استعفای نمایندگان؛ فقط چند ساعت

نویسنده
فیروزه متین

» خبری که تکذیب شد

پس از آنکه صبح دیروز رسانه های داخلی ازاستعفای دسته جمعی نمایندگان عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به دلیل نداشتن حق رای در کمیسیون تلفیق خبر دادند، انتشار شایعاتی مبنی بر مداخله مقامات بلندپایه در واکنش به این اقدام  موجب شد تا آنها در تماس با رسانه‌ها خبر استعفای خود را تکذیب کنند.

صبح دیروز خبرگزاری ایسنا با انتشار متن گفت و گوی خود با حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، از استعفای دسته جمعی اعضای این کمیسیون در اعتراض به عدم حق رای در کمیسیون تلفیق خبر داده بود.اما ساعتی پس از انتشار این خبر که واکنش هیات رئیسه مجلس را در پی داشت، برخی از اعضاء در گفت و گو با سایت ها و خبرگزاری ها، استعفای خود را از اساس تکذیب کردند.

به نوشته ایسنا، حسین آذین گفته بود: “در اصلاحیه آیین‌نامه داخلی مجلس برای تغییر ترکیب کمیسیون تلفیق بودجه، مصوب شد سه نماینده از کمیسیون‌های تخصصی و ۹ نماینده از کمیسیون برنامه و بودجه به عضویت این کمیسیون درآیند اما گویا کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی که اعضای آن عضو هیچ کمیسیون دیگر نیستند به عنوان کمیسیون خاص و نه کمیسیون تخصصی تعریف شده و حق حضور در ترکیب کمیسیون تلفیق بودجه را ندارند. علت استعفای دسته جمعی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی نارضایتی اعضا از این تفسیر هیات رییسه مجلس از آیین‌نامه داخلی مجلس است. تفسیر هیات رییسه این است که کمیسیون اصل ۹۰ کمیسیون تخصصی نیست؛ همین تفسیر موجب نادیده گرفته شدن حق ما در عضویت در کمیسیون تلفیق شده است از این رو اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند در اعتراض به این نگرش و در اقدامی جمعی استعفای خود را تسلیم هیات رییسه مجلس کنند”.

او افزوده بود: “برای حل این مشکل نیازی به اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس نیست، با اصلاح تفسیر و برداشت آقایان هیات رییسه مجلس از روح آیین‌نامه این مشکل حل می‌شود”.

انتشار این خبر می رفت تا به یک جنجال رسانه ای درباره نزاع های درونی  اصولگرایان تبدیل شود اما آنطور که برخی رسانه ها بر اساس “شنیده ها” نوشته اند، مداخلاتی از بیرون از مجلس موجب تکذیب این استعفا شد و به تبع آن موج خبری به پاخاسته نیز پس از ساعاتی آرام گرفت.

چنین بود که پس از اظهارات آذین، ضرغام صادقی از اعضای هیات رییسه مجلس به این خبر واکنش داد: “تعدادی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در اعتراض به عدم حضور در کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرده اند که در صورت اجازه ندادن به آنها برای حضور در این کمیسیون، استعفا خواهند داد. آقای محمدعلی پورمختار رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به هیات رییسه مجلس مراجعه و اعلام کرد اگر به دوستان ما اجازه داده نشود که در کمیسیون تلفیق عضویت یابند تعدادی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در اعتراض به این موضوع استعفا خواهند داد. ما هم اکنون منتظر هستیم دکتر علی لاریجانی رییس مجلس در این باره نظر دهد که آیا این امکان فراهم است اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بتوانند در کمیسیون تلفیق مجلس عضویت یابند؟طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی عملا به جز ۱۳ کمیسیون تخصصی مرتبط با بودجه ورود اعضای سایر کمیسیون ها به کمیسیون های تلفیق مجلس وجود ندارد مگر آنکه ترمیمی توسط مجلس صورت گیرد و راهکاری در این راستا ایجاد شود. استعفا قطعا پذیرفته نمی شود زیرا این نمایندگان از همکاران خوب ما هستند”.

او در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان عضو کمیسیون اصل ۹۰ استعفای خود را به هیات رییسه ارائه کرده اند یا خیر؟ گفت: “من نامه استعفای آنها را ندیده ام ولی اعتراض شان را به صورت مکتوب نیز بیان کرده اند”.

 اظهارات این عضو هیات رئیسه که طی آن “استعفای دسته جمعی” نمایندگان عضو کمیسیون را تکذیب کرده بود، توضیح برخی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ را در پی داشت. از جمله جعفر قادری  به رجانیوز گفت: “علت استعفای دسته جمعی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ متوجه اصلاح برخی از مواد آیین نامه است. البته این مسئله با عنوان استعفا صورت نگرفته است”.

 او افزود: “در اصلاح اخیر آیین نامه داخلی مجلس دقیقا آورده شده که همه کمیسیون‌های تخصصی می‌توانند در کمیسیون تلفیق اعضا داشته باشند که در این راستا کمیسیون‌هایی به نام کمیسیون‌های اصل ۹۰ و کمیسیون حمایت از تولید ملی به عنوان کمیسیون تخصصی در نظر گرفته نشدند. با توجه به این مسئله عضویت اعضای کمیسیون اصل ۹۰ در کمیسیون تلفیق طبق آیین نامه منتفی است که بی‌شک اعتراض اعضای کمیسیون اصل ۹۰ به این مسئله می‌باشد چرا که این موضوع طبق آیین نامه اصلاحی نمی‌تواند جای ایرادی را باقی بگذارد”.

  پس از تکذیب استعفاء از سوی جعفر قادری، حسین آذین که خود خبر استعفای دسته جمعی را اعلام کرده بود،خبر خود را تکذیب کرد و گفت منظورش “اعتراض دسته جمعی” بوده است: “نامه اعتراضی اعضای کمیسیون اصل نود به صورت دسته جمعی به ریاست مجلس ارسال شده است که طی آن اعلام کردند کمیسیون اصل نود کمیسیونی تخصصی و نظارتی است و می تواند سه عضو در کمیسیون تلفیق داشته باشد و لذا بحث استعفاء مطرح نیست”.

 در پی تکذیب خبر استعفای دسته جمعی از سوی آذین، موج خبری مربوط به این اقدام نیز پس از ساعاتی فروکش کرد اما در فضای مجازی و آنطور که برخی خبرنگاران پارلمانی در صفحات خود متذکر شده اند، احتمالا عقب نشینی سریع اعضای کمیسیون اصل ۹۰ از استعفاء، ناشی از مداخله مقامات ارشد خارج از مجلس بوده است.