سونات برفی در نامه‌هایی به شکنجه‌گرم

نویسنده
بهاره خسروی

» ای‌بوک/ تازه‌های کتاب‌های الکترونیک

انتشارات الکترونیک، دیگر بخشی از فرهنگ ایران شده است. دو انتشارات بزرگ در پاریس و لندن و چند انتشارات کوچکتر در نقاط مختلف دنیا، کتابهای فارسی را به شیوه نوین منتشر می کنند.

صفحه ای بوک هنر روز، به معرفی هفتگی این کتا ب‌ها اختصاص دارد. ناشران و پدید آورندگانی که قصد معرفی کتاب خود را در این صفحه دارند، می توانند با این نشانی تماس بگیرند:

honarrooz(at)gmail.com

 

نامه‌هایی به شکنجه‌گرم

نویسنده: هوشنگ اسدی

ناشر: H&S Media

600 صفحه

تاریخ انتشار: 2013

قیمت: $20

هوشنگ اسدی: این کتاب “تاریخ” نیست. “گزارش-خاطره” است. فشرده زندگی سیاسی من از ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۷ است… این کتاب “تاریخ” نیست، اما شاید برخی صفحات آن ارزش تاریخی داشته باشد، بویژه در مورد روایدادهای مربوط به حزب توده… این کتاب “تاریخ” نیست، محل قضاوت هم نیست.

لینک خرید

 

کیوسک: گفتگویی بلند با آرش سبحانی

نویسنده: ابراهیم نبوی

ناشر: H&S Media

300 صفحه

تاریخ انتشار: 2013

قیمت: $12.00

کتاب شامل مقدمه درباره ویژگی‌های گروه کیوسک، گفتگو با آرش سبحانی درباره زندگی شخصی و آغاز کارش و معرفی اعضای کیوسک است. آنگاه در شش فصل، به بررسی بیش از ۶۰ ترانه کیوسک، از آلبوم ” آدم معمولی” تا ” تشکیلات موازی” در یک گفتگوی یک ماهه با آرش سبحانی پرداخته است.

لنک خرید

 

سونات برفی در ر مینور

نویسنده: مدیا کاشیگر

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: 2014

72 صفحه

قیمت:4,99€

 

 

شاعری را دید

یک چشمش

موقر

لبخند ادب می‌زد

چشم دیگرش

ژولیده

در قاب شیشه بخارگرفته پنجره شکسته

برف را تماشا می‌کرد

که در ارتفاع نگاهش

ناگهان

از افتادن

باز مانده بود

معلق

غرق اسطرلاب آسمان بود…

لینک خرید

 

سه شب با مادوکس

نویسنده: ماتئی ویسنی‏‌یک

مترجم: تینوش نظم‌جو

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: 2012

80 صفحه

قیمت: 4,99€

برونو – تو نمی‌فهمی‌ که این مردک در یک زمان در سه‌تا جای مختلف پیداش می‌شه؟‌ ها‌ها! واسه تو این خنده‌داره؟

سزار – خب که چی؟ کار غیرقانونی که نکرده؟ هیچ قانونی در یک زمان سه‌جای مختلف زندگی کردن رو منع نمی‌کنه.

(سکوت. برونو فکر می‌کند.)

برونو – چرا!

گروبی – (به برونو.) در این مورد، فکر کنم راست می‌گه…

برونو – که چی؟

گروبی – قانون در این مورد چیزی نمی‌گه.

لینک خرید

 

مرد متوسط و تله

نویسنده: محسن یلفانی

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

۹۲ صفحه

قیمت: 4,99€

رحمت - (دستش را از روی کیف برمی‌دارد و به پشتی صندلی تکیه می‌دهد.) بفرمایین برین. برین دنبال زندگی چرب و چیل خودتون. برین دنبال همون‌هایی که مثل خودتون انگار از دماغ فیل افتاده‌ن… ولی یادتون باشه. این همه‌ی ماجرا نیس. معلوم هم نیس داستان به همین‌جا ختم بشه. شاید هم صحنه‌ی آخر همین نباشه که یه جوون بینوا خودشو زیر پای شما بندازه و جز تفرعن و خودخواهی چیزی نصیبش نشه. من هم دستم اون‌قدرها که شما فکر می‌کنین خالی نیس. من هم یه روزی حرفمو می‌زنم و جای خودمو پیدا می‌کنم. روزگارو چی دیده‌ین؟ بالاخره یه روزی ما به‌هم می‌رسیم. و اون روز شما می‌بینین چه شانسی رو از دست داده‌ین…

لینک خرید

 

اسب‌های پشت پنجره

نویسنده: ماتئی ویسنی‏‌یک

مترجم: تینوش نظم‌جو

ناشر: ناکجا، نشر نِی

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

۸۸ صفحه

قیمت: 3,99€

پیک - ‏راستش یه کم خنده‏‌داره… منم نمی‏‌دونم باید چی در این مورد فکر کنم… پسرتون مثل جریان هوا بی‌‏رنگ‏ بود. می‏‌شه گفت بخار شد و توی فضا گم شد… زیر فشار درد آن قدر کِز کرد که دیگه تنها یه نقطه شد، یه‏ نقطه‏‌ای که ناپدید شد… و من بهتون اطمینان می‌‏دم که از این لحاظ نشون داد سرباز نمونه‏‌ایه… هیچ‏وقت فکر کردین چه‌‏قدر دنیای ما دنیای پاکیزه‏‌ای می‌‏شد اگه هیچ‏ سربازی جسدی از خودش باقی نمی‏‌ذاشت؟

لینک خرید

 

ناشناس در این آدرس

نویسنده: کرسمان تایلور

مترجم: تینوش نظم‌جو

داســــــتان کوتاه

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

۶۲ صفحه

قیمت: 3,99€

ناشناس در این آدرس یک داستان بلند کوتاه یا یک داستان کوتاه بلندی‌ست که برای نخستین بار سال 1938 در آمریکا زیر قلم کرسمان تایلور منتشر شد.داستان سال 1932 آغاز می‌شود با نامه‌نگاری دو دوست و شریک یک گالری نقاشی در سان‌فرانسیسکو. یکی، مارتین شولسه، آلمانی‌ و دیگری، ماکس آیزنشتاین، آمریکایی و یهودی‌.مارتین شولسه‌ی آلمانی با زنش به کشورش بازمی‌گردد تا بچه‌هایش را آن‌جا بزرگ کند و این دو دوست برای هم نامه‌های صمیمانه‌ای می‌نویسند و این نامه‌نگاری قالب اصلی این داستان است.در آغاز سال 1933 هیندنبورگ قدرت را در آلمان به آدولف هیتلر، رهبر حذب ناسیونال‌سوسیالیست که با آرای مردم انتخاب شده، واگذار می‌کند.

کم‌کم لحن نامه‌های این دو دوست تغییر می‌کند. ماکس آمریکایی از آن‌چه درباره‌ی رژیم جدید برلین می‌شنود ابراز نگرانی می‌کند و مارتین آلمانی به تفکر نازی دلبسته می‌شود. میان آن‌ها سوءظن، فاصله و حتی نفرتی غریب ایجاد می‌شود. میان دو انسان متفکری که تاریخ روبروی هم قرار می‌دهد. و پایانی شگفت‌انگیز که برایتان این‌جا تعریف نمی‌کنم و مانند پایان فیلم‌های هیچکاک توصیه می‌کنم برای دوستان‌تان هم تعریف نکنید.

ماکس در نامه‌ی 3 اوت 1933 به دوست آلمانی‌اش مارتین می‌نویسد: این نامه هیچ شباهتی به تو نداشت و محتوای آن را تنها می‌توانم به ترس تو از سانسور تعبیر کنم. آن مردی که مثل برادرم دوست می‌داشتم و قلبش همیشه لبریز از مهر و محبت بود نمی‌تواند، حتی منفعلانه، شریک کشتار انسان‌های بی‌گناه باشد. من هنوز اطمینانم را به تو از دست ندادم و دعا می‌کنم که اشتباه نکرده باشم. کافی است که با نوشتن یک “آری” در نامه‌ات این را برای من ثابت کنی. بدون هیچ شرح بیشتری که برای تو خطرناک باشد. این مرا قانع خواهد کرد که تو بازی‌ات، بازی فرصت طلبی‌ست اما احساسات عمیق‌ات عوض نشده‌اند. و من خیال واهی نداشتم وقتی فکر می‌کردم اندیشه‌ی تو آزادخواه و راست است و برایت کردار بد به هر اسمی که انجام شود، بد است.

و مارتین در جوابش می‌نویسد: نامه‌ی تو را دریافت کردم. جواب تو هست : “نه”. تو یک آدم احساساتی هستی. اما بی‌اطلاعی که همه‌ی آدم‌ها از جنس تو نیستند.(…) من، یک آزادی‌خواهِ تقریبأ آمریکایی ؟ هرگز ! من یک وطن پرست آلمانی هستم. (…) تو می گویی که ما آزادی‌خواهان را شکنجه می‌دهیم و کتاب می‌سوزانیم. بهتر است بیدار شوی. آیا جراحی که غده‌ی سرطانی را عمل می‌کند چنین احساسات ابلهانه‌ای از خود نشان می‌دهد ؟ او بدون وجدان‌درد می‌شکافد. آری، ما بی‌رحم هستیم. تولد عملی خشن است. و تولد دوباره‌ی ما هم خشن است.

لینک خرید

 

نوش جان، شما بمیرید

مریم حبیبی

ناشر: H&S Media

80 صفحه

تاریخ انتشار: 2012

قیمت: $6.00

عشق سگی || بلا نسبت تو عزیزم./ ما همچون/ دو سگ/ عشق بازی کردیم./ زیر همین آسمان بی انتهای آلوده/ پاچه ی همدیگر را گرفتیم./ و پاره پاره کردیم/ تمام حرمت ها را./ تو بی خیال من رفتی/ سراغ تکه استخوانی/ از زباله دان دختر همسایه/ و جلوی چشمان خیس من/ لیس می زدیش. لیس می زدیش/ من اما/ تمام این سالها/ دلشکسته، تنها/ برای کشف عقده های نهفته ات/ می نشینم، مدام/ با مادر ادیپ گپ می زنم.

لینک خرید

 

فراز مسند خورشید

نویسنده: نسیم خاکسار

ناشر: H&S Media

310 صفحه

تاریخ انتشار: 2012

قیمت: $12.00

وقتی پایان یک سخنرانی دروغ می‌تواند کف زدن دروغین حضار باشد، آنهم برابر چشمان میلیونها آدم که از تلویزیون دارند جلسة سخنرانی را دنبال می‌کنند، منتسب کردن من به این یا آن دسته چه معنائی می‌تواند داشته باشد؟ ما غرق در حیرتیم. یک حیرت خودساخته. و گیج. بازی را هم باخته‌ایم. از اول. یعنی از اصل باخته بودیم. به کی؟ نمی‌دانم. به خدا؟ به مذهب؟ به سیاست؟ به ایمان؟ به عقل؟ به همین آدمهای دور و برمان؟

لینک خرید