برخورد‌ها بعد از انتخابات کمتر شده

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» فعالان کرد:

منابع خبری کردستان از بازداشت چهار عضو یک خانواده و شهروند دیگری در روستایی نزدیک به شهر سقز توسط نیروهای امنیتی خبر داده‌اند. روزنامه نگاران کرد ساکن منطقه در مصاحبه با روز می‌گویند بازداشت‌های اخیر در ادامه دستگیری‌های معمول مناطق کرد نشین صورت گرفته اما روند بازداشتها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

مسعود کردپور، روزنامه نگار ساکن بوکان در آذربایجان غربی همچنین در مورد آخرین وضعیت شیرکو معارفی، زندانی محکوم به اعدام کرد می‌گوید او در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف خود در زندان مرکزی سقز دست به اعتصاب زده است.

 

فضای فرهنگی باز‌تر شده است

آژانس خبری مکریان که اخبار غرب کشور را منعکس می‌کند، اعلام کرد پنج شهروند سقزی از جمله چهار عضو یک خانواده توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند. نامق محمودی و سه فرزندش،منوچهر، بهزاد و بهنام محمودی و عثمان قادری در روزهای گذشته بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش مأمورین امنیتی روز پنج شنبه ۱۷ فروردین ماه پس از بازداشت نامق محمودی منزل وی را بازرسی و برخی از وسایل شخصی او را با خود برده‌اند. از وضعیت فعلی دستگیرشدگان و علل بازداشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

مسعود کردپور می‌گوید این افراد همگی از اهالی روستای “تیلکو” منطقه سقز هستند و به نظر می‌رسد “بازداشت آن‌ها در ادامه بازداشت‌های معمولی است که در منطقه صورت می‌گیرد و عمدتا جنبه امنیتی دارند.”

از ابتدای سال جاری تاکنون اما موارد محدودی از بازداشت شهروندان در کردستان گزارش شده است. آقای کردپور می‌گوید: “روند بازداشت‌های کردستان امسال نسبت به دو سال گذشته کاهش داشته است. به نظر می‌رسد حاکمیت بعد از انتخابات مجلس سیاست خود را عوض کرده و انعطاف بیشتری در زمینه‌های مختلف به خرج می‌دهد. امسال به صورت کم سابقه اما غیر رسمی اجازه داد مردم کردستان در شهر‌ها و روستا‌ها مراسم نوروز را به صورت کارناوال برگزار کنند. امسال در حاشیه این مراسم‌ها کسی بازداشت نشد و حتی حضور نیروهای انتظامی هم برای کنترل کمتر بود.”

در آخرین روز از سال ۱۳۹۰ تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد تعداد زیادی از شهروندان کرد در شهر‌ها و روستای‌های مختلف کردستان از جمله مریوان و پیرانشهر با حضور در طبیعت مراسم تحویل را سال را به صورت دسته جمعی جشن گرفته‌اند. در گزارش‌های منتشر شده برخورد احتمالی نیروهای انتظامی که هر ساله در این ارتباط مطرح بوده، گزارش نشده است.

به گفته مسعود کردپور “این روند کاملا بر خلاف سیاستی است که حاکمیت در سالهای قبل در قبال کردستان اتخاذ کرده بود. همیشه در آستانه عید نوروز و همزمان با اولین روز سال نو تعداد زیادی به دلیل سازماندهی مراسم فرهنگی نوروز بازداشت می‌شدند. امسال اما علاوه بر اینکه برخورد چشمگیری صورت نگرفت حتی با کسانی که در سطح شبکه‌های اجتماعی عکس‌ها و تصاویر جشن نوروز را منتشر می‌کردند برخورد نشد.”

این روزنامه نگار کرد می‌گوید با توجه به شواهد و با در نظر گرفتن اخبار و گزارش‌های رسیده از مناطق کرد نشین “می‌توان حدس زد که بعد از انتخابات، فضای فرهنگی و نه سیاسی در کردستان نسبت به گذشته باز‌تر شده است. بسیاری از درخواست‌های فرهنگی از جمله درخواست انتشار هفته نامه‌ها و ماه نامه‌های فرهنگی که سالها بود در وزارت ارشاد معلق مانده بودند، مجوز گرفته اند. در شهر کوچکی مانند بوکان در عرض یکی دو ماه گذشته دست کم چهار نشریه کردی فارسی اجازه چاپ پیدا کرده‌اند.”

تاکید بر باز شدن نسبی فضای فعالیت‌های فرهنگی در کردستان در حالیست که دو سال گذشته بیشترین درصد برخورد با فعالان فرهنگی این منطقه صورت گرفت. تعدادی از مطبوعات به محاق توقیف رفتند و شماری از فعالان فرهنگی حوزه‌های مختلف هم به حبس‌های سنگین محکوم شدند که در میان آن‌ها می‌توان به مختار هوشمند، رئیس انجمن هنرهای تجمسی مریوان اشاره کرد که با حکم هفت سال زندان دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.

 

اعتصاب یک اعدامی در اعتراض به بلاتکلیفی

همزمان گزارش‌ها حاکی از آن است که شیرکو معارفی زندانی سیاسی محکوم به اعدام که در زندان مرکزی شهر سقز در کردستان دوران محکومیت خود را سپری می‌کند، از روز چهارشنبه ۱۶ فروردین در اعتراض به وضعیت نا‌مشخص خود دست به اعتصاب غذا زده است.

بر اساس این گزارش‌ها معارفی پس از اعتصاب غذا به سوئیت انفرادی منتقل شده است.

شیرکو معارفی از فعالان سیاسی و مدنی کرد در سال ۸۷ در شهرستان سقز دستگیر و به اعدام محکوم شد. این فعال سیاسی، اهل بانه است و ۳۱ سال سن دارد. اتهامات او “اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا”اعلام شده است. احمد سعید شیخی، سال گذشته همزمان با شدت گرفت احتمال اجرای حکم او در مصاحبه با روز اعلام کرده بود این حکم در دیوان عالی کشور تائید شده است. وکیل و خانواده معارفی در چند روز گذشته نسبت به اعتصاب غذای او اظهار نظری نکرده‌اند.

مسعود کردپور، روزنامه نگار در مورد وضعیت شیرکو معارفی می‌گوید: “شیرکو از جمله زندانیانی است که با حکم قطعی اعدام روبروست. حکم او در عالیترین مراجع قضایی هم تائید شده است. او خود را بی‌گناه می داند و معتقد است که باید در پرونده‌اش بازنگری شود. در اعتراض به شرایط بلاتکلیفی خود در زندان دست به اعتصاب زده است. اطلاع دقیقی از وضعیت او در حال حاضر در دست نیست. گاهی از داخل زندان با فعالان داخلی تماس می‌گیرد و از وضعیت خودش می‌گوید. آخرین بار قبل از اعتصاب با او تماس داشتیم که نگران سرنوشت‌اش در زندان بود.”

به گفته سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر در حال حاضر حکم دست کم ۱۶ زندانی سیاسی کرد به تائید مراجع قضایی رسیده و احتمال اجرای آن‌ها وجود دارد.