قربانی تجاوز می‌تواند از مرگ نجات پیدا کند

نویسنده

» گزارش تلگراف از پرونده ریحانه جباری

یک قربانی تجاوز در ایران فرصت یافته به شرط تن دادن به شرایط فرزند مرد متجاوزی که توسط او کشته شده است، از چوبه دار بگریزد.

مرتضی عبدالعلی سربندی، یک مامور اطلاعات ایران بود که توسط ریحانه جباری کشته شد. جباری برای تزئین داخلی به خانه دعوت شده بود اما مورد تجاوز این مرد قرار گرفت. جباری می‌گوید از خود دفاع کرده اما بخاطر قتل سربندی به اعدام محکوم شده است. وکیل این طراح دکوراسیون هشدار داده که ممکن است موکلش در عرض چند هفته اعدام شود.

قانون جزای اسلامی ایران به خانواده مقتول اجازه می‌دهد تقاضای قصاص کنند، اما جلال، پسر سربندی گفته است، اگر جباری می‌خواهد زنده بماند باید داستانش را تغییر بدهد.

وی می گوید: “فقط وقتی که او از نیت اصلی خود بگوید و حقیقت را در مورد اتفاقات بازگو کند ما می‌توانیم او را ببخشیم.”

وی می‌گوید، جباری گفته است هنگام کشته شدن پدرش با ضربات چاقو، یک مرد دیگر هم در خانه بوده، اما او هویتش را فاش نمی‌کند.

اظهارات او چند روز پس از آن بیان می شود که یک جوان دیگر محکوم به اعدام، با بخشایش خانواده قربانی، از طناب دار گریخت. مادر مقتول به صورت او سیلی زد و او را بخشید.

به گفته سازمان ملل از آغاز سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۷۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

پرونده جباری باعث محکومیت داخلی و بین‌المللی شده و بازیگران و شخصیت‌های مشهور ایرانی درخواست کرده‌اند در اعدام او تجدیدنظر شود. سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشر بین‌المللی می‌گویند، اعترافات جباری تحت فشار شدید و تهدیدهای دادستان‌های ایران صورت گرفته است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز دوشنبه گفت دادگاه او ایراد داشته و او ظاهرا از خود دفاع کرده است. شهید می‌گوید: “مقامات ایرانی باید پرونده او را بازبینی کنند و به دادگاه تجدیدنظر بفرستند و ضمانت بدهند که حقوق مدعی‌علیه طبق قانون ایران و قانون بین‌المللی رعایت می‌شود.”

او به نقل از منابع مطمئن می‌گوید، سربندی که جباری را برای تغییر دکوراسیون دفترش استخدام کرده بود،او را به آپارتمانی می‌برد و به او تجاوزمی‌ کند.

اما جلال سربندی اصرار دارد که قتل پدرش از قبل برنامه‌ریزی شده بود و می‌افزاید جباری اعتراف کرده که دو روز قبل یک چاقو خریده بوده. وی می‌گوید: “او پیام کوتاهی هم به دوست‌پسرش فرستاده بوده و گفته که او را می‌کشد.”

اما شهید می‌گوید جباری فقط به شانه سربندی ضربه زده و پیش از فرار با اورژانس تماس گرفته است.

منبع: تلگراف - 19 آوریل 2014