تحصن دوباره دانشجویان و حذف نام ایران

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» گسترش اعتراضات و انتقادات به انحلال دانشگاه

در ادامه اعتراض ها و انتقادات به تصمیم ناگهانی مرضیه وحید دستجردی مبنی بر انحلال کامل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دیروز نیز برای دومین روز متوالی هزاران تن از دانشجویان این دانشگاه در میان تدابیر امنیتی دست به تحصن زدند و همزمان نیز 18 نماینده مجلس طی نامه ای ضمن غیر قانونی خواندن اقدام وزیر بهداشت خواستار پاسخگویی وی شدند.

در همین حال و در ادامه همین واکنش ها، چهار تن از وزرای سابق بهداشت نیز با برشمردن جوانب این مساله، ضمن ابراز تعجب از انحلال یک شبه این دانشگاه، نسبت به پیامدهای منفی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ابراز نگرانی کردند. این در حالی است که به نوشته منابع خبری، وزیر بهداشت به منظور بازدید از چند بیمارستان و مرکز درمانی در دست ساخت به چند شهر کوچک استان فارس سفر کرده است.

 

تحصن دانشجویان

خبرگزاری آفتاب در مورد تحصن دیروز دانشجویان علوم پزشکی، نوشت: “هزاران دانشجو صبح دیروز با روپوش‌های سفید برای امضای بیانیه اعتراض خود به انحلال دانشگاه ایران و نشان دادن این اعتراض در این دانشگاه تجمع کردند. در این تجمع که دانشجویان با روپوش‌های سفید حضور داشتند، جمعیت دانشجویان معترض بیش از دیروز بود”.

آفتاب در ادامه به نقل از یکی از دانشجویان شرکت کننده در این تحصن، افزوده: “روز گذشته در آخرین لحظات تحصن کلمه «ایران» را از سر در این دانشگاه برداشتند. این عمل که با اعتراض شدید دانشجویان همراه شد، نه تنها جلو آقایان را نگرفت بلکه آنها کلمه لاتین ایران را هم از سر در این دانشگاه حذف کردند.”

 

این دانشجو همچنین از تجمعی در دانشکده پرستاری دانشگاه ایران خبر داده که در آن “رئیس دانشگاه پرستاری دانشگاه تهران” به عنوان رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه ایران حضور داشته اما نتوانسته پاسخی به دانشجویان این دانشکده بدهد. رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه تهران تنها به این بسنده کرده است که: “دانشگاه ایران به دلایلی که خودشان می‌دانند منحل شده است.”

 

تصمیم غیرکارشناسی

از طرف دیگر و به دنبال جلسه اضطراری ظهر یک شنبه به خاطر بررسی همین مساله، دیروز نیز هجده تن از نمایندگان مجلس متشکل از جناح های سیاسی مختلف، با انتشار نامه ای خطاب به وزیر بهداشت با تاکید براینکه تصمیم انحلال دانشگاه علوم پزشکی نادرست و غیر کارشناسی است از وی خواستند در تصمیم خود تجدید نظر کند.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری کار ایران، این نمایندگان علت اصلی نادرست بودن انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران را ایجاد عوامل اجتماعی، علمی و خدماتی (بهداشتی ـ درمانی) برای جامعه پزشکی و مردم اعلام کردند.نمایندگان معترض طی نامه‌ای ضمن اعتراض به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران “در شرایطی که کشور در حال توسعه خدمات پزشکی و ارتقاء سطحی علمی و گسترش فارغ‌التحصیلان رشته‌های وابسته است، انحلال دانشگاهی با قدمت بیش از سه دهه فقط به بهانه خروج عده‌ای از کارکنان دولت از تهران” را نادرست خواندند.

اعتراض رسمی این هجده نماینده مجلس به انحلال دانشگاه علوم پزشکی دیروز در حالی بود که اعتراض سایر نمایندگان مجلس، حتی برخی نماینده های اصولگرای حامی دولت هم به این مساله کماکان ادامه دارد و شماری از آنان ضمن انتقاد صریح به این اقدام وزیر بهداشت، چنین تصمیمی را عجولانه و غیر کارشناسی خوانده اند.

 

احساس بی ثباتی

در همین راستا، خبرگزاری مهر نیز در ادامه نظر خواهی خود از کارشناسان و منتقدان به انحلال دانشگاه علوم پزشکی، دیروز با دکتر رضا ملک زاده، دکتر علی رضا مرندی، باقر لنکرانی و مسعود پزشکیان، چهار تن از وزاری سابق بهداشت گفتگوهای جداگانه ای انجام داد.

ملک زاده با بیان اینکه تصمیم انحلال دانشگاه در اختیارات وزیر بهداشت نیست، گفته: “من مطمئن هستم که این کار از سوی وزیر بهداشت انجام نشده بلکه انحلال یک نهاد اجرایی از اختیارات شورای عالی اداری است.”

 این وزیر سابق بهداشت در ادامه گفته: “طبق قانون برنامه توسعه، شورای عالی اداری این اختیار را دارد که برای وزارتخانه ها، ادارات کل و موسسات تصمیماتی از جمله انحلال یا ادغام را بگیرد و ساز و کار اداری آنها را تغییر دهد. بر اساس همین قانون معاون رئیس جمهور که ریاست شورای عالی اداری را برعهده داشته این اختیار را دارد که نسبت به انحلال یک مجموعه تصمیم بگیرد و از همین رو در واقع وزیر بهداشت این کار را انجام نداده است.”

او همچنین انحلال دانشگاه علوم پزشکی را یک اقدام عجولانه خوانده و گفته:“چنین مسئله ای درباره یک دانشگاه باید مدتها مورد بحث و تبادل نظر قرار می گرفت و آدم هایی که قرار است جابجا شوند از این موضوع اطلاع داشته باشند زیرا نمی توان یک دانشگاه را یک شبه منحل کرد.”

علی رضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر سابق بهداشت نیز با بیان اینکه انحلال دانشگاه ایجاد احساس بی ثباتی می کند، تصریح کرده: “انحلال یک دانشگاه اتفاق غیرقابل انتظار و تعجب برانگیزی بود چرا که یک دانشگاه شخصیت بالایی دارد و احساس بی ثباتی را در اعضای هیات علمی ایجاد می کند.”

وی در ادامه با اشاره به اینکه کمیسیون بهداشت مجلس موضوع انحلال این دانشگاه را از منظر حقوقی بررسی می کند، ادامه داده: “موضوع انحلال یک دانشگاه برای همه اعضای کمیسیون تعجب آور بود. حال یا شرایط خاصی بر این مسئله حکمفرما بوده و یا وزیر بهداشت تحت فشاری بوده است که ما اطلاعی از آن نداریم. انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران اتفاق غیرقابل انتظار و تعجب برانگیزی بود چرا که یک دانشگاه شخصیت بالایی دارد و حتی کوچکترین دانشگاه را هم بدون مشورت و نظرخواهی نمی توان منحل کرد”.

وی همچنین با اشاره به نگرانی اعضای کمیسیون بهداشت مجلس گفته است: “اساتید و افرادی زیادی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و هم از سایر دانشگاه ها تماس گرفته و اظهار نگرانی کرده و یادآور شده اند که این اقدامات به احساس بی ثباتی در دانشگاه دامن می زند. “

 

دولت حق انحلال ندارد

باقر لنکرانی نیز از زاویه دیگری به این مساله قضیه نگاه کرده و گفته است: “انحلال دانشگاه من را نگران خدشه دار شدن فلسفه تشکیل وزارت بهداشت کرد.نگرانی اصلی در این اتفاق این است که موضوع ادغام آموزش پزشکی خدشه دار شود چرا که نمی توان تنها چند دانشگاه را مسئول آموزش و چند دانشگاه را مسئول خدمات دانست.”

او سپس از این نوع تصمیم گیری وزیر بهداشت انتقاد کرده و گفته: “وقتی با مجموعه دانشگاهی سر و کار داریم مناسب تر این است که در تصمیم گیریها افراد را دخیل کنیم. چرا که اگر افراد در تصمیم گیریها دخالت داشته باشند، تصمیم جمعی باشد و افراد به نوعی از مستندات تصمیم گیری مطلع باشند، هم تصمیم گیری بهتر انجام می گیرد و هم افراد احساس مشارکت بهتری دارند.”

مسعود پزشکیان، یکی دیگر از وزرای سابق بهداشت نیز در خصوص این مساله به خبرگزاری مهر گفته است: “طبق ماده 49 قانون استقلال دانشگاه ها، دولت نمی تواند در دانشگاه دخالت کند و از سوی دیگر نیز با اینکه مصوبات هیات امنا همانند مصوبات مجلس است اما مشخص نیست هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمان انحلال چه وضعیتی داشته است.”

وی همچنین با بیان اینکه وزارت بهداشت باید در این زمینه پاسخگو باشد افزوده: “این اتفاق جای بحث دارد. اینکه چگونه این کار انجام شده است، هیات امنا را چگونه منحل کرده اند، آیا هیات امنا در این زمینه کاره ای بوده است یا خیر و همه مسائلی هستند که چراهای بزرگی وجود دارد که وزارت بهداشت باید به آن پاسخ دهد.”

این گفته ها در حالی است که برخی دیگر از صاحب نظران و منتقدان انحلال دانشگاه علوم پزشکی، از جمله رئیس سابقه همین دانشگاه، خبر داده اند که دفتر احمدی نژاد دستور انحلال دانشگاه علوم پزشکی را چهار ماه قبل داده بود.

به نوشته سایت کلمه نزدیک به میر حسین موسوی، دکتر ابطحی رئیس سابق این دانشگاه در این باره گفته است: “شنبه گذشته به من ابلاغیه ای را نشان دادند که در روز 18 مردادماه از ریاست جمهوری صادر شده بود. در این نامه، حرفی از انحلال برده نشده بود. قصدشان کوچک کردن تهران و خروج نیروها از تهران است. من نمی توانم بگویم به صورت شفاهی چه گفته اند. وقتی که این تصمیم را گرفتند، به ما که اطلاع ندادند. شخصا در این تصمیم نه نقش داشتم نه اطلاعی از کم و کیف تصمیم گیری ها دارم. “

اما، همزمان با این واکنش ها و اعتراضات، دیروز خبرآنلاین، وابسته به علی لاریجانی رئیس مجلس با انتشار مطلبی تحت عنوان “پس لرزه های انحلال یک دانشگاه”، خبر داده در حالی که در پی انحلال ناگهانی دانشگاه علوم پزشکی مشکلات مردم و دانشگاهیان در پایتخت شلوغ روی زمین مانده است، وزیر بهداشت و سایر مسئولان این وزارت خانه به منطقه ای دراستان فارس سفر کرده اند و این وزارت خانه در چنین شرایط هدف از سفر استانی وزیر بهداشت را دیدار با مردم و بررسی مشکلات آنان اعلام کرده اند.

در این مطلب همچنین به دور دیگری از تغییر در بین مدیران ارشد، مسئولان بلند پایه و معاونت های این دانشگاه اشاره شده و آمده: “بنا به اخبار رسیده به خبرآنلاین تا دیشب تعداد زیادی از مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی تغییر کردند. گفته می شود برای 19 تن از مدیران این دانشگاه، حکم های جدید صادر شده و یا باتقدیر از خدمات آنها در دوران کار به خانه فرستاده شدند.”