معاون بازرگانی یا عضو حساس برنامه موشکی؟

نویسنده
حسین محمدی

» افزایش ابهامات پیرامون فرد ترور شده

با گذشت نزدیک به یک هفته از ترور مصطفی احمدی‌روشن٬ یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد٬ خبر از آن داد که وی در زمینه برنامه موشکی جمهوری‌اسلامی فعال بوده است. در همین حال یک مقام امنیتی وزارت کشور هم از تمهیدات جدید درباره حفاظت فیزیکی کارشناسان برنامه‌های هسته‌ای خبر داده است.

پس از ترور مصطفی احمدی‌روشن٬ برخی رسانه‌ها ابتدا از وی با عنون کارشناس برنامه هسته‌ای نام بردند٬ اما چند ساعت بعد رسانه‌هایی چون خبرگزاری فارس - نزدیک به سپاه پاسداران - اعلام کردند که وی معاون بازرگانی سایت غنی‌سازی نطنز بوده است.

اکنون اما مهرداد بذرپاش٬ از نزدیکان محموداحمدی‌نژاد٬ در یک نشست دانشجویی در دانشکاه صنعتی شریف٬ خبر از فعالیت وی در برنامه موشکی جمهوی‌اسلامی داده است.

بذرپاش که خود یکچند رییس بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بوده٬ از همراهی خود با احمدی روشن در بسیج خبر داده و گفته : “وی در زمینه صنایع موشکی کارهای شایسته‌ای انجام داد و علی‌رغم تهدیدات دشمن از کار خود فاصله نگرفت”.

رییس سابق سازمان ملی جوانان همچنین اعلام کرده است که احمدی‌روشن ابتدا در وزارت دفاع فعال بود٬ اما پس از مدتی “مسوولیت حساسی” را در “سازمان انرژی اتمی” به عهده گرفت.

بذرپاش اما توضیحات بیشتری درباره “مسوولیت حساس” احمدی‌روشن نداده است.

مصطفی احمدی‌روشن چهارشنبه هفته گذشته در تهران توسط عوامل ناشناس ترور شد. نحوه ترور وی مشابه دیگر عملیاتی بود که چند سال گذشته در ایران رخ داده و دست‌اندرکاران درگیر در پروژه برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است.

ترور احمدی‌روشن چهارمین نمونه از این دست در دو سال گذشته است. مسعود علی‌محمدی٬ مجید شهریاری و فریدون دوانی دیگر افرادی بودند که در دو سال گذشته مورد حمله قرار گرفتند که دو نفر بر اثر سوقصد جان باختد.

مرگ این افراد باعث آن شد که علی عبداللهی٬ معاون امنیتی ـ انتظامی وزیر کشور از اتخاذ راهکارهای جدید در جهت حفاظت از کارشناسان برنامه هسته‌ای بدهد.

وی اعلام کرد که “بلافاصله بعد از اتفاق روز چهارشنبه، همه مسوولان ذی‌ربط و دستگاه‌های امنیتی را دعوت کردیم و در جلسه‌ای، روش‌های مقابله و تشدید حفاظت از نخبگان علمی و دانشمندان هسته‌یی‌مان را مورد توجه قرار دادیم که ان‌شاءالله به مرحله اجرا در می‌آید”.

عبداللهی گرچه توضیحی درباره این اقدامات نداده است٬ اما اضافه کرده است که “طرح این روش‌ها امکان‌پذیر نیست. قبلا هم کارهایی انجام شده بود، اما بحث جدیدی در حال حاضر مورد توجه است و من بعد از مدتی خواهم گفت که چه اتفاقی افتاده و چه اقداماتی صورت گرفته است”.

فریدون عباسی دوانی - که اکنون رییس سازمان انرژی اتمی است - پس از ترور خود با اعلام گلایه از وزارت اطلاعات٬ گفته بود که این وزارت‌خانه٬ فراموش کرده بود که وی در وضعیتی است که ممکن است مورد سوقصد قرار بگیرد.

رخ دادن این ترورها باعث آن شد که مجلس با تصویب طرحی٬ حفاظت از دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای را به سپاه پاسداران واگذار کند.

در روزهای گذشته برخی مسوولان جمهوری‌اسلامی آمریکا و اسراییل را مسوول این ترورها دانسته و خبر از آن داده بودند که جمهوری‌اسلامی با این ترورها مقابله به مثل خواهد کرد.

احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان٬ در این‌باره گفته است: “این کار در راستای تمام تحرکاتی است که توسط ضدانقلاب علیه ملت ایران به کار گرفته می‌شود و به طور قطع دست سرویس‌های جاسوسی صهیونیستی و آمریکایی در این ترور مانند آفتاب روشن است. در ترور اخیر نیز دست آنها آشکار بوده و خود به طور تلویحی به این مسئله اعتراف کرده‌اند”.

در رسمی‌ترین واکنش نسبت به این مساله٬ مسعود جزایری٬ معاون ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده است که جمهوری اسلامی مشغول بررسی “نحوه مجازات عاملان ترور” مصطفی احمدی روشن است و “نحوه این مجازات آمریکا، رژیم صهیونیستی و شرکای آنها” را آزار خواهد داد.

وی گرچه اشاره چندانی به شکل این مجازات نکرده٬ اما گفته است که جمهوری اسلامی در حال بررسی “چگونگی فعال‌سازی ظرفیت‌های ناشی از عمق استراتژیک انقلاب اسلامی” در جهان است: “دشمنان انقلاب و پیشرفت ملت ایران هیچ شکی به خود راه ندهند که به موقع پاسخ تنبیه مناسب به آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر شرکای این‌گونه جنایات داده خواهد شد”.

در همین حال حسین شریعتمداری٬ نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان٬ با انتشار سرمقاله‌ای با طرح این پرسش که چرا دولت “در برابر ترور دانشمندان هسته‌ای ایران دست به مقابله به مثل نمی‌زند”٬ گفته بود: “ترور نظامیان و مقامات اسرائیلی به آسانی امکان پذیر است و این جرثومه‌های فساد به راحتی قابل شناسایی و به آسانی قابل دسترسی هستند”.

مهدی محمدی٬ عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان هم در واکنش به ترور احمدی روشن چنین سخن گفت: “جمهوری اسلامی باید به مقابله به مثل پرداخته و کشورهای جنایتکار علیه ایران هزینه جنایات خودشان را عیناً بپردازند”.

این سخنان در حالی بیان شده است که سازمان بسیج مستضعفین نیز٬ با انتشار بیانیه‌ای٬ خبر از مقابله به مثل با اقدامات این‌چنینی داده است: “دشمنان بدانند با این اقدامات گورشان را می‌کنند و منتظر پاسخ قاطع از طرف امت حزب‌الله باشند”.

این مساله از سوی برخی رسانه‌های اصول‌گرا نیز مورد توجه قرار گرفته و یکی از آن‌ها به نقل از یک “مقام امنیتی” نوشت: “جامعه اطلاعاتی ایران موقعیت بسیار خوبی برای طراحی عملیات‌های مقابله به مثل در مقابل ترورهای انجام شده از سوی سرویس‌های غربی قرار دارد. پاسخ ایران یک پاسخ فرامرزی و فرامنطقه‌ای است و آمران و مباشران این پروژه‌ها هرگز در هیچ نقطه‌ای نباید احساس امنیت کنند”.

مقامات جمهوری‌اسلامی معتقدند که ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ با در اختیار گذاشتن اطلاعات مربوط به دانشمندان برنامه هسته‌ای به سرویس‌های امنیتی غربی٬ زمینه‌ساز ترور آن ها می‌شوند.

خبرگزاری نیمه رسمی مهر پس از ترور احمدی‌روشن نوشته بود که وی اخیرا دیداری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است.

به نوشته این خبرگزاری، قرار داشتن نام برخی از دست اندرکاران برنامه اتمی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی، در کنار دیدار چندی قبل بازرسان آژانس با احمدی روشن “شائبه هماهنگی و یا درز عمدی اطلاعات” از سوی نهادهای بین المللی چون آژانس را بیش از پیش تقویت می‌کند.

پیش از این علی اصفر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نامه ای به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس نوشته بود که این نهاد “با انتشار اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی، آنان را در معرض ترور گروه های تروریستی و نیز سرویس های جاسوسی رژیم اسرائیل و آمریکا قرار داده است.”

بیانیه مخالفان جنگ

در همین حال بیش از 247 نفر ایرانیان مخالف جنگ در بیانیه ای ترور کارشناسان و مدیران برنامه هسته ای کشور را محکوم کرده و نوشته اند “چنین روش هایی درتقابل با سیاست های رسمی مذاکره و گفتگوست که می توانند به نتایج سودمندی بیانجامند و خطر جنگ را کاهش دهند. ترور در هر شکلی محکوم است و با هر هدفی صورت گیرد، اقدامات صلح طلبانه را خنثی می کند و مشروعیت و دستاویزی برای خشونت و ترور متقابل بوجود می آورد.”

مامعتقدیم جنگ اطلاعاتی با جمهوری اسلامی و اقدامات خرابکارانه که در صورت های مختلف از جمله ترور فرماندهان ارشد و کارشناسان و نابودی تاسیسات موشکی و هسته ای ایران جریان دارد، حلقه ای از زنجیره لطمه ها و ضایعه هایی است که جمهوری اسلامی با ماجراجویی هسته ای خود به منافع ملی و سرمایه های علمی مردم ایران تحمیل کرده است.

در این بیانیه آمده نیروهای امنیتی ایران که تمام تلاش خود را صرف سرکوب مخالفان حتی در داخل حاکمیت و بستن دهان معترضان و رسانه ها کرده اند، در مقابله با این تهدیدها سخت ناتوان مانده اند. این ناتوانی ها نشانه نگران کننده ای است از اینکه ایمنی برنامه هسته ای هم با همین ضعف های فاحش روبرو شود و فجایع بزرگی را رقم زند. مسئولین نظام و بخصوص وزیر اطلاعات باید پاسخگوی سهل انگاری در خصوص حفظ جان کارشناسان و پژوهشگران ایرانی باشند.

بخشی از امضا کنندگان بیانیه عبارتند از عبدالعلی بازرگان، علی افشاری، آسیه امینی، سولماز ایکدر، ایرج باقرزاده، پروین بختیار نژاد، مازیار بهاری، - شهرنوش پارسی پور، ، نیره توحیدی، محمد علی توفیقی، کیانوش توکلی، مجید تولایی، جهانشاه جاوید، جلال جلالی زاده، بیژن حکمت، عباس حکیم زاده، مهراوهخوارزمی، آزاده دواچی، سهراب رزاقی، اردوان روزبه، حسن شریعتمداری، حمید صدر، بیژن صفسری، محبوبه عباسقلی زاده، کاظم علمداری، رضا علیجانی، حسین علیزاده، منصور فرهنگ، محسن قائم مقام، کامبیز قائم مقام، آیدا قجر، مرتضی کاظمیان، هادی کحال زاده، علی کشگر، علی کلائی، امیر حسین گنج بخش، مجید محمدی، فرخنده مدرس، مهدی معتمدی مهر، حمید معصومی تهرانی، امیر معماریان، عمار ملکی، مهدی ممکن، احمد منتظری، ابراهیم نبوی، آرش نراقی، محمد رضا نیکفر، علی نیکویی و حسن یوسفی اشکوری.