احمدی نژاد لب پرتگاه است؟

نویسنده

» مقاله بیلینگز گازت در باره اختلافات درون حاکمیت

دستگیری یکی از نزدیکان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، حرکاتی بسیار مهم از سوی رهبر جمهوری اسلامی به شمار می آید.

محمد شریف ملک زاده، به اتهام کلاهبرداری و سوء استفاده مالی در ماه ژوئن دستگیر شد؛ تنها چند روز پس از آنکه از سوی وزیر خارجه به عنوان معاون انتخاب شده  و سپس با اصرار مجلس استعفا داده بود. ملک زاده تا کنون بالاترین مقامی است که دستگیر شده است؛ تعدادی از افراد دیگر نیز، ازجمله عباس امیری فر، مسئول کمیسیون فرهنگی دولت و کاظم کیاپاشا عضو دفتر رئیس جمهوری نیز در بازداشت به سر می برند. روسای دو منطقه آزاد اقتصادی و رئیس موزه ملی هم دستگیر شده اند.

دستگیری تعداد زیادی از چهره های بلند مرتبه، در حالیکه هنوز بر سر کار خود هستند در ایران امری نادر است. تمام افرادی که دستگیر شده اند از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی هستند که نزدیک ترین دوست احمدی نژاد است و گفته می شود که فردی است که دولت را از پشت صحنه اداره می کند.

احمدی نژاد هم مانند روسای جمهور قبلی ایران از طریق حزبی که بتواند حمایت اجتماعی، اقتصادی و اداری را برای او تامین کند بر سر کار نیامده است. ولی او و دوستانش سعی کرده اند پایه ای را برای نجات ریاست جمهوری خود ایجاد کنند تا بتوانند به اجرای نقش خود در صحنه سیاست ایران ادامه دهند.

اکنون که یک سال به انتخابات مجلس باقی مانده، این دستگیری ها نشان می دهد که رژیم ایران هیچ علاقه ای به ماندگاری رئیس جمهور خودسر ومتمرد در صحنه سیاست ایران ندارد.

 تبلیغات علیه احمدی نژاد توسط گروه های نامتجانسی هدایت می شود که عبارتند از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روحانیون قم، حامیان هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق ایران و محافظه کاران قدیمی تر. همه آنها درمهار دولت احمدی نژاد منافعی دارند، هرچند با یکدیگر توافقی ندارند.

ولی در صحنه سیاسی ایران معمول است که برای تحقق چنین حرکتی علیه دولت، رهبر کشور، آیت الله علی خامنه ای می باید غیر مستقیم بر آن مهر تائید زده باشد. آنچه هنوز کاملا روشن نیست میزان خشم احمدی نژاد از رهبر کشور است. در لحظه کنونی اکثر تحلیلگران عقیده دارند که به احمدی نژاد اجازه داده خواهد شد تا پایان دوره ریاست جمهوری خود بر سر کار باقی بماند. البته این موضوع، در صورتی که رهبر ایران احساس کند رئیس جمهور بیش از حد دچار توهم شده است، تغییر خواهد کرد.

منبع: بیلینگز گازت - 24 ژوئیه 2011