لابی برای لاپوشانی تخلفات مرتضوی

نویسنده
فیروزه متین

» رفسنجانی: سازمان تامین اجتماعی "جیب شخصی" شده بود

در حالی که در چند ماه گذشته سعید مرتضوی، متهم ردیف اول پرونده جنایت کهریزک و متهم فساد مالی در سازمان تامین اجتماعی در حاشیه امن و سکوت رسانه ای به سر برده، روز گذشته انتشار اخباری در خصوص لابی مافیای حامی او برای سرپوش گذاشتن بر تخلفاتش در سازمان تامین اجتماعی، بار دیگر نام وی را بر سر زبان ها انداخت.

رسانه های نزدیک به دولت از جمله “پیام نو” از فعال شدن لابی مرتضوی در دستگاه قضایی برای بلاتکلیف گذاشتن پرونده تخلف چندهزار میلیاردی سازمان تامین اجتماعی خبر داده اند؛تلاشی که گویی به گوش هاشمی رفسنجانی نیز رسیده که او را واداشته در دیدار با کارکنان سازمان تامین اجتماعی نسبت به مدیریت سابق این سازمان انتقاد کند.

سایت پیام نو در گزارش خود از لابی اخیر هواداران مرتضوی چنین نوشته است: “علی رغم گزارش مستدل هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در دولت احمدی نژاد، ریاست این سازمان در دولت جدید عزمی برای پیگیری این گزارش و پرونده تشکیل شده در دستگاه های قضایی ندارد. این عدم پیگیری علامت سئوال بزرگی را مقابل عملکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی قرار داده است. برخی اخبار تایید نشده هم از برخی پیگیری ها ولابی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی برای عدم پیگیری گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی حکایت دارد. علی رغم مشهود بودن تخلفات ارایه شده در گزارش هیات تحقیق و تفحص اما ریاست سازمان تامین اجتماعی در دولت جدید تلاشی برای پیگیری این پرونده نشان نداده است. این تخلف ها به لحاظ قانونی اجحاف مستقیم در حق بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی است. آقای نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در ابتدای ریاستش بر این سازمان تأکید کرده بود که پرچم فعالیت این سازمان سفید است و این سازمان کاملا غیرسیاسی اداره خواهد شد. با این وجود به نظر می رسد برخی لابی های سیاسی در عدم پیگیری گزارش مستدل هیات تحقیق و تفحص از مدیریت سازمان تامین اجتماعی در دولت احمدی نژاد موثر بوده است”.

شاید همین فشارها موجب شده تا تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در سخنان اخیر خود چنین بگوید: “در هشت سال اخیر به دلیل عملکرد نادرست سازمان تامین اجتماعی متوجه فراز و فرودهای جدی بوده است. به عنوان نمونه جابجایی پی در پی هشت مدیرعامل در این مدت باعث شد در تصمیم گیری در خصوص اموال سازمان خطاهایی صورت بگیرد. اموال سازمان تامین اجتماعی به عنوان بخشی از حق بیمه جامعه 39 میلیون نفری بیمه شدگان این سازمان دارای ماهیتی حق الناسی است. بخش قابل توجهی از درآمدهای سازمان از محل همین حق بیمه ها و پیش از پرداخت مزد کارگران تامین می شود. این مسئله باعث می شود تا حفظ و نگهداری اموال سازمان تامین اجتماعی به عنوان حق الناس در مقایسه با ضرورت حفظ بیت المال و اموال دولتی اهمیتی دوچندان پیدا کند”.

او افزوده است: “گزارش سال گذشته هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی تنها بیانگر بخشی از تصمیم گیری های نادرست هشت سال گذشته است”.

وی معتقد است: “در بحث مربوط به شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی(شستا) توانستیم این مجموعه را به عنوان بخشی از اموال سازمان تامین اجتماعی از حالت حیات خلوت بودن خارج کنیم و از ظرفیت های آن در جهت توسعه کیفی و کمی خدمات بیمه ای و درمانی سازمان استفاده کنیم”.

گفتنی ست، بر اساس گزارش هیات تحقیق و تفحص که در آذرماه منتشر شد، سازمان تامین اجتماعی در دولت احمدی نژاد و به ریاست سعید مرتضوی تخلفات گسترده ای را مرتکب شده است. در این گزارش به واگذاری ۱۳۸ شرکت انحصاری به ارزش ۴ میلیارد یورو به بابک زنجانی و همچنین پرداخت کارت هدیه های میلیاردی به ۳۷ نفر از نمایندگان مجلس و برخی مقامات دولتی از جمله معاون اول رئیس جمهور سابق اشاره شده بود.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمان رای اعتماد اعلام کرد که مهمترین شعار وبرنامه اش مبارزه با فساد در این وزارتخانه است. 
 وی در همین راستا اعلام کرد که پیشنهاد ۵۰ میلیارد تومانی برای واگذاری ریاست شستا به گروه های خاص را رده کرده است. منتقدان علی ربیعی می گویند عملکرد سازمان تامین اجتماعی در پیگیری گزارش هیات تحقیق و تفحص و فسادهای صورت گرفته در دولت احمدی نژاد با شعارهای ربیعی در تضاد است.

این شرایط موجب شده تا آنطور که ایرنا گزارش داده، هاشمی رفسنجانی نیز در دیدارش با کارکنان و اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی چنین بگوید: “آسیب‌های وارده بر پیکر سازمان تأمین اجتماعی در دولتی که با شعار عدالت برسر کار آمد، بسیار زیاد بود. اگر به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کرد، معلوم نبود دچار چه سرنوشتی می‌شد و چطور باید احیا می‌شد”.

او پیشتر نیز گفته بود: “سازمان تامین اجتماعی ضربه ای در این ۸ سال خورد و عده ای آن را جیب شخصی خود کرده بودند که این ظلمی به نظام و نیروهای نظام بود. انشاءالله اکنون اصلاح شود. کاری که درچند سال اخیر اتفاق افتاد کاری استثنایی بود که بر خلاف عدالت به وجود آمد و امیدواریم دیگر تکرار نشود. و دعا می کنیم کارگران زندگی راحت تری داشته باشند”.