هشدار خامنه ای به مخالفان

نویسنده

» مقاله فایننشیال تایمز درباره ادامه تنش ها در ایران

نجمه بزرگمهر

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به رهبران مخالف هشدار داد اگر به اعتراض علیه انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری ادامه دهند، “سقوط” خواهند کرد.

به نظر می رسد این اظهارات در بحبوجه جنگ لفظی بی سابقه میان روحانیون ارشد رژیم، پاسخی شتابزده به  هاشمی رفسنجانی مرد  با نفوذ نظام باشد که از مخالفان حمایت کرده است. آقای رفسنجانی هفته گذشته گفت کشور در بحران به سر می برد و نظام باید دوباره اعتماد مردم را جلب کند.

آقای رفسنجانی در حالی این سخنان را در مراسم نماز جمعه دانشگاه تهران ایراد کرد، که صدها هزار نفر از معترضان در قالب آنچه بزرگترین نمایش مخالفان از زمان سرکوب اعتراضات پس از انتخابات 22 خرداد توسط نیروهای امنیتی محسوب می شود، حضور یافته بودند.

به نظر می رسد اظهارات رفسنجانی که همراه با انتقاد ضمنی از تأیید پیروزی احمدی نژاد توسط رهبر عالی بود، انرژی تازه ای به مخالفان داده است. معترضان می گویند در انتخابات خرداد ماه تقلب صورت گرفته است.

آیت الله خامنه ای هشدار داد: “نخبگان سیاسی باید محتاط باشند. آنها (رهبران مخالف) سر جلسه امتحان هستند؛ یک امتحان بزرگ. رد شدن در این امتحان به معنای یک سال عقب افتادن نیست، بلکه به سقوط می انجامد.”

وی در اشاره آشکاری به رهبران مخالف، از جمله آقای رفسنجانی، اعلام کرد: “هرکس، تحت هر عنوان و موقعیتی، اگر جامعه را به سوی نا امنی براند، از چشم اکثریت ملت ایران یک شخص منفور خواهد بود.”

در اعتراضات پس از انتخابات ایران، حدود 20 نفر کشته و صدها نفر دستگیر شده اند.

میر حسین موسوی رهبر معترضان که می گوید پیروزی در انتخابات را از او به سرقت برده اند، دیروز در دیدار با خانواده های برخی دستگیرشدگان تأکید کرد باید “سختی ها” را تحمل کرد و “برای آینده ای بهتر، هزینه پرداخت.”

وی گفت: “موج اعتراضات با دستگیری چندهزار نفر و حتی چند ده هزار نفر از مردم متوقف نمی شود. بعضی ها نمی توانند بنشینند و بگویند همه چیز تمام شد.”

مجمع روحانیون مبارز به عنوان حزب پیشروی اصلاح طلبان که تحت سرپرستی محمد خاتمی فعالیت می کند، خواستار برگزاری یک رفراندوم در مورد آنچه اتفاق افتاده، شده است.

این مجمع اعلام کرد رفراندوم می تواند به بیرون رفتن ایران از “بن بست و بحران” کمک کند. رأی گیری باید با نظارت نهادهای بی طرف انجام شود. مجمع روحانیون هشدار داد: “اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند، همه بازنده خواهند بود.”

در همین حال، آقای احمدی نژاد که در هیاهوی مباحثات بی سابقه بر سر انتخاب مجدد خود، سکوت را پیشه کرده است، آماده مراسم تحلیف می شود. 

وی هفته گذشته پیش از آغاز به کار دولت جدید و در یک اقدام عجیب، اسفندیار رحیم مشائی متحد نزدیک خود را به عنوان معاون اول رئیس جمهوری منصوب کرد.

انتصاب مشائی، موجی از اعتراضات را میان تندروها برانگیخت و بسیاری از آنها خواستار استعفا یا برکناری وی از مقامش شدند. در همین حال، آقای مشائی در وب سایت خود و در واکنش به گزارش های تایید نشده مبنی بر استعفای وی تحت فشارهای شدید، اعلام کرده او کنار نمی کشد.

منبع: فایننشیال تایمز- 21 ژوئیه

http://www.ft.com/cms/s/0/94861794-758e-11de-9ed5-00144feabdc0.html?nclick_check=1