فرهنگنامه خیابان (قسمت دوم)

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

تحریم انتخابات(Tahrim Entekhabat): عملی که صد سال است ایرانیان شریف و مبارز انجام می دهند تا ایرانیان معمولی و غیرمبارز را بدبخت کنند. تحریم انتخابات در آمریکا: هر چهارصدسال یک بار انجام می شود. تحریم انتخابات در انگلیس: عمرا اگر انجام شود. تحریم انتخابات در سوئد: هر صد سال یک بار انجام می شود. تحریم انتخابات در فرانسه: هر پنجاه سال یک بار انجام می شود. تحریم انتخابات در افغانستان: هر سی سال یک بار انتخابات برگزار می شود. تحریم انتخابات در ایران: هر پنجاه سال یک بار انتخابات تحریم نمی شود. تحریم های غیرانتخاباتی در ادبیات فولکلوریک: “ دیگی که برای من نمی جوشه، کله سگ توش بجوشه.“، ” مارم و خوارم و زونه برارم.“، ” می کشم می کشم آنکه برادرم کشت، البته اگر خسته نبودم و خوابم نمی اومد.”

    

سخنرانی(Sokhanrani): مجموعه ای از کلمات که باعث می شود جمعیت به جای اینکه بنشینند فریاد بکشند و موفق شوند بقیه حرف ها را نشنوند. نوعی شیوه سخن گفتن برای عموم مردم که در آن اصل بر این است که مردم شعور ندارند و هر چه من بگویم قبول می کنند. انواع سخنرانی؛ سخنرانی علمی( گفته هایی که باید در کتاب نوشته شود، ولی چون مردم حوصله کتاب خواندن ندارند، مجبورشان می کنیم گوش کنند.)، سخنرانی افشاگرانه( تعدادی فحش محترمانه که بعدا تکذیب خواهد شد.)، سخنرانی انتخاباتی( تعدادی کلمه که مردم نیاز دارند بشنوند و خوشبختانه بعدا یادشان می رود.)، سخنرانی احمدی نژادی( مجموعه کلماتی که ناظم مدرسه به بچه ها قبل از رفتن سرکلاس می گوید ولی منظورش این است که مدیر مدرسه بشنود)، سخنرانی هاشمی رفسنجانی( سخنانی که کسانی که باید بفهمند متوجه نمی شوند و کسانی که متوجه می شوند قبول نمی کنند.) سخنرانی جنتی( یک جیغ ممتد و گوشخراش که خوشبختانه بوی آن پخش نمی شود.)

 

وعده انتخاباتی(Sofreh Naft) : مجموعه ای از بهترین، زیباترین، مورد نیازترین، جالب ترین چیزهایی که همه برای یک عمر زندگی راحت به آن نیاز دارند، ولی بعدا وقتی عقل شان سرجایش آمد قبول می کنند که چنین چیزی ممکن نیست. نوعی دروغ سنج که از طریق آن می توان متوجه شد همه سیاستمداران به یک اندازه دروغ نمی گویند. انواع وعده انتخاباتی: “ زندان ها را می بندیم، نفت را به سفره مردم می بریم، تورم را نابود می کنیم، کره زمین را شخم می زنیم، آب دریا را به کویر می بریم.”

 

آمار رسمی(Amar Rasmi): یک مایوی دو تکه که همه چیز را نشان می دهد، غیر از واقعیت هایی که مردم دوست دارند ببینند. آمار همیشه نشان می دهد که رژیم تا چه حد موفق شده که واقعیت را به شکلی متناسب نگاه دارد. هر چه نمودارهایی که آمارهای رسمی را نشان می دهد زیباتر کشیده شده باشد، معلوم است که قرار است واقعیت را بیشتر پنهان کند.

 

آمار واقعی(Amar): تعدادی عدد و رقم و نمودار و جدول که در یک کتاب کلفت با تیراژ کم چاپ شده و نود درصد آن کتاب ها در بایگانی دولتی پنهان است. با یک بار ورق زدن آن کتاب متوجه می شوید که باید زودتر فرار کنید و به جای خیلی دوری بروید. آمارهای واقعی همه کشورها معمولا در کشورهای دیگر منتشر می شود. آمار بدهی آرژانتین در آمریکا منتشر می شود، آمار زندانیان اسرائیل در عربستان منتشر می شود، آمار وضع زنان عربستان در سوئد منتشر می شود، آمار پناهندگان سوئد در آلمان منتشر می شود، آمار مسلمانان آلمان در ترکیه منتشر می شود، آمار دستگیر شدگان ترکیه در ارمنستان منتشر می شود. آمار فساد دولتی جمهوری آذربایجان در لندن منتشر می شود و آمار وضع اقتصادی ایران هم در سازمان ملل منتشر می شود. در عوض کیهان هر روز آمار زندانیان آمریکا را منتشر می کند.

 

نظرسنجی(Nazarsanji ): نوعی آمارگیری که نشان می دهد چه زمانی برای کودتا مناسب است. انواع نظرسنجی؛ نظرسنجی دولتی( این نظرسنجی توسط گروهی ترسناک از یک جامعه آماری که به آمارگیرها راست نمی گویند، به دست می آید. نتایج این نظرسنجی باید نشان بدهد که دولت موفق شده است.)، نظرسنجی خصوصی در کشورهای آزاد( یک روش علمی است برای یک بررسی اجتماعی)، نظرسنجی خصوصی در کشورهای استبدادی( یک روش علمی برای نظرسنجی است که باعث دستگیر شدن محققین می شود.)

نظرسنجی مهندسی شده( شش ماه قبل، احمدی نژاد با 63 درصد آرا بر خاتمی پیروز می شود/ سه ماه قبل، احمدی نژاد با 63 درصد آرا بر میرحسین موسوی پیروز می شود/ یک ماه قبل، نظرسنجی ها نشان می دهد که فعلا موسوی با 47 درصد پیشتاز است، ولی قرار است تا هفته دیگر با 63 درصد پیروز شود/ یک روز قبل از انتخابات، بچه ها تا حالا 48 درصدشو نوشتن/ روز انتخابات، احمدی نژاد با 63 درصد آرا پیشتاز انتخابات شد.) 

 

همایش انتخاباتی(Hamayesh Entekhabati): محل اجتماع حامیان یک نامزد انتخاباتی که در آن تعدادی پرچم وجود دارد و بین پرچم ها نیز افرادی دیده می شوند. محلی که عده ای جمع شده اند تا با فریاد به رهبرشان بگویند که چه باید بگوید و وقتی گفت احساس می کنند که او حرف دل شان را زده است، در حالی که حرف زبان شان را زده است. انواع همایش انتخاباتی؛ همایش مخالفان( یکی یکی از خانه خارج می شوند و بی سروصدا به همایش می روند، در آنجا متوجه می شوند خیلی زیادند، با صدای بلند فریاد می کشند و با خوشحالی به خانه برمی گردند.)، همایش دولتی( گروه گروه با اتوبوس و مینی بوس از مدرسه و اداره و پادگان با دادن شعارهای دولتی به محل همایش می روند و می بینند همه مثل خودشان هستند، ساندیس می خورند و یواشکی به خانه برمی گردند.)، همایش معمولی( گروهی از اعضای حزبی که می دانند انتخاب نمی شوند، با آرامش به همایش می روند و دوستان شان را می بینند و حرف هایی را که می دانند می شنوند و بدون هیچ مشکلی به خانه برمی گردند.)

 

افشاگری(Efshagari): مجموعه ای از شایعات، خبرهای سانسور شده، حرف های درگوشی، اطلاعات تائید نشده که با لحن حق بجانب، در جمعی از مردم که به دلایل مختلف هیجان زده هستند بیان می شود، تا گوینده اثبات کند که “ او دزد نیست، ولی بقیه دزد هستند.” انواع افشاگری؛ منجر به فوت( وی در اثر افشای اسناد تقلب انتخاباتی در هنگام رانندگی با یک گاو غیر مسلح تصادف کرد و کشته شد.)، منجر به زندان( وی اسناد فساد مالی 80 درصد حکومت را افشا کرد تا 20 درصد دیگر راحت تر به کارشان ادامه دهند، شخص مذکور فراموش کرده بود که 10 درصد اضافی حرف زده است و به همین دلیل زندانی شد.)، منجر به ضرب و جرح( مهدی کروبی پس از افشای تجاوز به زندانیان با دوربین خبرنگار فارس برخورد کرد و سرش شکست.)، منجر به فرار( وی به دلیل افشای چیزهایی که در کشورش دیده بود، محکوم شد که دیگر کشورش را نبیند.)، منجر به قتل فامیل( در پی افشای مفاسد دولت نهم توسط میرحسین موسوی، پسر عموی وی زیر ماشین رفت و کشته شد.)، منجر به وزارت( به دنبال افشای تقلبی بودن مدرک تحصیلی آقای م. ر. وی به سمت وزیر مشاور در کلیه امور منصوب شد.)، منجر به ریاست جمهوری( وی با افشای مافیای نفتی موفق شد، وزیر سابق را برکنار کند و مافیای خود را به وزارت رسانده و رئیس جمهور شود.)  

نکته

 بزودی واژه نامه “ انتخاباتی که تبدیل به یک جنبش شد”، منتشر می شود. در بخش اول واژه های انتخابات، رئیس جمهور، صادق محصولی، ستاد انتخابات کشور، تقلب، برگه رای، میرحسین موسوی، محمود احمدی نژاد، مهدی کروبی، محسن رضایی نوشته شد. از خوانندگانی که واژه خاصی را مورد نظر دارند، درخواست می کنم واژه پیشنهادی شان را برای نوشتن در این واژه نامه ارائه کنند. یکی از راههای پیشنهادی این است که سرتان را از پنجره بیرون ببرید و نام واژه را بگوئید، باد آن را خواهد آورد.