رسیدگی نکنید، شکنجه ها را علنی می کنیم

نویسنده

po_rozbeh_mir_ebrahimi.jpg

روزبه میرابراهیمی

4 تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که بهار امسال در پی انتشار نشریات “جعلی” در این دانشگاه دستگیر و در تابستان به قید وثیقه از زندان آزاد شدند، نامه سرگشاده ای به رئیس دادگستری استان تهران، خواستار رسیدگی سریع به بررسی شکنجه دانشجویان و اعلام نتایج آن و همچنین آزادی 3 دانشجوی دیگری که همچنان در بند هستند، شدند.

امضا کنندگان این نامه که متن آن در خبرنامه امیر کبیر منتشر شده، خطاب به علی رضا آوایی که از سوی رئیس قوه قضائیه مسئول بررسی ماجرای شکنجه دانشجویان در زندان شده، نوشته اند در صورت عدم تحقق وعده آزادی دوستان دربندشان، ماجرای شکنجه و رفتارهای غیر قانونی با خود را علنا پیگیری خواهند کرد.

علی صابری، پویان محمودیان، عباس حکیم زاده و مجید شیخ پور چهار دانشجوی امضا کننده این نامه با اشاره به نامه پیشین خود به رئیس دادگستری استان تهران، در ارتباط با خواست “پیگیری مسئله بدرفتاری تیم بازجویی” با این دانشجویان در مدت بازداشت، تاکید کرده اند: “اکنون بیش از یک ماه از شروع روند رسیدگی به مسئله شکنجه دانشجویان می گذرد و تاکنون این تحقیقات نتیجه مشخص و معینی که تاثیری در روند رسیدگی به پرونده ما و دیگر دوستانمان داشته باشد، نداشته است. همچنین اکنون پنج ماه است که از بازداشت 3 نفر از دوستانمان می گذرد و ایشان همچنان در بند هستند و از رسیدگی عادلانه و بی طرفانه به اتهامات ایشان و تبدیل قرار بازداشت ایشان، حتی پس از برگزاری دادگاه، خبری نیست.”

امضا کنندگان سپس با تاکید بر اینکه “انتظار داشته و داریم که اقدامات مقتضی را جهت آزادی سه دانشجوی در بند که پس از برگزاری دادگاه دیگر موجبی برای تداوم بازداشت ایشان وجود ندارد” و با تاکید دوباره بر بیگناهی خود و دوستان دربند شان می نویسند: “اگر قرار باشد به هر ترتیبی بازداشت دوستان ما، احسان منصوری، مجید توکلی و احمد قصابان، علیرغم تکذیب چندین باره ما در دست داشتن در انتشار نشریات موهن، پس از 5 ماه همچنان تداوم یابد، وظیفه اخلاقی، انسانی و اسلامی ما ایجاب می کند که به رغم میل باطنی، آنچه را تاکنون در پرده با جنابعالی و دیگر مسئولین قوه قضاییه در میان گذاشته ایم به صورتی دیگر پیگیری نماییم.”

دانشجویان آزاد شده دانشگاه امیر کبیر همچنین خطاب به آوایی نوشته اند: “اجازه ندهید دستانی ناپاک که تنها به فکر مطامع شخصی و گروهی خود هستند موفق شوند دانشجویانی را که در این مدت مظلومانه و به دور از هیاهو، به انحاء مختلف فریاد دادخواهی خود را به گوش مسئولین قوه قضاییه رسانده اند، از طریقی که در پیش گرفته اند ناامید نمایند.”

پیش ازاین، دیگر دانشجویان و همچنین خانواده های دربند ماندگان با نامه نگاری های متعدد به مقامات، ارگان ها، و سازمان های دولتی و غیردولتی مرتبط، خواستار رسیدگی به شکنجه دانشجویان در بند جهت اخذ اعترافات دروغین شده بودند.

نامه نگاری این دانشجویان با مقامات ارشد قوه قضاییه، دیدارهای را نیز در پی داشت که ملاقات با علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه و علی رضا آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران از آن جمله بود.

دانشجویان و خانواده ها در 13 مرداد با جمشیدی ملاقات کردند و نکات تکاندهنده ای از رفتارهای صورت گرفته با آنان را تشریح کردند.پس از آن این مقام قضایی از دستور آیت الله شاهرودی برای آزادی و پیگیری مسئله شکنجه دانشجویان خبر داد.

جمشیدی در پایان این دیدار ضمن ابراز تاسف از مسائل پیش آمده برای دانشجویان، گفته بود: “از روزی که آقای هاشمی شاهرودی قوه قضاییه را تحویل گرفته اند، ما به صورت مداوم در حال اصلاح قوانین و رویکردهای مسئولین و ضابطان قوه قضاییه هستیم. در آن ابتدا که وضعیت خیلی بدتر از حال حاضر بود. اما در طول این مدت چند ساله تمام سعی ما در رفع موانع و مشکلات در همین زمینه بوده است.”

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه “تمام حرف ها و درد دل های دانشجویان و خانواده های آن ها را درک می کند”، خاطر نشان کرده بود: “از این گزارش ها زیاد به دست ما می رسد و ما با حساسیت تمام آن ها را پیگیری می کنیم. به هر حال مشکل در تمام زمینه ها همیشه بوده ولی تلاش ما در رفع مشکلات بوده است. انصافا از چند سال پیش تا الان در خصوص نحوه رفتار بازجوها حین رسیدگی به پرونده و رفتار با متهمین پیشرفت های بزرگ و چشمگیری داشته ایم. شما هم نباید این مشکلات و مسائل را ناشی از اسلام و نظام بدانید. اگر این اتفاقات واقعا افتاده باشد بدون شک آن فرد یا افراد تخلف کرده اند و باید پاسخگو باشند و این ربطی به نظام ندارد.”

پس این دیدار و دستور رئیس قوه قضائیه، علی رضا آوایی مسئول هیاتی شد تا به گزارش های رسیده در مورد شکنجه دانشجویان در زندان رسیدگی کند.

در سوم شهریورماه، دانشجویان آزاد شده دانشگاه امیرکبیر به همراه علی وفقی یک عضو آزاد شده شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و خانواده احسان منصوری، یکی از سه دانشجویی که همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به سر می برد، با رئیس دادگستری استان تهران دیدار کردند.

در این دیدار نیز آوایی با اظهار تاسف نسبت به شرایط به وجود آمده برای دانشجویان گفت: “من از ابتدا پیگیر وضعیت دانشجویان بودم و بارها با مسئولین در مورد شرایط آن ها صحبت کرده ام. اما عده ای به من می گویند تو گول حرف های چند جوان دانشجو را خورده ای که برای من این حرف ها اصلا اهمیتی ندارد.”

وی همچنین قول داد تا موضوع را پیگیری کند و آزادی دانشجویان را در اولویت قرار دهد.

چند هفته بعد در بیست و پنجم شهریور ماه آوایی به خبرگزاری مهر گفت: “قرار بود دو کار را در این خصوص انجام دهیم. اولین کار تسریع در رسیدگی به این پرونده ها بود که بحمدالله آقایان نیز همت کردند و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع شده است و امیدواریم دادگاه نیز رأی عادلانه و منطبق با موازین قانونی را صادر کند و دومین کار ما این بود که یک هیأت بازرسی را برای بررسی ادعای شکنجه این دانشجویان به زندان ارسال کنیم که این کار نیز صورت گرفت.”

رئیس دادگستری استان تهران در همین گفت و گو خبر از مقاومت هایی در ابتدای کار بررسی این هیات داد و گفت: “این هیأت در مرحله اول با مشکلات و موانعی مواجه شد اما این موانع در حال حاضر برداشته شده و امیدواریم گزارش مربوط به بررسی ادعای این دانشجویان هفته جاری آماده و به ما ارائه شود.”

در همین ایام و در روزهای ابتدایی ماه مهر دادگاه احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری، سه دانشجوی در بند طی دو جلسه برگزار شد و دانشجویان برای چندمین بار انتساب نشریات موهن را به خود تکذیب کرده و بر جعلی بودن این نشریات تاکید کردند.

این درحالی است به گزارش خبرنامه امیرکبیر مجید شیخ پور، پویان محمودیان و مقداد خلیل پور، مدیران مسئول نشریات سرخط، ریوار و آتیه، اوایل هفته گذشته با حضور در دادسرای عمومی استان تهران از جاعلین نشریات خود شکایت کردند.