پلیس وارد وایبر و واتس آپ شد

نویسنده
فیروزه متین

» تلاش برای کاهش ضریب استفاده از شبکه های مجازی

دو هفته پس از جنجال ها در خصوص به راه افتادن موج پیامک های توهین آمیز درباره آیت الله خامنه ای، که هواداران دولت آن را بخشی از پروژه افراطیون اصولگرا برای بستن هر چه بیشتر فضای مجازی و  مخالفت با اینترنت پرسرعت بر روی تلفن همراه می دانستند، فرمانده پلیس تبادل اطلاعات نیروی انتظامی در سخنانی اعلام کرد تماس ها در سرویس ها و چت روم هایی چون “وایبر” و “واتس آپ” از سوی این نیرو رصد می شود.

این سخنان که با بازتاب وسیعی در شبکه های مجازی مواجه شده، بیانگر ورود غیرقانونی سرویس های امنیتی  جمهوری اسلامی به تلفن شهروندان است که مطابق با قوانین جاری در ایران جزو “حریم خصوصی” افراد شناخته می شود.

اما بر اساس گزارش خبرگزاری های داخلی، سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس فتای ناجا گفته است: “درباره نقض حریم خصوصی و تجاوز به اطلاعات شخصی کاربران در شبکه‌های مجازی نظیر وایبر،‌ واتس‌اپ و … باید بگویم که  در این خصوص پرونده‌های زیادی در کشور تشکیل شده و متاسفانه بسیاری از کاربران به ویژه بانوان به این شبکه‌ها اعتماد کرده و گاهی مشکلاتی برایشان به وجود آمده است که پرونده‌هایی در این خصوص برای متخلفان و سودجویان در شبکه‌های قضایی تشکیل شد”.

او افزوده است: “پلیس برای نظارت بر وایبر و شبکه‌هایی نظیر آن توانایی دارد. از پرونده‌هایی که تاکنون پلیس فتا موفق به کشف آن شده است بدانید که فتا قادر به کنترل این شبکه‌هاست”.

او همچنین از کشف ۱۳۵ صفحه روسپیگری در فیس بوک خبر داده و گفته است: “در بحث موضوعات فساد و فحشا پلیس فتا تنها در فضای مجازی وارد می‌شود و پس از شناسایی افراد آنان را به پلیس امنیت تحویل می‌دهد. پلیس فتا مستقیما وارد دستگیری این افراد نشده و دستگیری متخلفان برعهده پلیس امنیت اخلاقی است . چندی پیش هرکه در فضای فیس بوک تحت عنوان روسپیگری و … فعالیت می‌کرد را شناسایی کردیم و بیش از ۱۳۵ صفحه در این خصوص شناسایی شد. ‌ با تعدادی از موارد برخورد شده و برخورد با دیگر موارد نیز در دستور کار پلیس امنیت اخلاقی است”.

سخنان او همزمان بود با اظهارات حسین اشتری، جانشین فرمانده ناجا که در حاشیه برنامه بررسی چالش‌های ترافیکی گفت: “با همکاری پلیس فتا و دیگر دستگاه‌های غیر از ناجا، به سرنخ‌هایی در خصوص ریشه‌های پیام‌های توهین آمیزعلیه مسئولان و مقامات کشوردر فضای مجازی رسیدیم و امیدوارم با همکاری مقام قضایی این افراد را به مردم معرفی کنیم”.

پس از فتوای سه هفته قبل مکارم شیرازی درباره اینترنت پرسرعت موبایل، ناگهان و در ظرف چند روز موجی از جوک ها و پیام های تمسخر آمیز درباره آیت الله خمینی در شبکه های مجازی و به ویژه سرویس ارتباطی “وایبر” پخش شد که به دلیل حجم بالای آنها این شائبه را پدید آورد که تندروهای مخالف دولت در صدد زمینه چینی برای مسدود کردن شبکه وایبر هستند.

در همین حال، روز گذشته خبرگزاری دست راستی آریا در گزارشی نوشت: “برخی افراد و جریانات معتقد بودند بسیار عجیب و مشکوک است که بدون هیچ جرقه یا بهانه‌ای، چنین موجی شکل گرفته و به سرعت چندصد نوشته با ادبیاتی مشابه و در فضاهایی مشخص منتشر شد. با این اوصاف بدون شک اقدام مدیریت شده‌ای در لایه اول این توهین وجود داشته و به واسطه نوع شکل گیری و کیفیت گسترش قطعاً در بدو امر مدیریت شده و برنامه ریزی شده بود و توسط چند نفر بدون اتاق فکر نبوده، هرچند در لایه‌های بعدی ممکن است شاهد حرکات کور توسط برخی اشخاص بوده باشیم اما زمان مشخص خواهد کرد که چه کسانی در این اقدام دست داشته اند و مسئولیت تولید محتوای توهین آمیز امام خمینی متوجه چه کسانی است”.

تلاش جریان افراطی برای فیلتر کردن وایبر و واتس آپ تا کنون با مقاومت وزارت ارتباطات مواجه شده به طوریکه وزیر ارتباطات در آخرین اظهارات خود با تاکید براینکه “بیهوده جوسازی نکنید، وایبر فیلتر نمی شود”، این جریان را به سمت ایجاد رعب و وحشت در بین کاربران این شبکه ها سوق داده است.