خودسوزی مرگبار سومین پیرو آئین یارسان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در اعتراض به نقض حقوق دینی

محمد قنبری، یکی دیگر از پیروان آئین یارسان (اهل حق) که روز شنبه مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران دست به خودسوزی زده بود، روز یکشنبه، ۶ مرداد ماه، بر اثر شدت حراجت ناشی از سوختگی در بیمارستان مطهری تهران درگذشت.

آقای قنبری که ۲۲ سال سند دارد روز شنبه، ۵ مردادماه در اعتراض به خودداری مسولان از معرفی عاملان توهین به آیین یارسان در مقابل مجلس اقدام به خود سوزی کرد.

گزارش شده که روز یکشنبه ده ها نفر از پیروان آئین یارسان از شهرهای مختلف کشور با عزیمت به تهران در حضور نیروهای ضد شورش نیروی انتظامی مقابل بیمارستان تجمع کردند.

محمد قنبری سومین پیرو آئین یارسان در نزدیک به دو ماه گذشته است که در اقدامی اعتراضی دست به خودسوزی می‌زنند. این افراد در اعتراض به آنچه توهین و هتک حرمت و تبعیض علیه پیروان یارسان خوانده شده، داوطلبانه جان خود را ستانده‌اند.

روز شنبه، ۵ مرداد ماه ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران و به گفته شاهدان عینی نوشت که ساعت ۹ و پانزده دقیقه این روز فردی در نزدیکی مجلس شورای اسلامی به طور ناگهانی و بدون هیچ صحبتی خود را آغشته به بنزین کرده و به آتش کشید. پلیس گفته است، در پی این حادثه ماموران انتظامی و حفاظتی به کمک مردم آتش را مهار کرده و فرد مذکور را به بیمارستان رساندند.

روزنامه بهار از روزنامه های صبح تهران به نقل از یکی از نیروهای نظامی نگهبان مجلس نقل کرده که محمد قنبری در حینی که خود را آتش زده بوده فریاد می‌زده می زده: “بیکارم، بی پولم، بدبختم.”

 

یارسان؛ محرومیتی چند صد ساله

نزدیک به دو ماه پیش به دنبال تراشیدن “به زور” سبیل یک زندانی یارسان در زندان همدان، شماری ازپیروان این آیین در اعتراض به آنچه “توهین” به آئین خود خوانده‌اند، در شهرهای مختلف از جمله کرمانشاه و صحنه تجمع کردند. در پی این تجمع‌ها دو تن از معترضین اقدام به خودسوزی کردند.

یکی از این افراد به نام نیکمرد طاهری روز ۱۵ خرداد ماه در اثر شدت سوختگی جانش را از دست داد. پس از دو روز حسن رضوی دیگر شهروند پیرو آئین یاری نیز در اقدام مشابهی درگذشت. در جریان این اعتراضات دو شهروند دیگر نیز بازداشت شدند.

در واکنشی به اعتراضات، سعید حیدری طیب، نماینده کرمانشاه به علت آنچه “توهین عملی یکی از کارکنان زندان همدان به اعتقادات یک زندانی که از پیروان فرقه‌های اهل حق” خوانده شده بود به وزیر دادگستری تذکر کتبی داد.

مراسم چهلم نیکمرد مرادی روز جمعه، ۲۱ تیر در حالی برگزار شد که نیروی های امنیتی از روزها پیش نسبت به برگزاری این مراسم و جلوگیری از تبدیل آن به مراسم اعتراضی، هشدار بودند.

آئین یارسان قدمتی نزدیک به هزار سال دارد و پیروان آن بیشتر متعلق به اقلیت های کرد و ترک هستند و بیشترین تعداد آنها در مناطق غربی و کردنشین ایران سکونت دارند. شماری پیروان یارسان همزمان در کردستان عراق، ترکیه و قفقاز زندگی می کنند. یارسان برای اشاعه مذهب خود در بیشتر کشورها همواره با محدودیت هایی روبرو بوده و به صورت پنهانی اقدام به ترویج آئین خود کرده اند.

آقای قنبری که دیروز در بیمارستان مطهری تهران درگذشت از شهروندان ترک و اهل قزوین بوده است.

فشارها بر این اقلیت مذهبی پس از انقلاب اسلامی شدت گرفته و شماری از پیروان این مذهب به سبب تعلق خاطر به آن از حقوق اجتماعی سیاسی و فرهنگی خود محروم شده اند.

احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سال گذشته نسبت به پایمالی حقوق پیروان آئین یاری ابراز نگرانی کرده بود.

پیشتر در جریان اولین خودسوزی پیروان یارسان بهروز طاهری، پسر عموی نیکمرد طاهری که خود نیز از پیروان یارسان است به روز گفته بود: “برخورد با این اقلیت دینی محدود به اتفاق هفته گذشته نیست. طی قرن‌های متمادی پیروان این آئین که طرفدار صلح و دوستی هستند و ارتباطی با سیاست ندارند در کشورهای مختلف از جمله ایران مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اند.”