جمهوری اسلامی مسؤول است

نویسنده

» گزارش لیبراسیون از خشونت شیعیان در عربستان:

حکومت عربستان سعودی به دنبال خشونت های به راه افتاده در مناطق شیعه نشین شرق کشور تهدید کرده است که هرگونه “اغتشاش” را به شدت پاسخ خواهد داد. این درحالی است که تحلیلگران سعودی حکومت جمهوری اسلامی را مسؤول این خشونت ها می دانند.

روز چهارشنبه وضعیت شهر العوامیه  آرام شد. اغتشاشات روز دوشنبه در این شهر ۱۴ مجروح به جای گذاشت. به گفته مسؤولان سعودی  ۱۱ تن از مجروحان از  نیروهای انتظامی هستند.

انور اشکی، رییس مرکز مطالعات خاورنزدیک در جده، در این رابطه می گوید: “ایران تلاش می کند تا مشکلات خود را به نقاط دیگر صادر کند. رهبران جمهوری اسلامی می خواهند انتقام آنچه در بحرین روی داده را بگیرند و خشونت های سوریه را عادی جلوه دهند.”

عبدالعزیز ساغر، مدیر مؤسسه تحقیقاتی خلیج، با اشاره به اینکه دخالت ایران در این خشونت ها قطعی است می گوید: “دولتمردان سعودی اسنادی دایر بر دخالت ایران در این خشونت ها در دست دارند و به ویژه تماس های تلفنی از تهران را ردیابی کرده اند.”

او در ادامه می گوید: “این پیامی ازسوی ایران به کشورهای خلیج فارس است […] تهران می خواهد دردسرهایی در بحرین و در شرق عربستان ایجاد کند تا بدین ترتیب ازدست رفتن یک متحد استراتژیک در منطقه [سوریه] را جبران نماید.”

وزیر کشور عربستان در بیانیه ای که با لحنی تند نوشته شده، گفته است: “مسببان این اغتشاشات از یک کشور خارجی دستور می گیرند تا در پادشاهی عربستان ایجاد بی ثباتی کنند.”

اکثریت دو میلیون شیعه عربستان در مناطق شرقی این کشور بسر می برند و همواره نسبت به تبعیض هایی که متحمل می شوند معترض اند.

این اولین باری است که در شرق عربستان، اعتراضاتی علیه کمک نظامی سعودی به سرکوب شیعیان در بحرین گزارش می شود.

اعزام نیروهای سعودی و چند کشور دیگر عربی به بحرین تنش های بسیاری بین جمهوری اسلامی ایران  و عربستان سعودی ایجاد کرد.

به گفته وزیر کشور عربستان، روز دوشنبه ۹ تن از نیروهای پلیس به وسیله گلوله و ۲ تن بوسیله کوکتل مولوتوف زخمی شدند و یک مرد و دو زن غیرنظامی نیز با گلوله مجروح شدند.

روز چهارشنبه در فیلمی که در اینترنت منتشر شد، جوانان با صورت پوشیده علیه پلیس سعودی درگیر شده بودند و صدای شلیک گلوله نیز به خوبی شنیده می شد.

شیخ نیمر النیمر، یکی از روحانیون پرنفوذ شیعه در عربستان روز سه شنبه به اعضای جامعه شیعیان گفت: “متوسل شدن به خشونت برای به دست آوردن حقوق سیاسی و مذهبی نه به نفع ما و نه براساس سنت های ماست.”

منبع: لیبراسیون، ۶ اکتبر