مردم خواهان رفع حصر رهبران جنبش سبز هستند

نویسنده
آرش معتمد

» عبدالله نوری در دیدار با دانشجویان:

در آستانه شانزدهم آذرماه و روز دانشجو، اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با عبدالله نوری دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار سه ساعته عبدالله نوری ضمن تشریح وضعیت کنونی کشور و تاکید بر اینکه “اکثریت مردم خواستار رفع حصر ها هستند” تاکید کرد که “اجرای تمام اصول قانون اساسی حد وسط ندارد و در حساسیت داشتن نسبت به اصول قانون اساسی هم، افراط معنا ندارد.”

نوری با اشاره به فضای امنیتی دانشگاه ها در سال های گذشته گفت: “شرایط سخت حاکم بر دانشگاه ها در سالهای اخیر، تمام دلسوزان و علاقمندان به دانشگاه را نگران و پژمرده می ساخت. امیدواریم که انشاءالله در شرایط جدید، جو دانشگاه ها تغییر یابد. در مرحله اول چیزی که از دانشگاه خواسته می شود، علم اندوزی است. حوزه ی سیاست و برپایی جلسات تحلیلی و انتقادی نسبت به عملکرد حاکمیت، از جنبه هایی است که دانشگاه می تواند وارد شود اما بحث های مختلف دیگر هم هست که دانشگاه باید در آن ورود پیدا بکند. اخلاق یکی از جنبه های مهمی است که دانشگاه باید در آن زمینه فعالیت کند. دانشگاه باید منتقد معقول، باتدبیر، زمان شناس و متوجه نسبت به شرایط باشد تا بتواند در مقاطع مختلف بر حاکمیت و جامعه، اثرگذار باشد. در برخی از کشورها برای افسرده، پژمرده و امنیتی کردن جامعه، بهترین روش را سرکوب دانشگاه می دانند چون دانشگاه بر کل جامعه موثر است.”

 

نه یاس مفرط نه ذوق زدگی کاذب

عبدالله نوری در مورد وضعیت جاری کشور افزود: “شرایط کشور ما به گونه یی است که نباید همراه با اتفاقات گوناگون، دچار یاس مفرط یا ذوق زدگی کاذب شد. شرایط کشور ما پیچیده است. نه به اقبالش باید زیاده از حد خوشحال شد و نه از ادبارش مایوس. باید با امید کار را جلو برد. گروه های تندرو و افراطی هم بخشی از واقعیت جامعه ی ما می باشند که البته اقلیتی محض هستند، در همه جای دنیا، گروه های اینچنینی وجود دارند. متاسفانه پس از حضور معنا دار مردم در انتخابات 92 و انتخاب گفتمان اعتدال و اصلاحات توسط اکثریت مردم، این گروه های افراطی به دلیل نگرانی از به خطر افتادن منافع شان بیشتر هم بداخلاقی می کنند.”

عبدالله نوری در ادامه اظهار کرد: “جریان اصلاحات همانگونه که بر تقویت توسعه سیاسی و جامعه مدنی حساسیت دارد و با قشر نخبگان و فرهیختگان ارتباط دارد، باید بکوشد به معیشت مردم و به نگرانی ها و مشکلات بدنه ی جامعه هم توجه داشته باشد. در جامعه مشکلات فراوانی وجود دارد که فرصت فکرکردن به مسائل سیاسی و حقوق بشری، که دل مشغولی اصلاح طلبان است را کمتر می دهد. اگر مشکلاتی از این دست،کم شود، تازه برای مردم فرصتی فراهم می شود که به محدوده ی آزادی ها و حقوق خود بیاندیشند.”

 

حضور هوشمندانه مردم در انتخابات

عبدالله نوری در تحلیل شرایط فعلی کشور و فضای پس از انتخابات ریاست جمهوری افزود: “اگر نتیجه ی انتخابات به صورت دیگر رقم خورده بود و امروز شاهد ادامه یافتن همان مسیر و گفتمان پرتنش و مخرب حاکم درهشت سال گذشته بودیم، شاید وقوع بحران های سنگین برای کشور و مردم در آینده، بسیار نگران کننده و جبران ناپذیر بود.”

عبدالله نوری به مذاکرات هسته ای و توافق ژنو هم اشاره داشت و از جمله گفت: “این موفقیت نشان داد که با عقلانیت و تدبیر و با دوری از شعار و مواضع احساسی، بسیاری از مشکلات و بحران های جدی که منافع ملی را با چالش روبرو می کند قابل مدیریت می باشد. امیدواریم دولت های مذاکره کننده با ایران هم عاقلانه تر از پیش رفتار کند و تحت تاثیر جریانهای افراطی در سطح جهان اعم از جریانهای صهیونیستی و یا منطقه ای قرار نگیرند. متاسفانه و بنابر اظهارات مدیرکل پیشین آژانس انرژی اتمی، مقاطعی در گذشته و در آستانه ی رسیدن توافق ایران با قدرتهای غربی، این طرف غربی بوده است که با بهانه گیری، باعث عدم حصول توافق می گردیده است.”

 

تقویت گفتمان اصلاحات

عبدالله نوری با توصیه به اصلاح طلبان برای داشتن برنامه و هدف، عنوان کرد: “دولتی که با شعار اعتدال وارد میدان شده ممکن است برخی عزل و نصب هایی داشته باشد که اصلاح طلبان نپسندند. یا دربرخی موضوعات، سیاستی پیشه کند که مطلوب اصلاح طلبان نباشد. به نظر می رسد معمولا هر جریان و تفکری، اعتدال را با محوریت خود می سنجد و جلوترها را افراطی و عقب ترها را ارتجاعی می خواند. اصلاح طلبان اگر بخواهند براساس رویکرد دولت در مباحث مختلف، پیروزی و شکست خود را ببینند، یک روز خوشحال و روز دیگر ناراحت می شوند. جریان اصلاحات باید فعال و پویا باشد و از فضای به وجود آمده استفاده کند”. وی سپس از اصلاح طلبان خواست که«نتیجه  رخداد های مهم و سرنوشت سازی مثل انتخابات را به کنارهم قرار گرفتن استثنائات در دقایق پایانی و اما و اگرها گره نزنند.»

 

اجرای تمام اصول قانون اساسی

عبدالله نوری در مورد تعریف اعتدال و نسبت آن با جریان اصلاحات گفت: “اصلاح طلبان حساسیت فوق العاده ای نسبت به توجه، تحقق و عمل به اصول مربوط به حقوق ملت در قانون اساسی، توسط حاکمیت دارند و این موضوع حد وسط ندارد. یک عده حساس اند و یک عده حساس نیستند. اصلاح طلبان معتقدند باید نسبت به تک تک اصول حقوق ملت در قانون اساسی، همانند سایر اصول آن حساس بود و حاکمیت موظف به تحقق این اصول است. دولت بر اساس هر تعریفی که از اعتدال دارد و از نیرو های هر طیف و جریان سیاسی که استفاده کند باید بر حقوق ملت هم، همانند سایر اصول قانون اساسی تاکید و نسبت به حسن اجرای آن نظارت کند. آنچه قطعی به نظر می آید این است که اجرای تمام اصول قانون اساسی حد وسط ندارد و در حساسیت داشتن نسبت به اصول قانون اساسی هم، افراط معنا ندارد. در شرایط کنونی تعریف اعتدال در یک جمله، اجرای بدون تنازل تمام اصول قانون اساسی می باشد. به اعتقاد من یکی از موضوعاتی که اصلاح طلبان خصوصا جوانان و دانشگاهیان در این خصوص باید به دولت کمک کنند این است که اقشار مختلف مردم را در سطح کشور باید با حقوق شان آشنا کرد و به آنها یادآور شد که حاکمیت باید بر اساس قانون اساسی حقوق مردم را تامین و از آن در مقابل جریانات و تفکرات محدود کننده و تضییع کننده حقوق مردم حراست و حمایت نماید.”

 

اکثریت مردم خواستار رفع حصر و حبس ها هستند

عبدالله نوری در ادامه با تاکید بر لزوم آزادی زندانیان سیاسی که به خاطر بیان عقیده و انتقاد از عملکرد حاکمیت در حبس هستند و رفع حصر از رهبران جنبش سبز گفت: “باید رفتار ارکان گوناگون حکومت در ارتباط با زندانیان سیاسی و عزیزان در حصر بگونه ای باشد که چهره رحمانی اسلام را به نمایش بگذارد و اکثریت مردم که خواستار رفع حصر و حبس ها هستند احساس کنند حکومت با آنها همدل و همراه است نه اینکه در مقابل خواست آنها ایستاده است. متاسفانه مشاهده می شود که از بعضی تربیون ها که باید از آنها صدای توصیه و دعوت به رعایت عدالت، صداقت، تقوا و اخلاق شنیده شود، افراط گری و بداخلاقی رواج داده می شود و سخنانی بر خلاف مصالح و منافع ملی و حتی خلاف واقع ایراد می گردد. این امکان وجود دارد که برخی افراد و جریانات سیاسی با غرض ورزی همچنان مسئولین را از آزادی این عزیزان بترسانند، کما اینکه در ارتباط با رفع حصر مرحوم حضرت آیت الله منتظری هم چنین مسائلی وجود داشت و لکن فکر می کنم حکومت هم پس از رفع حصر ایشان به این نتیجه رسید که با این اقدام، یکی از مواردی که از آن به عنوان حربه علیه جمهوری اسلامی استفاده می شد را خنثی کرد. به اعتقاد من پس از حضور باشکوه مردم در انتخابات ۹۲ و پیروزی گفتمان اعتدال و اصلاحات، حکومت باید با تدبیر و عقلانیت با آزادی زندانیان سیاسی که تنها به دلیل بیان عقائد و اندیشه های خود، سال ها در حبس هستند و رفع حصر از رهبران مظلوم و گرانقدر جنبش سبز، جناب آقای کروبی و جناب آقای میرحسین موسوی و نیز سرکار خانم زهرا رهنورد موجب خوشحالی میلیون ها ایرانی در کشور گردد. این کار موجب تقویت وحدت ملی و نزدیکی قلوب مردم با حاکمیت می گردد.”

در اغاز این جلسه هم۵ تن از دانشجویان در مورد فعالیت این انجمن اسلامی در چهارسال گذشته، تبعات مدیریت بحران آفرین دولت قبلی و ضعف حافظه تاریخی ایرانیان سخنانی مطرح کردند.

از جمله با اشاره به تاریخچه ۷۱ ساله این انجمن و حمایت آن از سید حسین موسوی و مهدی کروبی گفته شد که با رقم خوردن حوادث سال ۸۸ بدترین سکوت و خفقان بر جامعه و دانشگاه و انجمن اسلامی حاکم شد. بسیاری از تشکل ها تعطیل شدند. اما انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران سرپا ماند و از شعله های امید در سینه های خود حفاظت کرد.

همچنین گفته شد که طی این سالها چندین مورد دانشجویان را احضار، ستاره دار و بازداشت و زندانی کردند و برای آن ها تشکیل پرونده دادند. حتی سر کلاس درس دانشجو را از کلاس خارج و بازداشت کردند. تهدید به اخراج از دانشگاه و مشکل سازی در امتحان دستیاری (با وجود قبولی در این امتحان) برای یکی از دانشجویان دانشکده صورت گرفت. وزارت اطلاعات، دانشکده را تحت نظارت مستقیم گرفته بود. در سال ۸۹ و با حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد نیز فضای یاس و نا امیدی کاملا بر دانشگاه مستولی شد.

به گفته حاضران بیشترین ضرر به دانشجویان در این مدت به علت دید امنیتی زده شد لذا باید دست نهادهای خارجی از دانشگاه ها کوتاه و استقلال دانشگاه ها حفظ شود، زیرا امنیت فکری باعث عملکرد مثبت می شود.