ایران در شمار کشورهای اعمال کننده محدودیت دینی

نویسنده

» گزارشی از صدای آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد  هشت کشور از جمله  ایران،چین و عربستان سعودی کشورهایی هستند که بیشترین نقض آزادی مذهبی در آنها اعمال می شود. ترکیه و پاکستان در میان این کشورها،  تلاش می کنند تا شرایط راحتی را برای اقلیت های مذهبی فراهم کنند.

در سال 1998 کنگره آمریکا اعلام کرد  گزارش آزادی مذهبی ایجاب می کند که کشور های ناقض آن را جریمه های سنگین کرد.

اما با گزارش جدید، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا  گفت که گزارش های سالانه عامل اصلی برای سیاست خارجی آمریکاست و تحمل آزادی اقلیت های مذهبی برای یک دموکراسی پایدار و جوامع طرفدار صلح لازم است. خانم کلینتون گفت: “مردمی که فارغ از هویت، قومیت و مذهب درباره حکومتی که بر کشورشان حاکم است نظر می دهند، احتمال تاثیر گذاری شان بر جامعه و حکومت بیشتر است. این برای ثبات، امنیت ملی آمریکا و امنیت جهانی خوب است.”

در گزارش جدید آمده است که این هشت کشور نسبت به سال گذشته بشدت آزادی مذهبی را نقض کردند و موجب شدند آنها را در”کشور هایی با نگرانی خاص” طبقه بندی کنند.

این هشت کشور عبارتند از: برمه، چین، کره شمالی، ایران، ازبکستان، متحد آمریکا در خاورمیانه ،عربستان سعودی و سودان و اریتره .

کلینتون گفت که مقامات ایرانی همچنان به مسیحیان وابسته به کلیسای انجیلی، یهودیان و بهائیان و مسلمانان غیر شیعه فشار می آورند.

اما وی افزود که در منطقه همه تهدید ها از سوی دولت ها اعمال نمی شود و همین هفته در عراق 22 نفر از زوار این کشور توسط عراقی های تندرو، کشته شدند.

وی گفت احترام به تفاوت های مذهبی، کلید موفقیت دائمی دولت های جدید در خاورمیانه و آفریقای شمالی بعد از “بهار عرب” خواهد بود.

کلینتون توضیح داد: “مردم منطقه اولین قدم های شگفت انگیزشان را به سمت دموکراسی برداشته اند. اما اگر آنها بخواهند دستآورد هایشان را حفظ کنند، نمی توانند آن را با سرکوب دیگری معامله کنند.”

وزیر امور خارجه آمریکا دولت ترکیه را که اخیرا دستور داد غیر مسلمانان  کلیسا ها و کنیسا ها را که 75 سال پیش توسط دولت مصادره شده بود، مرمت کنند، تشویق کرد و همچنین از دولت ترکیه به خاطر گرفتن تصمیم شایسته در مورد برداشتن ممنوعیت حجاب زنان مسلمان در موسسات آموزشی، تقدیر کرد.

مایکل پونسر، معاون وزیرامورخارجه آمریکا در زمینه حقوق بشر، از  اقدامات دولت پاکستان بعد از قتل دو مخالف مشهور قانون جنجالی کفر گویی، تقدیر کرد. این اقدامات شامل ایجاد وزارت هماهنگی ملی برای حمایت از اقلیت های مذهبی هم می شود.

اما وی از اقدامات اخیر دولت علیه گروه های مذهبی در چین که به زعم او بخشی از وخیم تر شدن وضعیت کلی حقوق بشر در چین است،ناراضی است.

پونسر گفت: “ما نگران مسلمانان ساکن در اویغور هستیم. ما نگران تبتی ها هستیم. دولت چین سیصد برهمن بودایی را از معبدشان در کیتری خارج و زندانی کرد. بنابر این درکنار سایر مشکلات حقوق بشر در چین، تبعیض مذهبی هم وجود دارد.”

پونسر گفت که از آنجایی که آمریکا با ایران و کره شمالی روابط دیپلماتیک ندارد، در جلسات بین المللی در مورد تبعیض علیه اقلیت های مذهبی در این کشور ها صحبت می کند.

او گفت که این اقدامات به فعالان حقوق بشری در این کشور ها که می دانند و درک می کنند که آمریکا به آنها گوش می کند و توجه دارد، نیروی دوباره می دهد.

ویی او ای نیوز، 13 سپتامبر