درد و غم‌های خامنه‌ای از زبان رئیس دفترش

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» خدمت به اسلام، خدمت به کشور و بقای نظام

رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی گفت که نلسون ماندلا در جریان سفر به ایران و دیدار با علی خامنه ای، در برابر او “دو زانو روی زمین نشست” و خطاب به وی به زبان انگلیسی گفت: “ای رهبر من”. محمد محمدی گلپایگانی این خاطره را پس از آن بیان کرد که گفت: “مسؤولان سیاسی کشورهای مختلف متواضعانه در خدمت رهبر معظم انقلاب حاضر می‌شوند.”

محمدی گلپایگانی که روز گذشته و در همایش ملی تجلیل از نخبگان و ممتازان شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه سخن می گفت، همچنین “درایت و هوش” سید علی خامنه ای را “مثال زدنی” توصیف کرد.

رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی گفت: “حضرت آقا بسیار پرتلاش هستند و ما که در خدمت ایشان هستیم جا می‌مانیم و هرچه می دویم، ایشان جلوتر هستند.”

وی همچنین گفت که “من بیشترین ساعت های کاری خود را در خدمت رهبر معظم انقلاب سپری کرده ام” اما افزود که “خیلی چیزها را نمی توانم درباره ایشان بگویم.”

محمدی گلپایگانی تنها درد و غم های خامنه ای را نیز اینگونه تشریح کرد: “در سیمای ملکوتی این مرد بزرگ ذره‌ای هوای نفس و دعوت به نفس وجود ندارد و ایشان جز خدمت به اسلام، باقی ماندن نظام اسلامی، خدمت به کشور و محرومان و مستضعفان هیچ درد و غمی ندارند.”

تعریف و تمجید از رهبر جمهوری اسلامی توسط مسئولان حکومتی و هواداران او موضوع تازه ای نیست. در تمام سال های گذشته، اظهارنظرها و مطالب زیادی در ستایش از علی خامنه ای توسط مسئولان حکومتی وفادار به او منتشر شده است که بخشی از آنها از سوی مدیران دفتر وی بیان شده اند.

از جمله محمد محمدی گلپایگانی پیش از این و در بهمن ماه سال 1390 با ذکر خاطره ای که دیروز از دیدار نلسون ماندلا با رهبر جمهوری اسلامی تعریف کرد، گفته بود که “در دنیا بسیاری از افراد هستند که منتظر اشاره و ایمای ایشان هستند تا جان خود را بر کف دست بگذارند و اجرای فرمان کنند.”

رئیس دفتر سید علی خامنه ای، این مسئولیت مهم را از آغاز دوران رهبری جانشین آیت الله خمینی بر عهده دارد. گلپایگانی در بخش عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش با علی خامنه‌ای آشنا شده بود. در آن سالها او نماینده روح الله خمینی در پایگاه نیروی هوایی ارتش در تهران بود و علی خامنه‌ای، نماینده خمینی در شورای عالی دفاع.

بعد از تاسیس وزارت اطلاعات، محمد محمدی گلپایگانی معاونت اداری آن را در دست گرفت. با رهبر شدن علی خامنه‌ای، گلپایگانی و چند نفر دیگر از معاونان وزارت اطلاعات به دفتر وی نقل مکان کردند. مدتی بعد، محمد جواد گلپایگانی، فرزند محمدی گلپایگانی با بشری، دختر علی خامنه‌ای، ازدواج کرد و رابطه این دو از یک رابطه سیاسی به یک رابطه سیاسی –ـ خانوادگی ارتقا یافت.

 

سفرهای ماندلا به ایران

نلسون ماندلا، رهبر کنگره ملی آفریقا و پیشوای مبارزان ضد رژیم آپارتاید (تبعیض نژادی) در این کشور پیش از این دو بار به ایران سفر کرده است. بار نخست، در تیر ماه 1371 و اندکی پس از انتخاب به عنوان نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی پس از فروپاشی آپارتاید و بار دیگر در زمان دولت سید محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور و در مهر ماه 1378.

خاتمی هم چندی پیش در مصاحبه ای گفته بود که ماندلا همیشه از او با عنوان “رئیس جمهور من” نام می برد و البته افزوده بود که او این تعبیر را برای رؤسای جمهور دیگر کشورهای جهان هم به کار می برد.

خامنه ای تاکنون چندین بار در مناسبت های مختلف از نلسون ماندلا تجلیل کرده و او نیز در برابر از حمایت جمهوری اسلامی و رهبران آن از مبارزات ضد آپارتاید تشکر کرده است. دولت جمهوری اسلامی یکی از حامیان کنگره ملی آفریقا به رهبری نلسون ماندلا بود که برای فروپاشی دولت تبعیض نژادی آفریقای جنوبی که روابط نزدیکی با کشورهای غربی بخصوص آمریکا داشت، مبارزه می کرد.

با وجود این، سفر اعلام شده ماندلا به ایران در سال 1383 لغو و دلیل آن از سوی سفارت آفریقای جنوبی در تهران “مشغله کاری” وی عنوان شد هرچند ناظران دلیل اصلی این مسئله را فضای ملتهب آن روزهای ایران همزمان با آخرین روزهای حضور جناح اصلاح طلب در دولت و مجلس جمهوری اسلامی می دانستند.

 

تحسین خامنه‌ای به زبان دیگران

به جز نلسون ماندلا، روایت های تمجید آمیز دیگری نیز تاکنون از قول رهبران بزرگ جهان درباره سید علی خامنه ای توسط رسانه ها و مسئولان حکومتی منتشر شده است.

از جمله پس از سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور وقت روسیه به تهران برای شرکت در اجلاس روسای کشورهای حاشیه دریای خزر و به دنبال بازگشت وی به مسکو، برخی مسئولان جمهوری اسلامی گفتند که پوتین در دیدار با خامنه ای به او گفته که در چهره وی “سیمای مسیح” را دیده است.

همچنین پس از آنکه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در فروردین ماه سال جاری به ایران سفر کرد، رسانه ها و مسئولان جمهوری اسلامی حاشیه هایی را درباره دیدار او با رهبر جمهوری اسلامی مطرح کردند.

از جمله یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص جزئیات دیدار اردوغان نخست وزیر ترکیه با رهبر جمهوری اسلامی که توسط علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در این کمیسیون بیان شده بود گفت: “در این دیدار همسر و دختر آقای اردوغان همراه وی حضور داشتند و نوع نگاه و ارادت آقای اردوغان و همسر و فرزندشان به رهبر معظم انقلاب کاملا مشهود بود.”

زهره الهیان گفت: “اردوغان در این دیدار خطاب به رهبر معظم انقلاب بیان کرد که من به عنوان یک مسئول کشور در خدمت شما نیامده ام بلکه به عنوان مریدی به خدمت مرادم آمده ام.”

نماینده تهران همچنین مدعی شد که “همسر و دختر آقای اردوغان در این دیدار خطاب به رهبر معظم انقلاب بیان کردند که شما ما را به یاد پیامبر گرامی اسلام می اندازید.”

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: “رهبر معظم انقلاب در این دیدار نسبت به حفظ ارزش ها و رعایت حجاب اسلامی توسط همسر و دختر آقای اردوغان تجلیل و ابراز لطف کردند.”

رسانه های نزدیک به حکومت هم نوشتند که همسر و دختر اردوغان “در دیدار با مقام معظم رهبری، تحت تاثیر شخصیت معنوی ایشان دقایقی را اشک ریخته اند.”

این گزارش ها و اظهارات هیچ کدام توسط رسانه های کشور دیگر تایید نمی شود و تنها مسئولان جمهوری اسلامی و رسانه های حکومتی آنها را به نقل از سران دیگر کشورها منتشر می کنند.