تازه چه خبر

نویسنده
بهاره خسروی

دولت احمدی‌نژاد این بار سینما را هدف گرفته است

به دنبال ایجاد پادگان سینمایی

حواشی جشن خانه‌ی سینما 3 هفته بعد از برگزاری‌‌اش همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که اینبار هدف دولت احمدی‌نژاد حذف یک نهاد مستقل و غیر دولتی دیگر در حوزه‌ی سینما باشد.

جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد در حالی اعلام کرده است: “تا زمانی که در این مسوولیت هستم شخصاً با بی‌عدالتی‌های حوزه سینما مبارزه خواهم کرد و در مقابل شاه‌نشینان سینمای ایران خواهم ایستاد” که بسیاری از اتفاقات چند هفته‌ی اخیر مانند توقیف فیلم اصغر فرهادی، بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های شدید الحن وزیر و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد و هک شدن سایت خانه سینما ارتباط مستقیمی به وی پیدا می‌کند.

آغاز ماجرا

بعد از آنکه در چهاردهمین جشن خانه سینما که شهریور امسال و بدون حضور مسوولان دولتی برگزار شد، هنرمندان به وضعیت سیاسی ایران اعتراض کردند و اصغر فرهادی، کارگردان فیلم‌هایی مانند چهارشنبه سوری گفت آرزو دارد:“وضع مملکت به صورتی شود که گلشیفته فراهانی و بسیاری از فیلم‌سازان همچون امیر نادری و بهرام بیضایی بتوانند بازگردند و جعفر پناهی نیز بتواند فیلم بسازد” و رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان و باران کوثری، بازیگر، با روسری و مچ‌بند سبز روی سن رفتند، شمقدری با صدور بیانیه‌ای مانند آنچه مراجع مذهبی بعد از روی دادن اهانت مستقیم به مقدسات دینی انجام می‌دهند با انا لله و انا الیه راجعون آغاز کرد و برای حضور هنرمندان با نشانه‌های سبز در جشن خانه سینما و انتقاد اصغر فرهادی از وضعیت سیاسی روز ایران، از شهدا و خانواده‌های شهیدان و جانبازان و ایثارگران عذرخواهی کرد.

به زعم وی آرزوی فرهادی فقط دارای یک معنا بود؛ “سرنگونی نظام جمهوری اسلامی”. در غیر این صورت افراد نامبرده امکان بازگشت به ایران را ندارند.

 

 

یک انتقاد و توقیف فیلم

بعد از این بیانیه بود که فیلم در حال ساخت “جدایی نادر از سیمین” لغو مجوز شد و تا زمانی که فرهادی از گفته هایش عذرخواهی نکرد امکان ادامه کار مهیا نشد.

 

زنده کردن یک جنبش مرده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بعد از این اتفاقات اظهارات تعدادی از هنرمندان را در این جشن، “جریان سازماندهی شده در حوزه فرهنگ و هنر”و “زنده کردن جنبش سبز و بازگرداندن فردی ضد انقلاب”عنوان کرد که واکنش محمد مهدی عسگرپور را در پی داشت.

مدیر عامل خانه سینما نهم مهر ماه در نامه‌ای به “محمد حسینی”، وزیر ارشاد، گفت که در حواشی جشن خانه سینما در “دام خرده‌گیری و بزرگ‌نمایی”افتاده و به منتقدان “بی‌کفایتی و سوءتدبیر مدیریت”اتهام براندازی نظام زد.

عسگر پور به وزیر ارشاد نوشت حال که تسلط پیدا کردن به موضوعات مختلف تحت مسوولیت‌تان را فراهم نکردید، پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای حقیقت‌یاب، البته نه از نوع بین‌المللی‌اش تشکیل شود تا رفتار شما و زیر مجموعه‌تان را با خانه سینما بررسی کنند.

 

بیانیه ی هیستریک آقای معاون

همچنین وی نامه ی شمقدری را بیانیه هیستریک در واکنش به ناکامی‌های پی در پی اخیرشان و عدم توانایی در جذب سینماگران شاخص خواند.

عسگر پور در کنایة‌ای به نامه‌ی شمقدری نوشت: “ای کاش روزی شهامت داشته باشیم و از ملت شریف ایران، شهدای عزیز، جانبازان گرانقدر، ایثارگران، مقام معظم رهبری و امام زمان علیه السلام بابت کوتاهی‌ها و بی‌کفایتی‌هایمان در روند پیشرفت و آبادانی کشورمان عذر خواهی می‌کردیم.”

البته معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد این نامه را بی پاسخ نگذاشت و در بیانیه ای اعلام کرد که نامه مدیرعامل خانه سینما مصداق “هتاکی و بی‌ادبی است و قلم و زبان او نزدیک به گروهک منافقین” است.

معاونت تحت امر شمقدری یادآور شده که مدیریت فعلی خانه سینما، دفتر مدیر عامل را به اتاق جنگ برای تحقق خواسته‌های جناحی و ترمیم شکست‌های سیاسی باندی که به آن وابسته است قرار داده است.

 

اعلام حمایت سینماگران از مدیر عامل خانه سینما

در این بین اما اهالی سینما، پس از انتشار آخرین نامه اعتراض‌آمیز مدیرعامل خانه سینما خطاب به وزیر ارشاد، در بیانیه‌ای از”مدیرعامل منتخب خود” حمایت کردند.

نامه‌ای که بعد از انتشار، حک شدن سایت خانه سینما را به دنبال داشت.

هنرمندانی چون بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، مجید مجیدی و جعفر پناهی در این نامه‌ی حمایتی نوشته‌اند که برای حفظ سینمای “ارزش‌مدار” ایران و جامعه اصناف سینمایی، درکنار مدیرعامل منتخب خود ایستاده‌ایم.

رخشان بنی‌اعتماد، پرویز پرستویی، کمال تبریزی، منوچهر محمدی، رضا کیانیان، تهمینه میلانی، محمد رحمانیان، مانی حقیقی، منیژه حکمت، فرهاد توحیدی، باران کوثری و پگاه آهنگرانی، عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی، کیومرث پوراحمد، فاطمه معتمدآریا، شهاب حسینی، تورج منصوری، گوهر خیراندیش، لیلا حاتمی، عزیز ساعتی، محمدعلی طالبی، یدالله صمدی، رفیع پیتز، علی مصفا، همایون ارشادی و شهرام مکری از جمله  هنرمندانی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

 

هک شدن سایت خانه سینما

به گفته مسوول روابط‌عمومی خانه سینما، زمانی که سایت خانه سینما از دسترس خارج شد، به جای صفحه اصلی، انبوهی از دشنام‌ها و الفاظ رکیک به سینماگران روی سایت دیده شده است.

مینا جهانگیری، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار، ایلنا، توضیح داد: پس از بررسی متوجه شدیم سایت هک و از دسترس خارج شده است.

خانم جهانگیری تاکید می‌کند که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این سایت از داخل ایران هک شده است و فعالیت سایت به زودی از سر گرفته می‌شود.

با توجه به این‌که این سایت، سایت رسمی خانه سینمای ایران است، اما هنوز دولت یا خانه سینما نسبت به هک شدن آن واکنش نشان نداده‌اند و مشخص نیست این سایت از سوی چه گروهی هک شده است.

البته یک بار دیگر و در اردیبهشت ماه هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عسگرپور را به مدیریت جناحی متهم کرده بود که عسگرپور دلیل این گفته ها را به ناکامی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد ربط داده بود.

شمقدری هم در همان ایام تاکید کرده بود که با شرایط فعلی امکان تعامل میان این دو نهاد وجود ندارد.

 شمقدری در پاسخ به سوال خبرآنلاین، درباره مشکلات بین معاونت سینمایی و خانه سینما گفته بود: “این مساله به حدی واضح است که نیاز به ذکر مصداق​های آن نیست. اختلاف نظری جدی بین ما و کسانی که اکنون ریاست خانه سینما را برعهده دارند، وجود دارد. ما در بسیاری موارد با یکدیگر مشکلات بسیاری داریم که حالا برخی می​توانند آن را شخصی و جناحی و برخی آن را مدیریتی ارزیابی کنند. درمورد پیغامی که عنوان شد من از سوی کسی به خانه سینما دادم، این مساله پنهان نبود، ​ بلکه من در جلسه​ای رسمی عنوان کردم تا زمانی که این افراد در راس خانه سینما وجود دارند، مشکلات ما همچنان ادامه خواهد داشت. ما می​خواهیم کار کنیم و نمی‌توانیم با بخشی همانند خانه سینما که با ما در تعارض است، کار کنیم. خانه سینما با ما جنگ و تعارض دارد. خانه سینما باید با ما همدل شود.”

 

 

انتخابات و آرزوی پادگان سینمایی

ریشه‌ی این همه اتفاق را می‌توان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته جستجو کرد. زمانی که پس از اعلام نتیجه انتخابات و درگیری‌های بعد از آن، علیرضا سجادپور ، مدیر اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل خانه سینما به آن‌ها که “در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان‌ها سرازیر شدند”‌ حمله کرد و سکوت خانه سینما در برابر بحران پیش‌ آمده را “مرگبار” خواند.

او در نامه خود از خانه سینما خواست در واکنش به حرکت‌های اعتراضی پس از اعلام نتایج انتخابات، واکنش نشان دهد.

عسگرپور  هم در پاسخ به آن نامه نوشته بود: آقای سجادپور، “سکوت مرگبار خانه سینما” به همان میزان عدم سکوتش هم می‌تواند برای امثال شما نفع داشته باشد، چرا که اظهارنظرش می‌تواند در دوره تفتیش عقایدی که بنای راه‌اندازی آن را دارید، باعث ویرانی‌اش شود و سکوتش هم می‌تواند انگیزه شما و همکاران‌ شما را در راه‌اندازی “پادگان سینما” به‌جای خانه سینما بیشتر کند، چون فتح فیزیکی خانه سینما چندان دشوار نیست.