نوبت به دانشگاه های همدان رسید

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» احضار و تعلیق دانشجویان معترض

موج دیگری از احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی و صدور حکم تعلیق از تحصیل، به دانشگاه های همدان رسید. این برخوردها طی چند روز گذشته با احضار چند تن از فعالان دانشجوئی دانشگاه علم صنعت همدان و صدور حکم تعلیق برای چند ترم ادامه یافت.

در پی موج گسترده احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی در دانشگاه های سراسر کشور، هفته گذشته تعداد کثیری از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه بوعلی سینا همدان به کمیته های انضباطی و حراست دانشگاه احضار شدند.

خبرنامه امیرکبیر، پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان پلی تکنیک تهران، با تائید خبرهای منتشر شده، در این باره می نویسد:  حمیدرضا صحرایی و سجاد حسینی فخر، از فعالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت چند روز پیش احضاریه های خود را دریافت کرده اند و اخبار دیگری نیز مبنی بر احضار چند تن دیگر از دانشجویان این دانشگاه وجود دارد. همچنین بنا بر اظهارات دانشجویان در صدور این احضاریه ها موارد تخلف متعددی صورت می گیرد، مانند اینکه بر خلاف رویه های گذشته این کمیته احضاریه ها موضوع  ”حضور جهت پاسخگویی به پاره ای مسائل” را ذکر نموده است در حالی که تفهیم اتهام صورت نمی گیرد.

این منبع دانشجوئی علت احضار دانشجویان همدانی را فعالیت ها و اقدامات دانشجویان، در دوران قبل و بعد از انتخابات، نظیر اخراج عوامل صدا و سیما از دانشگاه و اعتراضات آنان پس از شهادت کیانوش آسا، دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه عنوان کرده است.

علاوه بر این، تجمع دانشجویان در دفتر رئیس این دانشگاه و اعتراض به عملکرد ضعیف وی در دی ماه گذشته، نیز باعث اعمال نظر شخص جبل عاملی، رئیس انتصابی دانشگاه برای احضار گسترده دانشجویان این دانشگاه شده است.

امیرکبیر در خصوص محرومیت از تحصیل دانشجویان همدانی می نویسد: در ترم تحصیلی گذشته حمیدرضا صحرایی مدیر مسئول نشریه هفته نامه ی توقیف شده ی پویش و سجاد حسینی فخر مدیر مسئول روزنامه خانه متروک به یک ترم محرومیت از تحصیل به صورت معلق محکوم شده بودند. علاوه بر دانشگاه علم و صنعت، دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان نیز با دریافت 21 ترم حکم تعلیق برای 11 دانشجو از این امواج مهرورزی بی نصیب نمانده اند.

همین گزارش در ادامه خبر از صدور حکم 21  ترم تعلیق برای یازده دانشجوی دانشگاه علم صنعت می دهد و می نویسد: کمیته انضباطی این دانشگاه، در اقدامی بی سابقه، 11  دانشجوی این دانشگاه را در مجموع به 21  ترم تعلیق محکوم کرد. سیاوش حاتم، پوریا شریفیان، حجت بختیاری، رضا جعفریان، مهدی مسافر، علی رضایی، فرید زندی، کیانوش رضایی، مهدی حکیمی، مصطفی مهدی زاده هر یک با دو ترم تعلیق و وحید امیری با 1  ترم تعلیق، دانشجویان محکوم شده هستند.

در بخش دیگری از همین گزارش، با اشاره به بازداشت چند تن از دانشجویان محروم از تحصیل، در جریان اعتراضات گسترده مردمی به کودتای 22 خرداد، احکام صادره برای دانشجویان همدانی “ناعادلانه” توصیف شده و آمده است: صدور این احکم ناعادلانه در حالی است که 5 نفر از این دانشجویان احضار شده به نام های سیاوش حاتم، پوریا شریفیان، مهدی مسافر، حجت بختیاری، رضا جعفریان، در اعتراضات گسترده پس از انتخابات توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و پس از آزادی با قید وثیقه، با احکامی این چنین روبه رو شده اند.  محمد صیادی یکی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز از 46  روز پیش تاکنون در زندان الوند همدان در حال گذراندن حکم محکومیت خود می باشد.

پس از کودتای 22  خرداد دستکم صد ها تن از دانشجویان و فعالان دانشگاهی در دانشگاه های مختلف کشور از جمله سمنان، زنجان، مشهد و تبریز، دانشگاه صنعتی بابل، دانشگاه آزاد شهر ری، و نیز شماری از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و پلی تکنیک تهران به کمیته انضباطی دانشگاه ها احضار و بسیاری از آنان با احکام سنگین تعلیق از یک ترم تا سه ترم محکوم شده اند.

درحال حاضر بیش از سی دانشجوی دانشگاه های تهران بیش از یک ماه است که در بازداشت بسر می برند و از وضعیت جسمی و روحی آنان کماکان خبری در دست نیست.