشگاه آزاد با صدور بیانیه‌ای٬ اعلام کرد که وی تنها برای “ماموریت سازمانی” از کشور خارج شده و “بعد از اتمام ماموریت سازمانی خویش جهت پاسخگویی به مطالب کذب مطرح شده در دادگاه به کشور بازخواهد گشت”.

خود مهدی هاشمی نیز درباره اتهامات مطرح شده گفته بود: “خبرگزاری فارس هر از چند گاهی به بهانه سفر تحصیلی اینجانب به خارج از کشور، آن را مستمسکی برای تکرار ادعاهای غیرقانونی برخی محکومین جریانات بعد از انتخابات در دادگاه قرار می‌دهد و لابد شخص، ارگان یا سازمان و مسئولین قضایی نیز به این سایت خبری به دلیل تکرار ادعاهای محکومین علیه اینجانب که رهبری معظم انقلاب رسما در خطبه‌های نماز جمعه خود آن را بی‌اعتبار توصیف کردند، هیچ‌گونه اعتراض و یا بازخواستی نمی‌کند که این گونه خود را در حاشیه امن آهنین می‌دانند؛ همچنانکه کرارا اعلام شده است یکبار دیگر اعلام می‌کنم که اینجانب برای ادامه تحصیل مقطع دکتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از کشور به خارج سفر کرده‌ام و از حدود 5 ماه اقامت در خارج از کشور حدودا یک ماه آن را در لندن به سر برده‌ام و مابقی این مدت در سایر کشورها در تردد و سرکشی و ماموریت بوده‌ام و مانند یک شهروند عادی به دور از جنجال های ساختگی خبرگزاری فارس و سایر سایت‌های همسو و زنجیره‌ای به ادامه تحصیل در خارج از کشور ادامه می‌دهم”.

 چندی بعد٬ دادسرای عمومی و انقلاب تهران٬ با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که به دنبال تفتیش دفتر مهدی هاشمی در دانشگاه آزاد٬ “اسنادی از طبقه ششم ساختمان محل استقرار هیات امنای دانشگاه آزاد کشف کرده است” که این اسناد درباره “برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیر مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارشهای مرتبط با یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری” بوده است.