به جرم تخطی از تحریم‌ ایران

نویسنده

» گزارش سی‌ان‌ان از دستگیری چهار نفر در اسپانیا

گارد شهری اسپانیا روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت، یک ایرانی و چهار اسپانیایی که قصد داشتند بصورت مخفیانه تجهیزات صنعتی را که در ساخت موشک یا غنی‌سازی اورانیوم کاربرد دارد، به ایران بفروشند، دستگیر شده‌اند.

اتحادیه اروپا و آمریکا صادرات تکنولوژی‌ با کاربرد دوگانه را که می‌تواند در برنامه نظامی ایران به کار برود منع کرده‌ است.

این چهار مظنون روز اول آوریل بازداشت شدند. مرد ایرانی که ۴۷ سال دارد در پالما دومایورکا در جزیره بالریک اسپانیا بازداشت شد و یک قاضی او را سوم آوریل به ظن دست داشتن در فروش تجهیزات با استفاده دوگانه، عضویت در یک سازمان تبهکاری و پولشویی به زندان انداخت.

سه اسپانیایی همگی متعلق به یک خانواده هستند. پدر که در دهه ۷۰ زندگی خود است و یک پسر که چهل و چند ساله است در تاراگونا در شرق اسپانیا دستگیر شدند. یک دختر که او نیز چهل و چند ساله است در نزدیکی بارسلون بازداشت شد. آنها نیز با اتهامات مشابهی روبرو هستند اما قاضی به شرط اینکه از اسپانیا خارج نشوند و بصورت دائم وضعیت خود را گزارش بدهند آزادشان کرد.

اتهامات آن‌ها می‌تواند ده سال زندان به همراه داشته باشد. به گفته یک فرمانده گارد شهری، تحقیقات در سال گذشته وقتی آغاز شد که این گارد متوجه ورود ماشین‌آلات با استفاده دوگانه بصورت غیرقانونی به اسپانیا شد. این سه اسپانیایی مدیران یک شرکت وارداتی بوده‌اند.

مقامات پس از آن دریافتند که این ماشین‌ها از شرکتی خریداری شده که در زمینه دفاعی در بریتانیا کار می‌کند و با هدف یافتن فرصتی برای فروش آن به ایران با نقض تحریم‌های بین‌المللی وارد اسپانیا شده است.

مقامات دو ماشین صنعتی فرم‌دهنده فلز را که می‌تواند برای ساخت قالب موشک یا تجهیزاتی که می‌تواند به غنی‌سازی اورانیوم کمک کند ضبط کرده‌اند. گارد شهری همچنین مدارک زیادی در مورد صادرات و فروش تجهیزات دفاعی و تجهیزات با کاربرد دوگانه و نیز مقدار زیادی داده کامپیوتری ضبط کرده که مقامات در حال مطالعه آن هستند.

به گفته وزارت کشور، در ژانویه ۲۰۱۳، پلیس ملی دو نفر را در شمال اسپانیا دستگیر و یک تریلر حامل ۴۴ سوپاپ ساخته شده از نیکل و آلیاژ کروم را که ضبط کرد که قرار بود برای استفاده در برنامه هسته‌ای ایران صادر شود.

منبع: سی‌ان‌ان، 7 آوریل