خبرهای هسته ای در آستانه اجلاس

نویسنده
حسین محمدی

» ذخیره اورانیوم بیشتر و تولید زیر ۲۰ درصد بیشتر

چند روز پس از انتشار گزارشی درباره توقف فعالیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر، روزنامه کیهان به انتقاد از روند مذاکرات پرداخته و هم‌زمان مقام‌های جمهوری اسلامی با اعلام این‌که سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای در اختیار دارند، خبر از کشف ذخایر اورانیوم در کشور داده‌اند.

خبرگزاری ریانووستی، که خبرگزاری دولتی روسیه است، در گزارشی به نقل از “منابع آگاه” مدعی شد که جمهوری اسلامی فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر برای تعمیر توربین ژنراتور این نیروگاه را متوقف کرده است. به گفته ریانووستی، تعطیلی نیروگاه بوشهر تا ۱۰ اسفند ادامه خواهد داشت. این گزارش از آن جهت اهمیت دارد که روسیه مسوول ساخت و تحویل نیروگاه بوشهر به جمهوری اسلامی است.

پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده بود در زمان دیدار بازرسان آژانس از این نیروگاه، فعالیت‌های این نیروگاه متوقف بوده است.

این برای چندمین بار در ماه‌های گذشته است که خبر توقف فعالیت‌های نیروگاه بوشهر منتشر می‌شود. پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی، هرگونه توقف در فعالیت‌های این نیروگاه را تکذیب کرده بودند.

هم‌زمان و با نزدیک شدن به زمان مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ روزنامه کیهان ضمن انتقاد از روند مذاکرات نوشت: “اگر روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ به روال کنونی ادامه یابد و در چارچوب آن تغییری داده نشود، از هم اکنون می‌توان حدس زد اجلاس روز سه شنبه ۸ اسفند/۲۶ فوریه- قزاقستان نیز کمترین نتیجه قابل قبولی در پی نخواهد داشت”.

حسین شریعتمداری، مدیرمسوول کیهان که توسط آیت‌الله خامنه‌ای به این سمت منصوب شده، نوشته است: “اگر توقف مذاکرات را به مصلحت نمی‌دانیم و ادامه آن را برای اثبات حقانیت خود و بی‌اساس بودن ادعاهای حریف ضروری تشخیص می‌دهیم، دستکم، مذاکرات را با سه شرط زیر که همه آن‌ها قانونی است و در برخی از مذاکرات نمونه‌های مشابهی داشته است، دنبال کنیم؛ جلسات و نشست‌های ایران و ۱+۵ پشت درهای بسته تشکیل نشود، بلکه این مذاکرات با حضور رسانه‌ها صورت پذیرفته و متن مکتوب و صوتی و تصویری آن برای اطلاع جهانیان منتشر شود علاوه بر نمایندگان کشورهای ۱+۵، نمایندگانی از چند کشور بی‌طرف دیگر نیز به عنوان ناظر در مذاکرات حضور داشته باشند. مثلا برخی از اعضای جنبش عدم تعهد- NAM- و یا شخصیت های شناخته شده و مرضی الطرفین جهانی… در تمامی مذاکرات، تعیین بستر و چارچوب مذاکره - MODALITY- یک اصل پذیرفته شده است. با این توضیح که هر یک از طرفین مذاکره در قبال فلان گام یکی از طرفین، چه گامی برخواهد داشت”.

این پیشنهادهای شریعتمداری در حالی مطرح شده که پیش از این منوچهر متکی، وزیر سابق امورخارجه در یادداشتی به انتقاد از روند در پیش گرفته در مذاکرات پرداخته و نوشته بود: “در دیدار چندی پیش خود با آقای وزیر خارجه متذکر شدم که بیان سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر پخش مستقیم مذاکرات از طریق رسانه ها کلامی غیر دیپلماتیک و نسنجیده است، ضمن آنکه پذیرش شکست مذاکرات قبل از برگزاری را القا می کند”.

در همین حال سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت کلی و مسوول تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفته است: “اگر گروه پنج بعلاوه یک می‌خواهند وارد گفت‌وگوی سازنده شوند باید با راهبرد جدید و پیشنهاد معتبر وارد شوند… ما نه حقوق کمتر می‌خواهیم و نه تکالیف بیشتر. ایران در چارچوب معاهده ان پی تی به عنوان یک عضو فعال و متعهد تمام تکالیف پادمانی خود را انجام می‌دهد. همچنان که از تمام تکالیف خود باید برخوردار باشد. امیدواریم روند چند سال گذشته و نیز هشت ماه گذشته به آنها درس عبرتی داده باشد و هوشمندانه و با ارائه راهبردهای خلاق وارد گفت‌وگوها شوند”.

هم‌زمان سازمان انرژی اتمی از اکتشاف‌ ذخایر جدید اورانیوم در ایران خبر داده است. براساس اعلام این سازمان با کشفیات جدید در مناطق مرکزی، جنوب، جنوب شرق، شمال شرق، غرب و شرق ایران، ذخایر اورانیوم از هزار و ۵۲۷ تن به چهار هزار و ۴۰۰ تن افزایش یافته است.