اروپا حساب پنج متهم ایرانی را بست

نویسنده

» گزارش فاینانشیال تایمز از تحریم های جدید

جوشوا چافین

اتحادیه اروپا اقدام به مسدود کردن دارایی های پنج ایرانی مرتبط با توطئه قتل سفیر عربستان سعودی در آمریکا کرده است.

این اقدام توسط اتحادیه 27 کشوری اروپا، در پشتیانی این اتحادیه از ادعاهای واشنگتن انجام می شود که تهران را به توطئه برای قتل سفیر سعودی متهم کرده است. تهران این ادعا را رد می کند.

سران اتحادیه اروپا این تحریم های را روز یکشنبه در بروکسل به امضا خواهند رساند. به گفته دیپلمات ها، این اتحادیه اعلامیه ای را نیز در مورد توطئه ایران منتشر خواهد کرد که هنوز در مورد لحن آن تصمیمی گرفته نشده است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا از این تصمیم اتحادیه اروپا استقبال کرده و گفت: “اقدامات ایران به معنی تشدید تروریسم دولتی در خارج از مرزهای ین کشور است.”

هیگ گفت این تحریم ها باعث جلوگیری از انتقال وجوه بین این افراد که گفته می شود از اعضای سپاه پاسداران هستند، خواهد شد.

تصمیم اروپا به دنبال رویارویی جدید ایران و آمریکا صورت می گیرد که طی آن واشنگتن ایران را به توطئه فیلم گونه ای برای انفجار بمب در یک محل عمومی برای کشتن سفیر عربستان سعودی در آمریکا، متهم کرده است.

بر اساس شکایتی که هفته پیش توسط دادگستری آمریکا تهیه شد، قوه قضاییه بریتانیا از جمله دو نفری را که نامشان قبلا اعلام شده بود - منصور ارباب سیار، تبعه آمریکا و غلام شکوری تبعه  ایران - به اتهام توطئه برای قتل عبدالجبیر، سفیر سعودی در واشنگتن از دسترسی به حساب هایشان محروم کرد.

گفته می شود این دو مرد عضو نیروی قدس، بخش ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در خارج از کشور بوده اند. بر اساس این شکایت آقای ارباب سیار در یک مقطع از زتاس، قاچاقچی مواد مخدر مکزیکی، برای این حمله کمک گرفته بود.

ایران مرتبا این اتهامات را رد کرده است و آنرا بی پایه خوانده است. تهران می گوید واشنگتن این اتهامات را با قصد بسیج افکار عمومی بین المللی علیه ایران و افزایش فشار بر این کشور مطرح کرده است.

وزیر خارجه ترکیه، احمد داووداغلو، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود  در آنکارا، گفت در مورد این اتهامات تردید دارد ولی در عین حال گفت واشنگتن اصرار دارد که در این زمینه مدارک موثقی دارد. آقای داوود اغلو همچنین از دو طرف خواست از تشدید تنش خودداری کنند.

اتحادیه اروپا حتی پیش از اتهامات جدید تحریم های متعددی را علیه ایران اعمال کرده بود. این اتحادیه به دلیل تکرار نقض مکرر حقوق بشر از سوی ایران، اموال 32 عضو رژیم  را مسدود کرده و ممنوعیت سفر را برای آنها در نظر گرفته است. این تعداد به فهرست 29 نفری قبلی که به دلایل مشابه تحریم شده بوده اضافه می شود.

این اتحادیه همچنین 76 نفر ایرانی را که با 300 موسسه یا شرکت ایرانی یا مرتبط با ایران در ارتباط بودند تحریم کرده است.

در بیانیه ای که روز جمعه منتشر شد گفته شده تحریم های اخیر به دلیل “توطئه خنثی شده قتل سفیر سعودی در آمریکا و به منظور مبارزه با تروریسم انجام شده است.”

 منبع: فاینانشیال تایمز  - 22 اکتبر- 2011