حمایت از عاملان اغتشاش در معدن

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» دور جدید اعتصاب معدنچیان بافق

با ورود ۲۵۰ کارگر معترض معدن کوشک بافق و جلوگیری کارفرما از ورود ۱۷ کارگر اخراجی به محوطه معدن، کار در بخش‌های مختلف این معدن متوقف شده است. کارگران در اعتراض به بی پاسخ ماندن مطالبات صنفی و اخراج همکاران معترض خود از چهار روز پیش، از کار دست کشیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا از یکشنبه شب، سوم اسفندماه همزمان با پایان دومین روز از اعتراض کارگران معدن کوشک، دستگاه ثبت ساعت ورود و خروج از سوی کارفرما برداشته شده تا روزهای اعتراض برای کارگران به عنوان غیبت محسوب شود.

دور جدید اعتراضان معدنچیان بافق پس از اخراج ۱۷ نفر از کارگران صورت گرفت که ابتدای اسفند‌ماه کارفرما آنها را اخراج کرد و قراردادشان تمدید نشد.

 کارگران معدن کوشک بافق گفته‌اند از این ۱۷ نفر، ۱۲ نفر از جمله کارگرانی بودند که پس از اعتراضات صنفی در آذر ماه گذشته ابتدا اخراج و مجددا به کار بازگشته بودند، اما به گزارش ایلنا همزمان با موج جدید اخراج‌ها ۵ کارگر دیگر نیز به همراه آن‌ها اخراج شده‌اند.

بر اساس این گزارش کارگران اخراجی در معادن زیرزمینی و روباز در بخش‌های انتظامات، سنگ‌شکن و… مشغول به کار بودند، اما کارفرما با این بهانه که این کارگران در جریان اعتراضات کارگری آذر و دی‌ماه دست داشته و فراهم‌کننده زمینه اغتشاش و ناامنی در معدن بوده‌اند آن‌ها را اخراج کرده است.

هفته گذشته نیز در جریان اعتصاب بیش از هزار کارگر کارخانه لوله نورد صفا و در پی اخراج دو مهندس حامی کارگران، ۱۰ کارگر معترض این کارخانه، آنطور که دیگر کارگران گفته‌اند به دستور شورای تامین امنیت شهرستان ساوه از کار اخراج شدند.

بیش از ۱۵۰ نفر از کارگران شاغل در معدن کوشک بافق، شامل کارخانه و عمق زمین و معدن روباز، در آذر و دی‌ماه گذشته نیز از جمله در اعتراض به تعویق در پرداخت ۹۰ روز حقوق و مزایا به مدت چند روز دست از کار کشیدند.

کارگران همچنین به کیفیت تجهیزات ایمنی معدن اعتراض کرده و گفته بودند: “لوازم ایمنی که در کارگاه استفاده می‌کنیم استاندارد نیست و باید تجهیزات ایمنی استاندارد و مناسب با شرایط کار به کارگران داده شود که متاسفانه مدتی است از سوی کارفرما اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.”

دو کارگر این معدن در اردیبهشت ماه گذشته در حین فعالیت در تونل زیرزمینی معدن سرب و روی، زیر آوار محبوس شدند و جان خود را از دست دادند.

یکی از مطالبات کارگران در دور جدید اعتراض‌ها، رسیدگی کارفرما به وضعیت پرداخت دیه این دو کارگر است.

 کارگران معدن کوشک بافق می‌گویند در شرایطی که ایمنی کارگاه تامین نمی‌شود “چطور انتظار دارند ما احساس امنیت کنیم، اگر روزی این اتفاق برای ما بیافتد خانواده‌های ما هم هیچگونه تامین اقتصادی ندارند.”

عمده‌ترین مطالبات کارگران این معدن، تشکیل انجمن صنفی، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت حق سختی کار، برخورداری از امنیت شغلی، افزایش مدت قراردادهای کار و پرداخت اضافه کاری طبق قانون است.

در توصیف دشواری‌های کار در این معدن یکی از کارگران به خبرگزاری ایلنا گفته است که آنها روزانه بیش از ۶۰۰ پله را برای رسیدن به زیر زمین طی می‌کنند و مجددا باز می‌گردند اما بابت این سختی کار تنها ۶ هزار تومان در ماه دریافت می‌کنند که به نظر کارگران “منصفانه” نیست.

معدن سرب و روی کوشک در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

این معدن ۲۰۰ متر عمق دارد و در آن ۴۰ کیلومتر تونل حفر شده است.

کارگران دیگر معدن‌های ایران هم وضعیت چندان مناسبی ندارند و طی سال گذشته معدنچیان زیادی به در اعتراض به عدم تامین مطالبات صنفی خود اعتصاب کرده‌اند.