ایران مصمم به توسعه غنی سازی است

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از تحول جدید برنامه هسته ای

به گفته دیپلمات ها در وین، ایران مصمم است غنی سازی اورانیوم را در سایت زیر زمینی خود چنان توسعه دهد که هر زمان که تصمیم بگیرد بتواند به تولید کلاهک هسته ای دست بزند.

بر اساس همین اظهارات، تهران آخرین تنظیمات مربوط به استقرار هزاران سانتریفوژ نسل جدید را در تاسیسات هسته ای خود به اتمام رسانده. نسل جدید سانتریفوژها قادر هستند اورانیوم را با سرعت بیشتر و به نحو موثر تری غنی سازی کنند.

دیپلمات ها تاکید کردند که هرچند عملیات برق رسانی و لوله کشی و کارهای ساختمانی تاسیسات پیش بینی شده برای این سانتریفوژها تکمیل شده است، ولی تهران هنوز وسایل جدید را در تاسیسات فردو برپا نداشته و اعلام نکرده است که چنین قصدی دارد.

با این وجود این، دیپلمات ها که خواستند ناشناس بمانند، گفتند اگر تهران قصد نداشت  از این سانتریفوژها استفاده کند دلیلی نداشت تاسیسات آنها را آماده کند. این دیپلمات ها اظهارات فوق را در یک سلسله مصاحبه که آخرین آنها روز شنبه انجام شد، بیان کرده اند.

کارهای انجام شده در تاسیسات فردو نشان دهنده قصد ایران برای ادامه فعالیت های هسته ای خود و تولید سلاح هسته ای است و این همه در حالی صورت می گیرد که تحریم های بین المللی علیه این کشور بیشتر شده و تهدید حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران نیز وجود دارد.

منابع خبری گفتند تاسیسات فردو، حتی بدون ارتقا سطح فنی آن هم قادر  به تولید مواد کلاهک های شکاف پذیربوده است.

به گفته آنان سانتریفوژهای این مرکز، هرچند از سانتریفوژهای جدید ایران قدیمی ترند، ولی با تغییراتی که ظرف چندروزدر آنها می توان انجام داد،  قابلیت  تولید اورانیوم با غلظت 20 درصد را پیدا خواهند کرد که می تواند به سرعت به موادی با مصارف نظامی تبدیل شوند.

این اولین بار است که اظهاراتی در مورد زمان ضروری برای تغییر تولید سانتریفوژهای فردو به سوی تولید موارد قابل استفاده در سلاح هسته ای بیان می شود.

در عوض، مرکز غنی سازی قدیمی تر ایران در نطنز، غنی سازی اورانیوم را با غلظت 3.4 درصد انجام می دهد، که معمولا برای راکتورهای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند که اورانیوم با این غلظت هم می تواند برای مصارف نظامی بکار روند، ولی روند تبدیل مواد با غلظت پائین به اورانیوم غنی شده با غلظت بالا، روندی پیچیده است و تبدیل هزاران کیلو از اورانیوم غنی شده در مرکز نظنز ممکن است هفته ها بطول بیانجامد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار است از تهران بازدید کنند. این سفر، که دومین سفر این هئیت در ماه اخیر است، تلاش دیگری است برای پایان دادن به سه سال بن بست در شفاف سازی فعالیت های هسته ای ایران، که متهم است که بر روی تولید سلاح هسته ای و غنی سازی اورانیوم تا درجه خلوص 90 درصد  فعالیت می کند.

بازرسان آژانس انرژی هسته ای انتظار ناچیزی از این سفر دارند. آنها گفتند که ایران همچنان از بازدید بازرسان از مرکز پارچین که گفته می شود مکان آزمایش مواد منفجره برای سلاح های هسته ای است، جلوگیری می کند.

مقامات ایرانی بلند پروازی برای تولید سلاح هسته ای را رد می کنند و می گویند این اتهامات ناشی از اطلاعات ساختگی آمریکا و اسرائیل است. لیکن آژانس انرژی هسته ای و یوکیو آمانو، دبیر آژانس گفته اند که شواهدی از چنین فعالیت هایی به دست آمده است.

از جمله اتهاماتی که در گزارش 13 صفحه ای آژانس ذکر شده است این است که ایران آزمایشاتی را بر روی مواد منفجره و چاشنی های انفجاری هسته ای انجام داده است و نیز به مدل سازی کامپیوتر آن نیز دست زده است.

ایران می گوید غنی سازی اورانیوم را فقط برای تولید سوخت هسته ای انجام می دهد. ولی از آنجا که اورانیوم غنی شده می تواند برای تولید مواد شکاف پذیر در سلاح های هسته ای نیز بکار برود، آژانس انرژی هسته ای تحریم هایی را علیه تهران اعمال کرده است تا ایران را وادار به توقف این روند کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا نیز اخیرا تحریم های شدیدی تری را برای همین منظور علیه ایران اعمال کرده اند.

از جمله آخرین تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده است تصمیم سوئیفت به حذف سیستم بانکی ایران ازنظام سوئیفت جهانی است که روز جمعه اعلام شد.

دیپلمات ها گفتند اکنون تلاش هایی در جریان است تا جلوی اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران، بخصوص تاسیسات فردو که در اعماق زمین بنا شده است، گرفته شود.

دیپلمات ها قبلا گفته بودند ایران دو مجموعه از سانتریفوژهای نسل قدیمی را به فردو انتقال داده اند، که به معنی آن است که اکنون 348 سانتریفوژ در چهار مجموعه در حال کار هستند.

اولی هوینونن، که سال گذشته از مقام ریاست هیئت بازرسان بازنشسته شد اخیرا تخمین زده است که این سانتریفوژها و دو مجموعه دیگری که در نطنز وجود دارد ماهیانه حدود 15 کیلوگرم اورانیوم با خلوص 20 درصد تولید می کنند.

وی گفت این درجه خلوص برای تولید چهار تا پنج سلاح هسته ای کافی است. وی گفت: “لیکن راه سریع تری هم برای غنی سازی بیشتر وجود دارد که با بکار گیری سانتریفوژهای جدید در فردو مقدور می شود.”

دیپلمات ها گفتند “نسل جدید” سانتریفوژهایی که ایران استقرار قریب الوقوع آنها را اعلام کرده است از نوع 64 آی آر-4 است.

فردو گنجایش 3000 سانتریفوژ را دارد و ایران سال گذشته اعلام کرد که فعالیت های غنی سازی 20 درصدی خود را به این مکان hنتقال می دهد.

منبع: فاکس نیوز -  18 فوریه