هیچ کس پاسخگو نیست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده های زندانیان در مصاحبه با روز:

با وجود گسترش اعتراضات به دستگیری ها در ایران، و در حالیکه مسئولان امنیتی و قضایی، هیچ گونه خبری در مورد بازداشت شدگان نمی دهند، خانواده تنی چند از زندانیان سیاسی در مصاحبه با روز تاکید کردند که وعده های ضد و نقیض سعید مرتضوی در خصوص آزادی یا امکان ارتباط تلفنی با بازداشت شدگان بیش از پیش بر نگرانی آنها افزوده است.

این در حالیست که از یک سو سعید مرتضوی به طور مرتب وعده آزادی زندانیان رامی دهد، و از سوی دیگر اخبار از شرایط نامساعد دستگیرشدگان واعمال فشارهای شدید برآنان به منظور “اعتراف گیری” حکایت می کند. وزارت اطلاعات و قوه قضائیه جمهوری اسلامی  در حالی از زیر بار مسوولیت شانه خالی ودر پاسخ به خانواده های بازداشت شدگان، اظهار بی اطلاعی می کنند که پی گیریهای خبرنگار روز حاکی ست دستگیرشدگان در اختیاراداره حفاظت اطلاعات سپاه هستند و بازجویی از آنان زیر نظر سعید مرتضوی، صورت می گیرد.

 

دومین نامه پزشک معالج حجاریان

سعید مرتضوی هفته گذشته با طرح شروطی به خانواده سعید حجاریان گفته بود که او را آزاد خواهد کرد؛ شروطی که به هیچ عنوان قابل اجرا نیست. آن هم در حالیکه وضعیت جسمی حجاریان به گفته خانواده وی به شدت نگران کننده است و او باید هر چه سریع تر در خارج از زندان زیر نظر پزشکان متخصص قرار گیرد. با این حال سعید مرتضوی برای آزادی وی شرایطی تعیین کرد که خانواده وی از عهده انجام آنها برنیامدند وبه گفته یکی از نزدیکان وی، همچنان در شرایط “خطرناکی” در زندان نگهداری می شود.

دکتر تقی اسدی، یکی از اعضای تیم معالج حجاریان که ساکن واشنگتن است، در دومین نامه سرگشاده خود در مورد وضعیت وی که در اختیار روز گذاشته شده تاکید کرده: “در عرض مدتی که آقای دکتر حجاریان بازداشت شده اند، اینجانب بعنوان پزشک مغز و اعصاب ایشان از وضع  جسمی ایشان اطلاع دست اول و قابل اعتمادی ندارم. اطلاعات اینجانب محدود به گزارش همسر ایشان در دوبار ملاقاتشان میباشد که هرکدام بیش از چند دقیقه نبوده است . خانم دکتر مرصوصی تخصصی غیر از مغز و اعصاب داشته و ارزیابی ایشان از وضعیت مغز و اعصاب آقای دکتر حجاریان  میتواند بسیار محدود و برای نتیجه گیری ناقص باشد.” دکتر اسدی با یادآوری این که “ تعیین وضعیت کاری  مغز و اعصاب امری بسیار تخصصی بوده و حتی بیمار گاهاً خود قادر به آگاهی از این تغییرات ایجاد شده در خودش نمی باشد”  افزوده: “لازم می دانم که تأکید کنم که ایشان باید مرتباً توسط یک گروه پزشکی مستقل که شامل دو نورولوژیست با تجربه، پزشک متخصص قلب و عروق و پزشک داخلی باشند، مورد معاینه قرار گیرند.  در غیر اینصورت در زندان بودن ایشان میتواند بسیار ناگهانی و در عرض چند دقیقه چنان آسیب غیر قابل برگشتی ایجاد کند که جان ایشان را بخطر انداخته وتوان فیزیکی اش را بطور غیر قابل برگشتی متأثر کند.”

وی در خاتمه آورده: “اینجانب توصیه میکنم که روسای گروه نورولوژی دانشگاه های شهید بهشتی و دانشگاه تهران و رئیس گروه قلب و بیماریهای داخلی بطور آزادانه و بدون حضور مأمور امنیتی ایشان را هفته ای دو تا سه بار معاینه کرده و نتیجه را بدون هیچ قید و بندی به اطلاع عموم برسانند. از آنجا که اینجانب از وضعیت ایشان قبل از دستگیری اطلاع دقیقی دارم، میتوانم تغییرات احتمالی را قضاوت کنم. این امر مانع انتشار اخبار ضد ونقیضی میشود که هر روز چند بار در رسانه های بین المللی و سایتهای اینترنتی در باره ایشان منتشر شده و موجب تشویش خاطر عمومی می شود.”

 

کمیته سه نفره شاهرودی هم پاسخ نمی دهد

مصطفی تاج زاده، بهزاد نبوی و محسن میردامادی از جمله چهره های سرشناس سیاسی هستند که بلافاصله بعد از کودتای انتخاباتی دستگیر شدند و از لحظه دستگیری تاکنون، هیچ گونه تماسی با خانواده های خود نداشته اند. فخرالسادات محتشمی پور، همسر تاج زاده در این مورد به روز می گوید: هیچ خبری از آقای تاج زاده نداریم و تا کنون هیچ پاسخی به ما نداده اند.

محتشمی پور افزود: تاکنون هم از طریق فراکسیون خط امام مجلس اقدام کرده ایم هم به دیدن علما و مراجع رفته ایم  و هم از طریق آقای هاشمی رفسنجانی اقدام کرده ایم اما تاکنون هیچ گونه نتیجه ای نگرفته ایم.

همسر تاج زاده همچنین خبر می دهد که  از آیت الله شاهرودی تقاضای وقت کرده، این پاسخی به این درخواست داده نشده است

وی می افزاید: از کمیته 3 نفره ای که آقای شاهرودی تعیین کرده اند نیز درخواست ملاقات کرده ایم اما تاکنون هیچ گونه پاسخی نداده اند. همه از خود سلب مسوولیت می کنند.

 

قول مرتضوی عملی نشد

زهرا مجردی، همسر محسن میردامادی نیز با بیان اینکه “گویا همه راههای ارتباط و خبر گیری درباره بازداشت شدگان قفل شده است” به روز می گوید: قوه قضائیه می گوید دست ما نیستند، وزارت اطلاعات می گوید خبر نداریم؛  به هر مرجع قانونی که باید مسول بازداشت ها باشند مراجعه می کنیم اظهار بی اطلاعی می کنند.

وی با اشاره به دیدار اخیری که با دادستان تهران داشته است می افزاید: به آقای دادستان گفتم حداقل بگذارید آقای میردامادی با مادرشان تماس بگیرند که مریض هستند و ایشان قول دادند که اینکار انجام خواهد شد اما باز در سطح وعده باقی ماند و هیچ گونه تماسی گرفته نشد.

مجردی در ادامه می گوید: ما نیز به شدت تحت فشار هستیم و پس از هر مصاحبه یا اقدامی که می کنیم شاهد برخورد دیگری هستیم به طوریکه پس از مصاحبه هفته گذشته من، به خانه هجوم آوردند و کیس کامپیوتر و مارک دیگری را با خود بردند.

همسر میردامادی در عین حال با اشاره به تجربه و پختگی همسرش می گوید: من به شدت نگران جوانانی هستم که بازداشت شده اند و لطمه هایی که آنان میخورند. رفتاری که با آنان صورت می گیرد غیر قابل جبران است و زندگی آنان را به شدت دگرگون می کند.خیلی از کسانی که بازداشت شده اند برای اولین بار ست که در تجمع یا راهپیمایی شرکت کرده اند و متاسفانه بابت همین شرکت تاوان سنگینی می پردازند و من به شدت نگران آنها هستم.

 

لیلاز؛ یکبار تماس

همسر سعید لیلاز نیز به روز می گوید که همسرش تاکنون فقط یکبار تماس تلفنی کوتاهی داشته و گفته حالش خوب است. به گفته خانم لیلاز پی گیریهای خانواده لیلاز تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده و هیچ گونه پاسخی به آنان داده نمی شود. وی در عین می گوید سعید لیلاز در تماس کوتاهی که داشته گفته است به زودی آزاد خواهد شد. همسر لیلاز اظهار امیدواری می کند که همسرش ظرف همین هفته آزاد شو.

 

بی خبری از وضعیت سحرخیز

در حالیکه 9 روز از بازداشت عیسی سحرخیز می گذرد اما خانواده این روزنامه نگار هیچ خبری از او ندارند.

یکی از نزدیکان سحرخیز به روز می گوید: تاکنون آقای سحرخیز هیچ تماسی با ما نداشته و حتی نمیدانیم کجا نگهداری می شود و توسط چه کسانی بازداشت شده است.

او افزود تاکنون هیچ یک از پی گیریهای صورت گرفته از سوی خانواده سحرخیز نتیجه ای نداشته ومسولان هیچ جوابی تاکنون نداده اند.

وی همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت جسمی سحرخیز تاکید کرد: آقای سحرخیز دچار بیماری فشار خون هستند و ما حتی نمیدانیم آیا دارویی در اختیار ایشان قرار داده می شود یا نه و همین موضوع به شدت ما را نگران کرده است.

 

اوین درباره بند 209 پاسخگو نیست

خانواده ژیلا بنی یعقوب و بهمن احمدی امویی، زوج روزنامه نگاری که نصف شب 30 خرداد در منزلشان بازداشت شده اند نیز به شدت نگران این دو هستند. عشرت اولیایی، مادر ژیلا بنی یعقوب با بیان اینکه به شدت نگران سلامتی ژیلا و بهمن هستیم به روز می گوید: ژیلا دچار بیماری آسم است و بیماری او درمحیط های بسته شدت می گیرد و من خیلی نگران سلامتی او هستم.

خانم اولیایی اضافه می کند: ژیلا اوایل بازداشت  دو بار به صورت خیلی کوتاه تماس گرفته و فقط گفته که جلوی اوین نیایید اما اکنون 12 روز است که هیچ خبری از او نداریم. بهمن نیز تاکنون هیچ گونه تماسی نگرفته و اصلا هیچ گونه خبری از او نداریم.

مادر ژیلا بنی یعقوب با بیان اینکه هیچ کس پاسخگو نیست، می افزاید: بارها به دادگاه انقلاب و زندان اوین  مراجعه کرده ایم اما هیچ کسی جوابی نمی دهد. در مقابل زندان اوین ماموران گفته اند که ما به هیچ عنوان درباره بند 209 پاسخگو نیستیم.

خانم اولیایی با اشاره به نگرانی شدید خانواده بهمن احمدی امویی نیز می گوید: خانواده بهمن حتی نمیدانند فرزندشان کجاست و ما نمیدانیم این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت.

 

مراجع دخالت کنند

از سوی دیگر خانواده های این زندانیان در نامه ای به مراجع تقلید و علما که در سایت نوروز منتشر شده است اعلام کرده اند: اخبار ناگواری از تشدید فشارها برای پذیرش اتهامات ناروا و ساخته و پرداخته اذهان بیمار بر زندانیان می رسد. بر اساس آنچه برخی اخبار حکایت می کند، حال برخی از عزیزان دربند رو به وخامت نهاده و این مساله با توجه به ممانعت مسئولان امر از تماس و دیدار ایشان با خانواده های خود بر شدت نگرانی ها افزوده است.

در این بیانیه  خانواده ها با بیان اینکه “دردمند ظلم های عریان در جمهوری اسلامی” هستند از مراجع تقلید و علما خواسته شده اند برای آزادی این زندانیان دخالت کنند

 خانواده های محمد علی ابطحی، محمدجواد امام، محسن امین زاده، علی تاجرنیا، سید مصطفی تاج زاده، سعید حجاریان، جهانبخش خانجانی، علی اصغر خدایاری، عبدالله رمضان زاده، سعید شیرکوند، محسن صفایی فراهانی، سید شهاب الدین طباطبایی، محسن میردامادی، بهزاد نبوی، صادق نوروزی، مجید نیری و… این نامه را امضا کرده اند.