مخاطبان حسن روحانی چه کسانی هستند؟

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» "دولت از هیچ کسی و هیچ قدرتی نخواهد ترسید"

در پی افزایش مخالفت ها با دولت حسن روحانی از سوی اصولگرایان مجلس، مقامات قوه قضاییه، ائمه جمعه و برخی مقامات نهادهای نظامی، او در جریان سفر اخیر خود به خراسان رضوی در چند بخش مجزا و به شکلی متفاوت به این مخالفت ها واکنش نشان داده و تاکید کرده است که “این دولت از هیچ کسی و هیچ قدرتی نخواهد ترسید.”

 رییس دولت یازدهم در جریان سفر خود به خراسان رضوی در دیدار با “ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های شهدای مشهد” گفت: “این سرزمین برای حجاب و عفت جنگید، مبارزه کرد و خون داد و پیکرهای بی جان بر روی سنگ فرش های مسجد گوهرشاد به زمین افتاد اما از عفاف دفاع کرده است و دفاع می کند. این سرزمین نخواهد گذاشت آن میراث شوم خاندان جنایتکار پهلوی روزی بخواهد در این سرزمین دوباره خودنمایی کند.”

وی با گفتن اینکه “اشکالی ندارد که ایثارگر علاقه ای به جناحی داشته باشد اما هیچ ایثارگری، ایثارگری خود را فدای هیچ جناحی نخواهد کرد” خطاب به حاضران گفته است: “ایثارگر ما ناسیونالیسم و ملی گرا به آن مفهومی که در دنیای امروز هست، نیست. گرچه ایثارگر ما بیشترین حمایت را از وطن و میهن خود می کند و امروز میهن ما شاداب و سرافراز از ایثار ایثارگران است. ایثارگر ما اومانیسم و انسان پرست نیست؛ گرچه ایثارگر ما پاسدار اخلاق، انسانیت و فضایل انسانی است.”

حسن روحانی این اظهارات را صبح روز ۱۶ شهریور مطرح اما ساعتی بعد در جمع “ نخبگان و برگزیدگان استان خراسان رضوی” از نوع برخورد نهادها و سازمان های دولتی و حکومتی در موردمسایل مختلف فرهنگی و اجتماعی انتقاد کرده است.

او گفته: “فکر می کنیم تعالی بخشیدن جامعه، ون و مینی بوس و پاسبان و سرباز است، با این ها فرهنگ درست نمی شود.”

رییس دولت جمهوری اسلامی تاکید کرده است که “راه ارتقای فرهنگ با علما، بزرگان و حوزه ها، محققین و اساتید دانشگاهی است، چگونه ما تشویق می کنیم، یعنی راه عفاف برای بانوان ما ون است؟ راه دیگری نداریم؟ خود بانوان ما که فرهیختگان جامعه هستند، دانشگاهی، محقق و اساتید دانشگاهی هستند، خودشان برای استقرار عفاف در این جامعه و گسترش حجاب آیا راه بلد نیستند؟”

او با اشاره به اینکه “هم اکنون وزیر کشور که مسوول این کار است در جمع ما نشسته” اضافه کرده: “به ما می گفتند آدم اگر یک چیزی را تجربه کرد و نشد، فردا دیگر نباید عین آن را انجام دهد باید یک جوری آن را اصلاح کنیم. ما باید برای ارتقای اخلاق، نشاط در جامعه و نحوه رفتار با جوانان جامعه (پسر و دختر) راه علمی بیابیم، مدام می گویند دختر و پسر را جدا کنیم.”

وی در عین حال گفته است: “دین ما، دین مشکلات و سختی ها نیست، این همه پیچیدگی ندارد، برای این موضوعات راه حل درست و علمی پیدا کنیم، البته جامعه ما حجاب و عفاف می خواهد، این همه عاشقان علی بن موسی الرضا و اهل بیت، این همه عاشقان وجود دارد، اخلاق و عفاف به نفع همه ما است، استحکام خانواده های ما را حفظ می کند، قرآن، فلسفه حجاب را امنیت ذکر می کند.”

این بخش از اظهارات حسن روحانی متوجه آن دسته از مخالفان وی است که پس از روی کار آمدنش به صورت مداوم از “افزایش بدحجابی” در کشور انتقاد می کنند و خواستار مقابله دولت با این موضوع هستند.

حسن روحانی اما در بخش دیگری از اظهاراتش بدون اشاره به اینترنت، موضوع فیترینگ در جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: “اول باید معروف را در جامعه معروف کنیم و بعد آن را امرکنیم ؛ باید اول معروف را درست کنیم؛ باید برای مردم توضیح داده و شرح دهیم؛ والله و به الله در عصر و دنیای ما، راهی جز اقناع نسل جوان نداریم ؛ با زور نمی شود بیاییم اینجا یا آنجا را ببندیم، نمی شود؛ دو چیز یاد گرفته ایم دیوار و فیلتر که فکر می کنیم با این حل می شود.”

او با گفتن اینکه “خب شما فیلتر درست می کنید اون می رود فیلتر شکن درست می کند” تاکید کرده است که “حل نمی شود این مسائل چرا که اگر حل می شد تا کنون حل شده بود.”

این بخش از گفته های رییس دولت جمهوری اسلامی نیز به نظر می رسد در واکنش به مخالفت های برخی از روحانیون مستقر در قم و همچنین معاون اول قوه قضاییه است که در هفته های اخیر نسبت به سیاست های دولت حسن روحانی درباره اینترنت و نسل سوم تلفن های همراه، اظهاراتی مطرح کرده بودند.

غلامحسین محسنی اژه ای هفته گذشته گفته بود: “نگوییم مردم خودشان خوب را از بد تشخیص می‌دهند، نگوییم مردم خودشان این را انتخاب کرده‌اند، جامعه باید احساس تکلیف کند و بداند که شاید تمیز خوب از بد برای مردم آسان نباشد.”

او همچنین تاکید کرده بود که “امروز امکانات استفاده از فضای مجازی در دست کودکان و نوجوانان قرار دارد و اگر در مقابل آنچه از طریق فضای مجازی به ذهن آنان وارد می‌شود بی‌تفاوت بمانیم، قطعا جامعه ما آسیب خواهد دید.”

رییس دولت یازدهم در بخشی دیگری از سخنرانی خود نیز موضوع تخلف در وزارت علوم دولت گذشته و بورسیه های جعلی که پیش از استیضاح رضا فرجی دانا در رسانه ها مطرح شد و به گفته برخی کارشناسان موجب رای عدم اعتماد به وزیر علوم شد را مطرح کرد.

حسن روحانی گفت: “قدیم ها می گفتند آدم بعضی چیزها می بیند شاخ در می آورد، می گفتیم مگر آدم شاخ هم در می آورد؟ اما اکنون می بینیم برخی موضوعات آنچنان به مغز فشار می آورد که گویی دو شاخ در حال درآمدن است و معلوم است که مثال های ایرانی بی ربط نیز نبوده است؟ آخه برای استاد و بورسیه شدن هم تقلب؟”

او تاکید کرد: “واقعا ما دچار حیرت شدیم که چرا؟ حالا رانت می گویند در برخی زمینه های اقتصادی، مالی و پولی که البته همه آنها بد است اما آدم بخواهد استاد فرزندان مردم شود با تقلب؟ بخواهد در این کشور معلم شود که شاگرد تربیت کند که آن شاگرد کشور را نجات دهد آن هم در شرایط حصر اقتصادی و مبارزه با استکبار جهانی و با شعارهای بسیار بلند و پرطمطراق، بعد در آن تقلب دربیاید و بعد عده ای بنویسند سرگشاده و غیرسرگشاده و تهدید کنند؟ مگر این دولت از تهدید می ترسد؟”

حسن روحانی با گفتن اینکه “این دولت از هیچ کسی و هیچ قدرتی نخواهد ترسید” اضافه کرده است:“لابد شما می گویید چرا نمی ترسید، دیگران چیزهای بسیار دارند که می توانند شما را تهدید کنند و چرخ دولت شما را از گردش بیاندازند؟ من به شما خواهم گفت این چنین نخواهد شد، چرا؟ زیرا تا روزی که اکثریت قاطع مردم هوشیار و بیدار این سرزمین با دولت و در کنار دولت هستند، این دولت موفق خواهد بود.”

به گفته او “آن روزهای نخست که انتخاب شده بودم برخی به من می گفتند، این تصور خام است که شما فکر کنید مدت چهار سال می توان کاری کرد؟ آنچنان چاه ها برای شما کنده اند که از این چاه به آن چاه و از آن چاه به چاهی دیگر می روید و اصلا به جاده نمی رسید که بخواهید حرکت کنید. من همان وقت به دوستان می گفتم که مشکلات زیاد است اما باید امید همه ما بر تمام مشکلات فائق شدن باشد.”

هرچند حسن روحانی نامی از کسی نبرده است اما به نظر می رسد اشاره او به بورسیه های قانونی و “نامه سرگشاده و غیر سرگشاده” تهدیدآمیز، متوجه اصولگرایان تندرو در مجلس باشد که موفق شدند ۲۹ مرداد با استیضاح وزیر علوم دولت او را برکنار کنند.

اولین محور و یکی از اصلی ترین دلایل استیضاح رضا فرجی دانا در نامه استیضاح کنندگان موضوع بورسیه هایی بود که به گفته اعضای مجلس “قانونی” بوده و دولت جلو آن را گرفته است. این درحالی بود که برخی افراد مرتبط با وزارت علوم اسنادی را منتشر کردند که نشان می داد بسیاری از بستگان استیضاح کنندگان و فرزندان مقامات سابق و کنونی جمهوری اسلامی در فهرست این بورسیه های تحصیلی خارج از کشور قرار دارند.

از دیگر سو گفته های حسن روحانی و تاکید بر اینکه از دولت او از “تهدید نمی ترسد” می تواند متوجه مخالفین دولت در مجلس باشد که تلاش می کنند تا وزرای دیگری از کابینه او همچون وزیر آموزش و پرورش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز استیضاح کنند.

این برای نخستین بار نیست که حسن روحانی به اظهارات و گفته های مخالفین خود واکنش نشان می دهد. او پیشتر نیز مخالفان خود در سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای را “بزدل سیاسی” و “مذاکره هراس” خوانده بوداما واکنش اخیر او به مخالفانش درحالی اهمیت بیشتری دارد که 5 شهریور ماه رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای دولت به صورت تلویحی به حسن روحانی تاکید کرده بود که “ لزومی ندارد که انسان بخواهد به هر مطلب یا انتقادی، پاسخ دهد”.