استقبال سرد از احمدی نژاد

نویسنده
فیروزه متین

» تبلیغات اثری نداشت و نمایش مشهد مایوس کننده ماند

با وجود آنکه از یک هفته پیش رسانه های حامی محمود احمدی نژاد از سفر وی به مشهد و سخنرانی و پاسخگویی به افشاگری ها علیه دولت وی خبر داده بودند و در حالی که فاصله گرفتن تاکتیکی از رحیم مشایی به عنوان راهی برای نزدیک شدن به جناح راست تلقی شد و گمان می رفت امکان آن جناح در استان مذهبی خراسان رضوی در جریان سفر احمدی نژاد به مشهد بسیج شود، اما سکوت وی و استقبال سرد مردم نشانه های دیگر داشت.

بر اساس گزارش ها، احمدی نژاد پنج شنبه گذشته در مسجدی در مشهد اولین سخنرانی خود را پس از پایان دوران ریاست جمهوری ایراد کرد، اما با وجود وعده های سایت های حامی او، وی از هرگونه اشاره به ماجرای اتهام های سنگین فساد اقتصادی، بازداشت مشاوران و احضارهای پیاپی معاون اول و افشاگری صریح و بی پرده مدیران دولتی علیه کارگزاران وی خودداری کرد و به سکوت خود ادامه داد.

 سکوت رییس دولت سابق در حالیست که برخی از حامیان او امید داشتند تا احمدی نژاد با توسل به شیوه افشاگری، مشابه شگردی که بر علیه برادران لاریجانی در مجلس به کار برد، خود را از آماج حملات و اتهامات رها کند، اما وی ترجیح داد که به جای افشاگری برای ۲۰۰ نفری که در مسجد محل سخنرانی اش جمع شده بودند، فقط دست تکان دهد و چندبار از “امام راحل” یاد کند.

روزنامه ها، در گزارشی از سخنرانی احمدی نژاد در مشهد، استقبال از او را بسیار سرد و بی رمق توصیف کرده و گزارش داده که بلافاصله پس از آنکه احمدی نژاد اعلام کرد قصد سخنرانی و حرف زدن درباره مسائل روز را ندارد، بخش زیادی از حاضران محل سخنرانی را ترک کرده اند.

شرق در گزارش خود از قلم یک شاهد عینی نوشته است: “مسجد کوچک‌تر از حد انتظار است، مردمی که زانو به زانوی هم نشسته‌اند کمتر از ۲۰۰ نفر به نظر می‌رسند، در کوچه مجاور مسجد، موکت پهن کرده‌اند و عده‌ای هم بیرون مسجد نشسته‌اند که جمعیت آنان نیز بیش از ۴۰۰، ۵۰۰ نفر به نظر نمی‌رسد. مجری برنامه اشعاری را با حرارت و به شکل حماسی می‌خواند. خبر رسیدن مدعوین به مسجد می‌رسد، مجری از حاضران می‌خواهد از جای خود بلند نشوند. «الهام» اولین نفری است که وارد می‌شود، پس از آن احمدی‌نژاد و پس از او کلهر. جز چندین نفر دم در، کسی بلند نمی‌شود، مجری، شعار خوش‌آمد گویی، سرمی‌دهد و بازتاب آن را از حاضران می‌خواهد، یکی در میان؛ صدایی از مردم بلند می‌شود، اما یک‌دست نیست، بیشتر صدای همهمه است که به گوش می‌رسد”.

این گزارش می افزاید: “رییس سابق دولت پشت تریبون می‌رود و با نخستین جمله‌اش آب پاکی را روی دست آنانی می‌ریزد که منتظرند به اتهام‌هایی که به او وارد شده، پاسخ دهد: “بنای صحبت ندارم، هدف عرض ارادت بود و بیان چند جمله درباره امام‌راحل”. احمدی‌نژاد نه از “دک” کردن یا نکردن مشایی سخنی به میان می‌آورد، نه از اتهام ۲۶ خودرویی که یارانش به نهاد ریاست‌جمهوری برنگردانده‌اند، نه از سه هزار دانشجویی که گفته می‌شود بی‌ضابطه بورسیه گرفته‌اند و نه هیچ کدام از اتهام‌ها و نقدهای فسادهای کلان مالی که به دولت “پاک‌ترین مردان تاریخ” زده شده است. او حتی در پاسخ به درخواست یکی از حاضران برای سوال‌پرسیدن، می‌گوید: “سوال نداریم، انشاءالله دفعات بعد”.

این گزارش در حالی منتشر شده که دولت بهار سایت هوادار دولت پیشین با “پرشور” توصیف کردن مراسم سخنرانی او در مشهد، به نقل از وی نوشته است: “بنای اصلی بنده عرض ارادت به شما و حضور در جلسه بزرگداشت امام عزیز بود اما حالا تقدیر این طور رقم خورد که چند کلمه‌ای عرض داشته باشم و صحبت‌های اصلی را آقای الهام انجام می‌دهند. من می‌خواهم چند کلمه‌ای درباره امام و انقلاب بگویم ولی قبل از آن اجازه می‌خواهم رحلت امام را به رهبر عزیز و گرانقدر انقلاب و همه ملت ایران و موحدان عالم و شما مردم خوب و صمیمی تسلیت بگویم. عزیزان من تردیدی نیست که ما و همه ملت ها در متن یک تحول بزرگ ایستاده ایم که این تحول بزرگ از روز اول خلقت شکل گرفت تا در همین عالم یک زندگی سعادتمندانه برقرار شود و انسان در خلال همین تلاش خود را به خدا برساند. انسان ها در طول تاریخ با مجاهدت مجاهدان، کارهای بزرگی کرده اند و همواره در زمینه ای رو به رشد حرکت کرده اند اما انقلاب یک گام بلند و انفجار بزرگ معنوی صورت داد که اهداف آن را می توان با بعثت انبیاء مقایسه کرد چراکه ریشه، هدف و ارزش آن نهضت انبیاء است. انقلاب اسلامی با ایجاد جمهوری اسلامی یک پایگاه مهم پیدا کرد و آرمان های الهی را دنبال می کند، همچنین امروز به واسطه انقلاب عزیز اسلامی عواطف ملت ها و نوع نگاه ملت ها به سرعت در حال تغییر است و به فضل الهی آرمان های بلند انقلاب اسلامی به ثمر خواهد رسید”.

به نوشته این سایت، احمدی نژاد خود را “خادم” مردم معرفی کرده است و البته پس از تمام کردن سخنان اش، الهام نیز “حرف اصلی” خاصی نزد و تنها به اینکه خود را “شاگرد کلاس احمدی نژاد” می داند، بسنده کرد.

او البته این را هم گفت که “در دولت های نهم و دهم مشکلات مردم حل شد” که شاید منظور از “حرف های اصلی” همین ادعای او بوده است.

سایت پیام نو در پاسخ غلامحسین الهام به طعنه و طنز نوشته: “از آنجایی که جناب آقای الهام سخنگوی دولت قبلی (موسوم به دولت کریمه، مهرورز، عدالت محور و امثالهم) در یک سخنرانی در مشهد اظهار فضل نموده اند که در دولت های نهم و دهم مشکلات مردم حل شد بر آن شدیم که جهت تنویز این سخن ایشان و به فیض رساندن شما بخشی از دستاوردهای این دوران را یادآوری نماییم: ۱- ملت ایران صاحب یک رییس‌جمهور شد که در سازمان ملل با هاله نورش درخشید، ۲- شکوفایی عزت ایرانیان از طریق بدرقه چند سرباز وظیفه انگلیسی توسط رییس جمهور مملکت و گرفتن عکس یادگاری با آنان، ۳- اعطای ستاره به برخی دانشجویان جهت جلوگیری از تحصیل در داخل تا با اعزام به خارج زمینه رشد و پیشرفت تحصیلی آنان فراهم گردد و دادن بورسیه ها به…!، ۴- تعطیل کردن احزاب، روزنامه ها، تشکل های دانشجویی، اصناف و سازمان های مردم نهاد در جهت برقراری آرامش، صلح و صفا در مملکت، ۵- تولید انرژی هسته ای توسط دانش آموز در آشپزخانه در منزل، ۶- تولید و توزیع بنزین ناآلوده و سرطان نزای پتروشیمی، ۷- دیپلماسی و ارتباطات گسترده با قدرت های بین المللی و صنعتی مانند ونزوئلا، جزایر کومور، بورکینافاسو، کره شمالی، لیبی و سوریه، ۸- طرح‌های کاملا درخشان و موفق مسکن مهر و سهام عدالت!، ۹- مزین نمودن تمام شهرهای کشور برای ۴ بار از طریق بازدید در قالب سفرهای استانی، … ۲۰- شکستن رکورد بیکاری، تورم، خط فقر، خط فلاکت، تحریم‌ها و…“.(لینک)

سکوت احمدی نژاد در حالی ادامه یافته که روز گذشته رسانه ها از انتقاد شدید الحن مکارم شیرازی از دولت گذشته خبر داده اند.

آنطور که خبرگزاری ها نوشته اند، ناصر مکارم شیرازی در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی، دولت احمدی نژاد را به “دروغگویی” متهم کرده و گفت است: “متاسفانه دولت سابق با ارائه آمار غیرواقعی و دروغین، خودشان و ملت را فریب می دادند و باعث دردسر مردم می شدند”.(لینک)