خوشبین به روابط بهتر با ایران

نویسنده

رابرت برنز

دو تن از نام آشناترین نظامیان ایالات متحده در مسایل خاورمیانه، دورنمای روابط با ایران را، علیرغم تنش های موجود بر سر جاه طلبی های هسته ای و نظامی این کشور، مثبت ارزیابی می کنند.

ژنرال ارتش مارتین دمپسی که رئیس اجرایی ستاد مشترک ایالات متحده است در مصاحبه ای با آسوشیتد پرس گفت واشنگتن و تهران می توانند در مسائل پیچیده ای نظیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان، مواضع مشترکی داشته باشند. این به شرطی است که ایران از “فعالیت های نظامی” در داخل عراق دست بردارد.

ژنرال دیوید پتراوس نیز که انتظار می رود موافقت سنای آمریکا را در کسب عنوان فرماندهی دائم ستاد مشترک بدست آورد، روز سه شنبه در کمیته خدمات نظامی سنا گفت وی، علی رغم اینکه ایران جنگ های باواسطه را در خاورمیانه به راه انداخته،به برقراری “روابط سازنده تر” با ایران خوشبین است.

اظهارات این دو بازتابی از تلاش های ایالات متحده – از جمله بوش و رابرت گیتس وزیر دفاع این کشور- در برجسته نمودن فعالیت های ایران است که به زعم واشنگتن در عراق، لبنان و سایر نقاط خاورمیانه نقش مخربی دارد. ایالات متحده در عین حال سعی می کند تهران را به تغییر رفتارش ترغیب نماید.

در دوره ای که حدس و گمان ها برای نزدیک شدن زمان رویارویی ایران و ایالات متحده بالا گرفته است، اظهارات این فرماندهان امیدوار کننده است. این دیدگاه ها شامل دورنمای منطقی پرهیز از جنگ با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و نهایتاً سوق دادن ایران به سوی مسیر جدیدتری است.

دمپسی که محدوده نظامی فرماندهی او با مشکلاتی نظیر مناقشه اسراییل و فلسطینیان گره خورده ای دست می گوید واضح است که ایران به توسعه نفوذ خود در منطقه مشغول است: از لبنان گرفته تا عراق و حتی تا غرب افغانستان.

با همه اینها، دمپسی در مصاحبه روز چهارشنبه در مرکز فرماندهی ستاد مشترک گفت او اعتقاد دارد “فرصت های بیشماری از وقایع تغییر دهنده در منطقه” وجود دارد. وی به عنوان نمونه به مذاکرات صلح سوریه و اسرائیل اشاره کرد.

او گفت: “حتی دلایلی برای یافتن منافع مشترک با ایران در زمینه های خاصی وجود دارد، مثلاً مقابله با مواد مخدر. اما وقتی سربازان آمریکایی در نتیجه انفجار مواد منفجره ساخت ایران در حال تلف شدن هستند، همکاری در چنین زمینه هایی بسیار مشکل به نظر می رسد.”

وی ادامه داد: “ایران منافع بسیاری در خلاص شدن از کشت خشخاش در افغانستان دارد، زیرا این مواد سرانجام سر از ایران درمی آورند”. دمپسی گفت: “در منطقه فرصت هایی برای یافتن منافع مشترک با ایران وجود دارد. اما تا زمانیکه با رفتار ناپسند ایرانی ها در عراق روبرو هستیم، نمی توانیم بر روی این فرصت ها کار کنیم.”

او گفت از دید منطقه ای، ایران یک مشکل است.

دمپسی می گوید: “ما باید با نفوذ ایران در عراق روبرو شویم زیرا ایران در واقع افزایش خشونت، مخالفت شیعیان و تلاش برای بی اعتبار ساختن نیروها و سیاست های ایالات متحده در منطقه را، آشکارا در راستای منافع خود می بیند.”

ژنرال پتراوس هم در آغاز اظهارات خود در جلسه سنا، نقطه نظرمشابهی را درباره ایران ابرازکرد.

پترایوس گفت: “ایران برادامه غیرشفاف دانش هسته ای خود اصرار دارد و به آموزش، تامین مالی و تسلیح شبه نظامیان خطرناک ادامه می دهد”. او گفت: “اقدامات ایران خصوصاً در عراق، لبنان،سرزمین های فلسطینی ها و افغانستان مخرب بوده است. ایران در هر کدام از این مناطق، به جنگ با واسطه در سطوح مختلف دست زده تا نفوذ خود را بیافزاید و جاه طلبی های منطقه ای خود را دنبال نماید.”

او اضافه کرد، با اینحال هنوز جای امیدواری برای تغییر وجود دارد.

پتراوس ادامه داد: “حتی اگر ما با رهبران منطقه برای محافظت شرکای خود در برابر تهدیدات و خطرات ایران همکاری کنیم، در هر صورت باید سیاست هایی را تدوین کنیم که در درازمدت زمینه روابط سازنده تری را فراهم آورد”. او گفت: “ما باید به کمک شرکای منطقه ای و جهانی، به دنبال راه هایی برای ترغیب ایران به احترام گذاردن به تمامیت ارضی سایر کشورها، پیروی از عدم گسترش تسلیحات هسته ای و مشارکت در ثبات منطقه ای به جای بی ثبات کردن آن باشیم.”

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 23 مه