وزارت ارشاد: سایت ها را ده تا ده تا می بندیم

نویسنده
نازنین کامدار

» دفاع مخالفان فیلترینگ از فیلترسایت های خبری؟

در فاصله کمتر از یک هفته از سخنان حسن روحانی در خصوص بی اثر بودن فیلتر اینترنت و محدود کردن دسترسی مخاطبان به جریان آزاد اطلاعات، وزارت ارشاد تحت نظر او، با انتشار اطلاعیه ای از فیلتر کردن “۱۰ تا ۱۰ تا”ی سایت های خبری ای که در سامانه معاونت مطبوعاتی ثبت نام نکرده اند خبر داد و از مردم خواست این سایت ها را برای فیلتر شدن به این وزارتخانه معرفی کنند.

فیلتر سایت های خبری از سوی دولت درحالی صورت گرفته که اینبار بر خلاف روال معمول، این محافظه کاران هستند که از اعمال سانسور ابراز نارضایتی کرده اند.

وزارت ارشاد دولت حسن روحانی، صبح دیروز با انتشار اطلاعیه ای در باره آغاز فیلتر سازماندهی شده سایت های خبری اعلام کرد: “از آنجا که در حال حاضر صدها سایت خبری فاقد مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات وجود دارد و شناسایی همه آنها مقدور نیست، به کمک شهروندان برای جامعیت ایفای وظیفه قانونی خود نیازمندیم.وزارت ارشاد سامانه پیامکی را هم برای این امر در نظر گرفته تا عموم مردم بتوانند نشانی اینترنتی سایت‌های فاقد مجوز را به این سامانه ارسال کنند. در اجرای وظایف قانونی و پیگیری ضرورت و سیاست یادشده و به امید فضایی مهذب و مورد انتظار رهبر معظم انقلاب به کمک همه دستگاه‌های ذی‌ربط و فعالان دلسوز فرهنگی - رسانه‌ای نیازمندیم”.

پس انتشار این اطلاعیه، خبرگزاری مهر در گزارشی به فیلتر شدن سایت های خبری وابسته به محافظه کاران اعتراض کرد و به نقل از گردانندگان چند سایت محافظه کار نوشت: “علیرغم اینکه این اقدام فی حد نفسه یک اقدام قانونی است و می‌تواند برای شفاف سازی و روشن شدن فضای خبری کشور اقدام موثری به حساب آید اما اعتراضات بخش عمده ای از فعالان رسانه‌ای کشور عمدتا دائر بر برخورد گزینشی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای برخورد با سایت های خبری تحلیلی بدون مجوز است. به غیر از ۲۲۹ سایتی که از وزارت ارشاد مجوز دارند، ده‌ها هزار سایت بدون مجوز در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند که وزارت ارشاد هیچ مانعی برای آنها ایجاد نمی کند…. چرا معاونت مطبوعاتی ارشاد بدون اجازه قانونی از قوه قضاییه و تشخیص محتوای مجرمانه، درخواست فیلیترینگ سایت ها را می‌کند… برای فیلتر کردن باید اجازه رسمی از قوه قضاییه صادر شود که بر اساس اطلاع ما قوه قضاییه با فیلترینگ سایت‌هایی که اخیرا توسط وزارت ارشاد صورت گرفته است، کاملا مخالف است”.

مهر افزود:“ فعالان سایت های خبری تحلیلی اصولگرا این سئوال را از معاونت مطبوعاتی ارشاد دارند که اگر قرار است با سایت‌های بدون مجوز برخورد قانونی شود چرا این اقدام از سایت‌های منتقد دولت آغاز می‌شود؟به نظر می‌رسد معاونت مطبوعاتی ارشاد باید پاسخ خوبی برای این سئوالات داشته باشد”.

خبرگزاری فارس هم در اعتراض به وزارت ارشاد در مطلبی نوشت: “انتظامی برای تدوین نهایی این دستور‌العمل کمیته‌ای را که خود تمامی مهره‌های آن را تعیین کرده و چیده است، تشکیل داده است و همین مسئله شائبه‌هایی را در میان اهالی رسانه و مطبوعات کشور به وجود آورده است”.

زهره طبیب زاده، نماینده وابسته به پایداری هم به این خبرگزاری گفته است: “وقتی رئیس‌جمهور با رویکردی انتقادی و به طعنه می‌گوید ما فقط دو کار بلدیم که یکی از آنها «فیلتر» است، چطور معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بدون مجوز قانونی اقدام به فیلتر گزینشی سایت‌های منتقد دولت می‌کند؟البته اظهارات ریاست محترم جمهور به فیلتر کردن پایگاه‌های اطلاع‌رسانی غیراخلاقی و بعضاً ساختار‌شکن برمی‌گردد اما آیا عملکرد یک پایگاه اطلاع‌رسانی متعهد داخلی حتی بر فرض آنکه تخلفی نیز صورت داده باشد مخرب‌تر از پایگاه‌های مستهجن است؟به زودی در مجلس پیگیر عملکرد این معاونت خواهیم بود. من به معاونت مطبوعاتی توصیه می‌کنم با اقدام سرخود نسبت به فیلتر کردن سایت‌ها که خارج از اختیاراتش است بر اقدامات خلاف قانون خود اضافه نکند. اگر تخلفی هم از سوی یک پایگاه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی صورت می‌گیرد این در حوزه اختیارات قوه قضائیه است که با آن برخورد و یا آن را فیلتر کند و توصیه من به معاونت مطبوعاتی این است که با کارهای خلاف قانون خود، روند سؤال از وزیر ارشاد را سرعت نبخشد”.

سخنان طبیب زاده، ناظر به اظهارات هفته گذشته حسن روحانی است که گفته بود: “در عصر حاضر ما راهی جز اقناع نداریم. ما نمی‌توانیم با زور همه چیز را به مردم بگوییم. ما تنها دو چیز یاد گرفته‌ایم؛ دیوار و فیلتر. خب معلوم است وقتی شما فیلتر را می‌آورید آنها هم می‌روند فیلترشکن درست می‌کنند. اگر قرار بود این مساله حل شود تا الان درست شده بود”.

انتقاد سایت ها و چهره های محافظه کار از اقدام وزارت ارشاد موجب شد تا ساعتی پس از انتشار اطلاعیه اول، یک “مقام آگاه” در معاونت مطبوعاتی چنین واکنش نشان دهد: “هیچ برخورد گزینشی صورت نگرفته و بر اساس این فهرست، سایت‌های بدون مجوز ۱۰ تا ۱۰ تا مسدود خواهند شد. فرآیند مسدودسازی از سایت‌های منتقد دولت آغاز نشده است. معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هیچ برنامه‌ای برای برخورد گزینشی ندارد و در همین راستا روز گذشته وبسایت‌هایی نظیر روحانی‌نیوز، شریان و لحظه آنلاین نیز مسدود شده‌اند”.

 گفتنی ست، هفته گذشته حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد به سایت‌های خبری فاقد مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات، هشدار داده بود که “مسدود می‌شوند و مدیرانشان نیز به مراجع صالحه قضایی معرفی خواهند شد”.

علی مطهری، نماینده عضو هیات نظارت بر مطبوعات هم دیروز در اینباره موضع گیری کرد و گفت: “بنده به عنوان عضو هیات نظارت بر مطبوعات در جریان این موضوع قرار دارم، از چند ماه پیش هیات نظارت بر مطبوعات تصمیم گرفت سایت‌های خبری را تحت یک نظامی در بیاورد و ساماندهی کند. در هیات نظارت بر مطبوعات از چند ماه قبل تصمیم گرفته شد که خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری مانند نشریات، دارای مجوز باشند. لذا به آنان فرصت داد شده در معاونت مطبوعات وزارت ارشاد ثبت‌نام کنند تا شناسنامه مشخصی داشته باشند و با آنان نیز مطابق قانون مطبوعات رفتار شود. البته هر زمانی که سایت‌ها ثبت‌نام و مجوز دریافت کنند، طبیعی است که رفع فیلتر خواهند شد و به نظرم مسئله مهمی نیست”.