گزارش

نویسنده
پیام رهنما

در حاشیه مصاحبه بازیگر فیلم “قلاده های طلا” با خبرگزاری فارس

مطرود و منفور

 

در هفته ها‌ی گذشته انتشار گفتگویی از “علی‌رام نورایی” -بازیگر فیلم “قلاده‌های طلا”- در خبرگزاری دولتی فارس و اشاره‌ی او به اخراجش توسط “کمال تبریزی” در جریان حضور سینماگران برای کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان، و درگیری باران کوثری و دو نفر از دستیاران کارگردان سینمای ایران در محوطه تئاتر شهر با نورایی باعث شد تا بحث‌های زیادی پیرامون این ماجرا در رسانه‌ها صورت گیرد. انتقاد تند رسانه‌های حکومتی از “کمال تبریزی” و “باران کوثری”، باعث شد تا این خبر به جنجالی‌ترین اتفاق سینمای ایران در روزهای اخیر تبدیل شود.

ماجرا از مصاحبه علیرام نورایی بازیگر فیلم منفور”قلاده های طلا” با خبرگزاری فارس مبنی بر اخراجش از گردهم آیی سینماگران ایرانی در مقابل سینما آزادی برای دریافت کمک های مالی برای زلزله زدگان آذربایجان آغاز شد.او به فارس گفت: کمال تبریزی بنده را از محل جمع آوری کمک های مردمی به زلزله زدگان اخراج کرد. کمال تبریزی در واکنش به سخنان رام نورایی به خبرگزاری مهر عنوان گفت: طی دو روز جمع آوری کمک های مردمی در سینما آزادی کسانی که به نوعی در ارتباط با سینما بودند به آنجا آمدند و هیچ محدودیتی قائل نبودیم. حتی خودم از طریق پیامک از چند مسئول ارشاد هم دعوت کردم به آنجا بیایند. چون کار سیاسی نمی کردیم و هر شخصی هم که آمد از وی استقبال کردییم.از یکسری پیشکسوت که مردم آنها را می شناسند مانند پرویز پرستویی، فاطمه معتمد آریا و رضا کیانیان خواستیم پشت صندوق ها بنشینند و این آقا هم که اصلا نمی شناختمش و نمی دانم در کجا بازی کرده است و چه سابقه ای دارد در حالیکه بسیاری ایستاده بودند بدون اجازه پشت یکی از صندوق ها نشسته بود. این کارگردان ادامه داد:هر شخصی باید حد و اندازه خود را بداند و اگر می خواستیم این روال را داشته باشیم باید به همه کسانی که آنجا می آمدند جا برای نشستن می دادیم. وی افزود: حتی خود من هم یکبار پشت صندوق نشستم و تنها از چهره های خاصی که مردم آنها را بیشتر می شناختند خواستیم پشت صندوق قرار بگیرند. تبریزی تاکید کرد: تا زمانی هم که ایشان حضور داشتند برای ما محترم بودند. اما هنگامی که نشستند اعتراض کردم و گفتم نمی توانید بنشینید. توهین و اخراجی در کار نبوده است و می توانست در آنجا حضور داشته باشد.

این کارگردان ادامه داد:هر شخصی باید حد و اندازه خود را بداند و اگر می خواستیم این روال را داشته باشیم باید به همه کسانی که آنجا می آمدند جا برای نشستن می دادیم.

تبریزی تاکید کرد: تا زمانی هم که ایشان حضور داشتند برای ما محترم بودند. اما هنگامی که نشستند اعتراض کردم و گفتم نمی توانید بنشینید. توهین و اخراجی در کار نبوده است و می توانست در آنجا حضور داشته باشد.

تنها چند روز پس از ماجرای سینمای آزادی ،گزارش دیگری مبنی بر درگیری باران کوثری و رام نورایی در محوطه تئاتر شهر بر خروجی های سایت های تندرودولتی قرار گرفت.خبری که به نقل از محمد خزاعی تهیه کننده “قلاده های طلا ” منتشر شد.وی در گفتگو با رجانیوز ضمن واکنش به برخورد اخیر “کمال تبریزی” با این هنرپیشه و ماجرای درگیری باران کوثری و عیرضا رام نورایی گفت: “من هم ماجرای آقای “علی‌رام نورایی” را شنیدم  و اصلاً انتظار چنین برخوردی را نداشتم. البته من تهران نبودم، اما در جریان وقایع قرار گرفتم و این را هم بگویم که برخورد اخیری که با “علی‌رام نورایی” جلوی تئاتر شهر صورت گرفته، خیلی بدتر از ماجرای آقای “کمال تبریزی” بوده است. ظاهراً ایشان هنگام برگشت از محل کار، در محوطه‌ی تئاتر شهر با توهین شدید و بی‌ادبی یک بازیگر زن سینما و یکی دو نفر دیگر از دستیار کارگردان‌های سینما مواجه می‌شود که ماجرای آنها مفصل است. جالب این‌جاست که این جماعت به آقای “نورایی” گفته‌اند به شما پول داده‌اند تا خون شهدای ما را پایمال کنید! خب این جمله یعنی چه؟ کاملاً مشخص است که این افراد متعلق به چه جریانی هستند. البته این‌ آدم‌ها بخش بسیار کوچک و محدودی از سینمای ایران را تشکیل می‌دهند که تکلیف‌شان با خودشان هم روشن نیست.

علیرام نورایی ،  متولد ۱۳۵۶ است. او شروع فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرد. نورایی تجربه بازی در چند تئا‌تر و فیلم کوتاه را دارد؛ او بازی در تلویزیون را با مجموعه راهی به ملکوت آغاز کرد. در مجموعه تلویزیونی شب آفتابی در نقش “بهنام” بازی کرد و تا حدودی در میان بینندگان شناخته شد. در سال ۱۳۹۰، در قلاده های طلا به کارگردانی ابوالقاسم طالبی ، ایفای نقش کرد.نورایی پس از بازی در فیلم قلاده های طلا که با حمایت مالی دولت وقت و در جهت تحقیر جنیش سبز ساخته شد، از طرف بخشی بزرگی از هنرمندان سینمای ایران طرد شد.