اعترافات عوامل انتشار مطالب موهن

نویسنده

ساعت 21 شب گذشته خبرگزاری فارس، خبری را به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات منتشر کرد که طی آن “دستگیری برخی عوامل انتشار مطالب موهن در نشریات دانشجویی دانشگاه امیرکبیر” اعلام شده بود. این گزارش می افزود: “متهمین که از دست‌اندرکاران و تهیه‌کنندگان مطالب نشریات مذکور بودند، به این اقدام موهن اعتراف نموده و تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد.”

در عین حال سرعت عمل روابط عمومی وزارت اطلاعات در انتشار این خبر وقتی تعجب برانگیزتر شد که گوینده خبر 20:30 شبکه دو سیما که معمولا به انتشار اخبار جنجالی و “ویژه” اختصاص دارد، با قطع اخبار از قبل تنظیم شده، همین خبر را به عنوان متنی که در لحظه دریافت کرده است قرائت کرد.

این درحالی است که از ابتدای حوادث مربوط به جعل نشریات دانشجویی در دانشگاه پلی تکنیک تهران دانشجویان مسئول این نشریات هرگونه انتساب این اعمال به خود را تکذیب کردند و سخنگوی قوه قضاییه نیز در سخنانی خبر از بازداشت برخی عاملان این حوادث داد و البته گفت که هیچکدام از آنها دانشجو نیستند.


با این وجود چند روزی پس از انتشار نشریات موهن، پنج فعال دانشجویی این دانشگاه که چهار تن از آنان مدیران مسئول نشریات جعل شده بودند بازداشت و به دیگر دانشجوی بازداشت شده این دانشگاه یعنی بابک زمانیان پیوستند.

با شدت گرفتن بازداشت فعالان دانشجویی این دانشگاه قاضی حداد که بازپرس شعبه امنیت دادسرای انقلاب تهران است، چهارشنبه هفته گذشته در اظهار نظری از ادامه این بازداشت‌ها خبر داد و گفت: “علاوه بر پنج نفر دستگیر شده چند نفر دیگر نیز در این ارتباط شناسایی شدند که احتمالاً به زودی دستگیر شوند.” وی همچنین تاکید کرد: “ما اعتقاد داریم که این کار قطعاً توسط مدیران مسئول نشریات صورت گرفته است.” کیهان نیز در گزارش ویژه خود این دانشجویان را بی نصیب نگذاشت و اعلام کرد که فعالان دانشجویی در این دانشگاه با هدایت موسسه ای هلندی قصد انجام یک “عملیات انتحاری” داشته و در این مورد نیز به اعترافات یکی از دانشجویان که گویا بابک زمانیان بوده است، استناد کرد.

اطلاعیه دیشب وزارت اطلاعات در حالی منتشر شده که دانشجویان بازداشت شده‌ی متهم به این انتشار این مطالب، اینکه بیش از ده روز است که در بازداشت به سر می‌برند و معلوم نیست که خبر دادن اطلاعیه از “دستگیری برخی عوامل انتشار مطالب موهن در نشریات دانشجویی دانشگاه امیرکبیر” به معنی بازداشت‌های جدید در ارتباط با پرونده “مطالب موهن” است یا خیر.

همزمان، دیروز خبرنامه امیرکبیر گزارش داد که قاضی حداد با تایید این‌که مدیران مسوول نشریات مذکور در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برند، از خانواده‌های این دانشجویان که از وضعیت فرزندانشان اطلاع ندارند، خواسته تا برای کسب اطلاعات به معاونت امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران مراجعه کنند.

دفتر تحکیم وحدت نیز روز یکشنبه و در پی بازداشت و احضارهای گسترده دانشجویان در هفته گذشته طی اطلاعیه ای اعلام کرد که در این هفته 93 تن از فعالان دانشجویی به کمیته انضباطی فراخوانده شدند و یا برای آنها احکام سنگین کمیته انضباطی صادر گردیده است. 6 نشریه دانشجویی توقیف گردیده و سه تشکل دانشجویی تعلیق یا منحل شده اند. دفتر تحکیم وحدت همچنین از بازداشت 23 دانشجو توسط نهادهای گوناگون در یک ماه گذشته خبر داد.

روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت در بیانیه خود آورده است: “بزرگان این کشور را چه می شود که دربرابر این همه بی عدالتی و بی تدبیری اقدامی موثر انجام نمی دهند. آیا به راستی می توان برای حفظ منافع جناحی بر این فجایع چشم پوشید و سپس از مسلمانی و عدالت طلبی دم زد؟ آیا تاسف بار نیست که در کشوری مسلمان مسئولان دولتی به دختران دانشجو تعرض نمایند و کسی دم بر نیاورد؟ آیا این همه احضار به کمیته انضباطی و دستگیری دانشجویان منتقد برازنده کشوری با این سابقه تاریخی، فرهنگی و اسلامی است؟”