رجزخوانی نظامیان و ضعف آشکار

نویسنده
مریم کاشانی

» انتقاد از برخورد ضعیف در برابر گروگان‌گیری سربازان

دیروز سپاه‌نیوز وابسته به سپاه پاسداران ایران، خبر داد که مأموریت مرزبانی منطقه سراوان به سپاه واگذار شده است. این سایت در گزارشی نوشت: “با توجه به تصمیم‌گیری‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده به منظور تداوم اقدامات مؤثر در مقابله با تهدیدات مرزی ناشی از برخی تلاش‌ها و فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح در نوار مرزی استان سیستان و بلوچستان، مأموریت تأمین امنیت مرزی ۳۰۰ کیلومتر از منطقه سراوان به قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه واگذار گردید.”

بر اساس همین گزارش سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران از این منطقه مرزی بازدید کرده و “با اشاره به اهمیت اشراف اطلاعاتی به ایجاد چتر مراقبت و کنترل در نوار مرزی و هماهنگی ها و هم افزایی های موجود بین سپاه و سایر نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی بر اهتمام پاسداران انقلاب برای مقابله قاطعانه و کوبنده با هر گونه تلاشی که بخواهد امنیت و آرامش موجود در این منطقه را به مخاطره بیاندازد تأکید کرد.”

در هفته‌های گذشته و پس از ربوده شدن پنج تن از مرزبانان ایرانی و سپس انتشار خبر کشته شدن یکی از آنان توسط گروه “جیش‌العدل”، انتقادهایی از نحوه مدیریت دیپلماتیک ماجرای گروگان‌گیری سربازان و همچنین ضعف نیروهای نظامی آغاز شده بود.

از یک طرف گفته می‌شد که اقدامات دیپلماتیک وزارت خارجه برای رهایی سربازان ایرانی کافی نبوده است. خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان “ضعف دیپلماسی ایرانی در ماجرای مرزبانان گروگان گرفته شده” نسبت به اقدامات وزارت خارجه در مورد مرزبانان گروگان گرفته شده انتقاد کرد. در این گزارش که چند روز بعد از روی این خبرگزاری برداشته شد، آمده بود: “وزارت خارجه و وزارت کشور در ماجرای به گروگان گرفته شدن مرزبانان ایرانی با ایفای نقشی منفعلانه نه تنها تاکنون نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند بلکه حالا با شهادت یکی از مرزبانان به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند.” این سایت اضافه کرده بود: “گفته می‌شود که تلاش‌هایی برای ارتباط با برخی مبلغین تندروی مذهبی در استان سیستان و بلوچستان برای آزادسازی مرزبانان ایرانی صورت پذیرفته که اگر چه اصل خبر آن مستقلا قابل تایید نیست اما در صورت صحت چنین خبری، اولا این اقدام بی‌نتیجه بوده و ثانیا آن مبلغین تندرو نه‌تنها نمی‌توانند در مقام مشاورت و معاضدت در مسیر آزادی مرزبانان ایرانی مورد استفاده قرار گیرند، بلکه خود باید پاسخگوی رفتارهای تفرقه‌افکنانه خود در دادگاه‌های صالح باشند.”

چند روز پیش نیز پرسش و پاسخ محمدجواد ظریف با خبرنگاران بخشی از مسائل پشت پرده را فاش کرد. به گزارش ایسنا، ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که “سپاه مدعی شده است مکان جیش‌العدل را می‌داند و تصمیم به اقدام عملیاتی داشته که وزارت خارجه و کشور مانع آن شده‌اند؟” گفت: “من چنین اطلاعی را از سپاه دریافت نکرده‌ام و بعید می‌دانم هیچ فرد مطلع و مسئولی از این صحبت‌ها کند.”

از طرف دیگر از عملکرد ضعیف نیروهای نظلامی ایران نیز انتقادهایی به‌گوش می‌رسید. سایت الف وابسته به احمد توکلی، با انتشار دو یادداشت از ضعف ایران در این ماجرا انتقاد کرد. در یکی از این یادداشتها با عنوان “به نام حیثیت” آمده بود: “تاریخ فراموش نمی‌کند که ما موشک زمین به هوا می‌سازیم و تنگه هرمز را می‌بندیم و اسرائیل را در خاک خودش به خاک می‌نشانیم و بر بدنه ناو وینسنت آرم سپاه پاسداران می‌زنیم، ریگی را در آسمان خفت می‌کنیم، اما جای جایش که می‌رسد منتظر لطف و منت دولت پاکستان می‌مانیم تا شاید درگیری را بر منافع بیشمار خود ترجیح دهد و پنج نیروی نظامی ما را آزاد کند. زهی خیال باطل.” نویسنده یادداشت اضافه کرده بود: “دفعه بعد که اسرائیل برایمان خط و نشان کشید، کری‌خوانی‌های نیروهای مسلح‌مان را کاملا باور می‌کنیم یا ناخودآگاه به یاد پنج جوان بیگناه می‌افتیم که به اعتبار دیپلماسی کوبنده ایرانی مدت‌ها مجبور بودند به عزم پاکستانی‌ها دل خوش کنند؟”

این سایت در یادداشت دیگری که با عنوان “تروریست‌ها زبان سلاح می‌فهمند نه دیپلماسی” آورده بود: “ما پهپاد نساختیم که فقط در نمایشگاه‌ها به جلال و جبروتش افتخار کنیم. پهپاد نساختیم که به آمریکا بگوییم بعد از حضور پهپاد شما در عمق خاک ایران، ما هم بلدیم پهپاد بسازیم.” نویسنده تاکید داشت: “اما همه این حرفها، بیانات دیپلماتیک است. اقدام عملی را چه کسی باید انجام دهد و چرا تا به حال نداده؟ تعلل در اقدام عملی بر ضد تروریست‌ها، منجر به جری‌تر شدن آنها می‌شود، همانطور که شده است. آنها اعلام کردند تا ۱۳ فروردین سایر سربازان ما را خواهند کشت.پاکستان مامنی امن برای تروریست‌هایی است که بر علیه ایران اقدام می‌کنند. اگر آمریکا حق انجام عملیات نظامی در دل خاک پاکستان را دارد، چرا ایران نباید داشته باشد؟ فراموش نکنیم با کسانی روبه رو هستیم که سلاح به دست دارند. کسی که سلاح به دست می‌گیرد، یعنی به منطق گفت‌وگو هیچ اعتقادی ندارد. آنها دیپلمات یا مذاکره کننده نیستند که قرار باشد، با زبان دیپلماتیک، کار را با آنها دنبال کرد. زبانی که آنها می‌فهمند، زبانی که آنها انتخاب کردند، زبان سلاح است نه مذاکره.”

چند روز بعد و پس از آنکه گروه جیش‌العدل در اطلاعیه‌ای مدعی شد که گروگان‌های خود را در داخل ایران نگهداری می‌کند، سایت تابناک وابسته به محسن رضایی، طی یادداشتی با عنوان “هدف از ادعای «حضور مرزبان‌ها در خاک ایران» چیست؟!” نوشت که این گروه “تلاش دارد با استفاده از حساسیت شدید مردم ایران نسبت به سرنوشت مرزبان‌ها، به زعم خود در ذهن مردم ایران چنین وانمود کنند که دولت ایران اهمیتی برای این موضوع قائل نیست و یا دست کم توان لازم برای کنترل کامل بر قلمرو سرزمینی خود را ندارد.” این سایت اضافه کرده بود: “می‌توان با قاطعیت گفت، نه تنها ادعای حضور جیش العدل در خاک ایران دروغی بیش نیست، بلکه اساساً ادعای دولت پاکستان مبنی بر زیر و رو کردن خاک این کشور در جست‌و‌جوی مرزبان‌های ایرانی نیز نشانی از حقیقت ندارد، زیرا این دولت اصولاً کنترلی بر قلمرو خود در مناطق قبایلی ندارد که بتواند به جست‌و‌جوی کامل آن بپردازد!”

انتشار خبر واگذاری امنیت مناطق مرزی در استان سیستان و بلوچستان به سپاه پاسداران در شرایطی است که بخشی ازمحافظه‌کاران خواستار نمایش اقتدار “سپاه پاسداران” شده‌اند. در حالی که سپاه پاسداران به دلیل ناتوانی در برخورد با گروه “جیش‌العدل” مورد انتقاد قرار گرفته بود، این گروه تلاش کرد که مسئولیت عدم توانایی خود را بر عهده وزارت خارجه قرار دهد. وقتی وزیر خارجه شایعه جلوگیری این وزارتخانه از اقدامات عملی سپاه پاسدارن را تکذیب کرد، این نهاد نظامی با انتشار خبری مبنی بر واگذاری امنیت مناطق مرزی شرق کشور به سپاه ، تلاش کرد تا وانمود کند که امنیت این مناطق در اختیار او نبوده است. این در حالی است که سالها قبل و در جریان کشته شدن چند تن از فرماندهان سپاه در سیستان و بلوچستان، سپاه پاسداران اعلام کرده بود که از مدتها پیش “مسئولیت تامین امنیت منطقه سیستان و بلوچستان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” واگذار شده است.