شرکت های ایرانی خواستار پرواز مستقیم به واشنگتن

نویسنده

» گزارش ایویشن پروز

رحیم زمانوف

علی محمد نوریان، معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت که سه شرکت هواپیمایی ایرانی درخواست پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را دارند.

وی افزود: “هر سه شرکت توانایی حمل مسافر در مسیر های طولانی را دارند.”

وی گفت که در مرحله اول پرواز ها چارتر خواهد بود. برخی از خطوط هوایی آمریکایی و کانادایی نیز برای این پرواز اعلام آمادگی کرده اند. این خطوط مجهز به بوئینگ 777 هستند.

نوریان گفت: “با توجه به مثبت اندیشی دولت و گفتگو های بین المللی، ما امیدواریم که این موضوع بزودی حل بشود و شهروندان ایران در آمریکا بتوانند بین دو کشور پرواز کنند.”

در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، رئیس جمهور ایران وعده داد که امکان سفر ایرانیان آمریکا به ایران را فراهم کند.

آمریکا و بطور خاص لس آنجلس، میزبان صدها هزار ایرانی است. مسافرانی که به ایران می روند باید در کشور سوم پرواز خود را عوض کنند که معمولا این کشور یا در اروپا یا در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

 اگرچه سفرهای شخصی به آمریکا شامل تحریم ها نمی شود، اما کارشناسان می گویند چند مانع بزرگ برای ایجاد پرواز مستقیم بین واشنگتن- تهران وجود دارد.

وزارت خزانه داری آمریکا به ایران ایر اجازه نمی دهد که در آمریکا فرود بیاید. بعلاوه تحریم های دیگر به فرودگاه های اروپایی اجازه نمی دهد که سوختگیری هواپیما های ایرانی را انجام بدهند یا از آنها پولی قبول کنند.

برخلاف پرواز های آمریکایی، شرکت های هواپیمایی ایرانی همچنان پرواز مستقیم به لندن دارند اما اجازه سوختگیری به آن داده نمی شود. ایران ایر دستکم سه پرواز هفتگی به لندن دارد اما باید در پایتخت اسلونی سوختگیری کند. دلیل سوختگیری در لوبلیانا این است که از این فرودگاه پرواز مستقیم به آمریکا وجود ندارد.

منبع: اوییشن پروز، 2 دسامبر