نامه فارس به همه ایمیل شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اخراج و تعلیق ۴۰ دانشجوی معترض به احمدی نژاد

با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در بیست و دوم خرداد، و افزایش فشار بر فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگاران، فشارها بر فعالان دانشجویی نیز فزونی گرفته است. فرستادن “تبری نامه” و صدور احکام تنبیهی برای دانشجویان معترض به حضور احمدی نژاد در دانشگاه از این جمله است.

خبرگزاری فارس روز گذشته، نامه ای از “مرتضی سیمیاری”، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم، منتشر کرد که در آن سیمیاری اعلام کرده است “با توجه به عدم رعایت اساسنامه و مرامنامه این تشکل” و “با تبری از گذشته” از این اتحادیه دانشجویی جدا می شود.

همزمان با انتشار نامه مرتضی سیمیاری در خبرگزاری فارس ـ ارگان نیروهای امنیتی، از ایمیل شخصی این فعال دانشجویی هم متنی به “میلینگ لیست” وی فرستاده شد که در متن ضمیمه آن نوشته ای نامفهوم وجود داشت. روز بعد متن خوانای این ضمیمه  که در فارس چاپ شده بود، مجددا به “میلینگ لیست” مرتضی سیمیاری فرستاده شد.

سیمیاری روز 14 دی ماه سال 88 توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یک ماه بعد، همراه با متهمان روز عاشورا در دادگاهی نمایشی محاکمه شد. در آن زمان نزدیکان این فعال دانشجویی، خبر از فشارهای روحی و جسمی بر وی برای اعترافات تلویزیونی داده بودند. مرتضی سیمیاری نیز خود در دادگاه خطاب به قاضی صلواتی گفت: “آقای دادستان به من گفته طوری حرف بزن که بر بیرونی ها اثر بگذارد. “

 این دادگاه سیمیاری را به شش سال حبس محکوم کرد و وی مدتی بعد با وثیقه 600 میلیونی از زندان آزاد شد. اما خبرها حکایت از آن دارد که تهدیدسیمیاری همچنان ادامه دارد.

 

وضعیت نامشخص میلاد اسدی

در عین حال وضعیت میلاد اسدی، یکی از اعضای بازداشتی دفتر تحکیم نیز هم چنان نامشخص است. میلاد اسدی روز 9 آذرماه بازداشت و در دادگاه بدوی به هفت سال حبس محکوم شد. یکی از نزدیکان میلاد اسدی به “روز” گفت: “میلاد هم چنان روحیه خودش را در زندان حفظ کرده است. درتماس های تلفنی این میلاد است که به ما روحیه می دهد و نه برعکس. چند روز پیش هم به ما گفت که با وضعیتی که در آن قرار دارد، تا از زندان بیرون بیاید، به سن 30 سالگی خواهد رسید.”

از سوی دگر، عده ای از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، روز یک شنبه به مناسبت ششمین ماه بازداشت میلاد اسدی، مراسم افطار روزه سیاسی خود را در مقابل زندان اوین برگزار کردند.

این دانشجویان علاوه بر عکس های میلاد اسدی، عکس هایی از علی پرویز و سهیل محمدی، دو دانشجوی بازداشتی دیگر دانشگاه علم و صنعت هم در دست داشتند.

دانشجویان این دانشگاه اعلام کرده اند تا آزادی بی قید وشرط دوستانشان دست از انجام اعتراضات برنخواهند داشت و حتی وارد فاز جدیدی از اعتراضات خواهند شد.

 

دانشگاه شهید بهشتی: تعلیق 40 دانشجو

تاکنون بیش از ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران، در پی اعتراض به حضورپنهانی محمود احمدی‌نژاد در این دانشگاه، با احکام سنگین کمیته انضباطی در فصل امتحانات روبرو شده اند.

کمیته انضباطی دانشگاه شهید بهشتی  برای تعداد بسیاری از دانشجویان این دانشگاه احکام سنگینی از دو ترم تعلیق تا اخراج و انفصال از تحصیل صادر کرده؛ این احکام  در مدت زمانی اندک، بدون طی شدن روند مرسوم اداری و احضار کتبی دانشجویان برای تفهیم اتهام و اخذ دفاعیات، و به صورت غیابی صادر شده است. پیش از این در منابع خبری تعداداحکام 15 مورد اعلام شده بود، اما با تسلیم تعدادی بیشتری از احکام این تعداد به بیش از 40 حکم افزایش یافت و پیش بینی می شود که افزایش یابد.

 

دانشگاه علم و صنعت: تجمع به یاد کیانوش آسا

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت روز گذشته به مناسبت بزرگداشت شهادت کیانوش آسا دانشجوی این دانشگاه تجمع کردند.

به گزارش دانشجونیوز، این تجمع در پی فراخوان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در مقابل دانشکده شیمی این دانشگاه انجام شد. در این گردهمایی بیش از 400 دانشجوی دانشگاه علم و صنعت با سردادن شعارهایی یاد و خاطره کیانوش آسا را گرامی داشتند. در این تجمع حراست دانشگاه علم و صنعت با همکاری تعدادی از بسیجی های این دانشگاه از دانشجویان فیلمبرداری و آنان را تهدید کرد.

کیانوش آسا دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت در روز 25 خرداد سال گذشته بر اثر شلیک نیروهای نظامی جان سپرد. جسد وی پس از مدت‌ها در اختیار خانواده اش قرار گرفت.

 

دانشگاه سنندج: بازداشت 6 دانشجو

نیروهای امنیتی در دانشکده فنی و مهندسی یزدان پناه سنندج طی هفته گذشته اقدام به بازداشت حداقل 6 دانشجوی کرد اهل شهر کامیاران کرده اند. این نیروها هم چنین اقدام ناموفقی برای بازداشت آزاد کمانگر، دیگر دانشجوی این دانشگاه و خواهر زاده فرزاد کمانگر داشته اند.

آن گونه که “هرانا” گزارش داده است، ده ها دانشجوی دانشکده فنی و مهندسی یزدان پناه سنندج با برگزاری مراسم در محوطه دانشگاه و خواندن سرود، یاد جانباختگان 19 اردیبشت را گرامی داشتند. به دنبال برگزاری این مراسم دست کم 6 دانشجوی کرد اهل کامیاران توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت و در ساعات اولیه برخی از آنها آزاد شدند.

این نیروها همچنین روز پنج شنبه هفته گذشته به خانه خواهر فرزاد کمانگر یورش برده و ادعا کرده اند که دستور جلب فرزند خانواده، آزاد کمانگر دانشجوی رشته عمران دانشکده فنی یزدان پناه سنندج را دارند، آنها ضمن تفتیش منزل از خانواده وی خواستند در صورت بازگشت وی به منزل جهت توضیح پاره ای از مسائل به اداره اطلاعات سنندج مراجعه نماید.

 

دانشگاه علامه: ممنوع الورود شدن یک دانشجو

یکی از دانشجویان رشته فلسفه دانشگاه علامه تهران هنگام ورود به این دانشگاه با ممانعت مسئولان حراست مواجه و به وی گفته شد که ممنوع‌الورود است.

به‌گزارش آفتاب، مقصود کرمی دانشجوی ترم آخر فسلفه در اعتراض به حکم صادر شده، با در دست داشتن پلاکاردی که روی آن خطاب به رئیس این دانشگاه نوشته شده “حکم غیر قانونی چرا؟” مقابل درب ورودی این دانشگاه ایستاده و خواهان پاسخ‌گویی مسئولان دانشگاه شده است.

بنابر گزارش‌های رسیده علت صدور حکم برای این دانشجو، شرکت در تجمعی بوده است که دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به اخراج مرتضی مردی‌ها، استاد گروه فلسفه در اوایل ترم جاری برگزار کرده بودند.