هاشم خواستار: دولت نمی‌تواند، باید فشارها از جانب معلمان زیاد شود

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نامه آموزش و پرورش برای آزادی فرهنگیان زندانی

یک معاون وزیر آموزش و پرورش گفته این وزارتخانه در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواهان عفو معلمان زندانی شده است. هاشم خواستار، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان مشهد اما در مصاحبه با روز می‌گوید دولت قادر به ایفای نقش در آزادی معلمان نیست و تنها راه خاتمه دادن به بازداشت این افراد، فشار بیشتر از جانب معلمان است.

روز چهارشنبه، ۶ خردادماه، مصطفی ناصری زنجانی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت که نامه‌ درخواست عفو معلمان زندانی از سوی علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش به قوه قضائیه ارسال شده است.

او در پاسخ به این سوالِ که “در شرایطی که اعتراض معلمان در اوج خود قرار دارد، آیا این بازداشت‌ها فضا را بیشتر متنشج نمی‌کند؟” به ایلنا توضیح داده: “این معلمان از سال‌های قبل حکم داشته‌اند و در حال حاضر اجرا شده اما باید دوستان تدبیر می‌کردند و وقت دیگری را برای بازداشت‌ها انتخاب می‌کردند.”

در پی شدت گرفتن اعتراضات سراسری معلمان که از اسفندماه گذشته آغاز شده برخی از فعالان صنفی نسبت به اجرای احکام تعلیقی معلمان فعال هشدار داده بودند.

در این میان معلمانی که احکام تعلیقی داشتند، از جمله علیرضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان روز ۳۰ فروردین ماه گذشته برای اجرای مجازاتی که پنج سال پیش بر او تحمیل شده بود، بازداشت و روانه زندان شد.

علی‌اکبر باغانی، نایب رئیس کانون صنفی معلمان ایران نیز روز دوشنبه ۴ خرداد ماه دستگیر شد.

این بازداشت‌ها در حالیست که ناصری زنجانی، معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش گفته است “اگر کسی حرف حق بزند، نمی‌توانیم بگوییم چرا حرف زدی؟ ما به تجمع‌کنندگان حق می‌دهیم.”

پیش از او حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی نیز در مراسم روز معلم گفته بود دولت حق اعتراض را برای “تمام قشرها و اصناف” به رسمیت می‌شناسد.

 

“اتحاد معلمان روز به روز بیشتر می‌شود”

هاشم خواستار، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان مشهد در مصاحبه با روز می‌گوید دولت به آزادی معلمان زندانی تمایل دارد اما قادر به انجام این کار نیست چون بازداشت کنندگان هر آنچه را خود بخواهند انجام می‌دهند.

به گفته این فعال صنفی: “باید رودربایستی را کنار گذاشت، جز جامعه معلمان کسی نمی‌تواند نقشی در آزادی زندانیان ایفا کند. باید فشارها از جانب معلمان زیاد شود.”

آقای خواستار که خود نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی، سابقه بازداشت دارد در اقدامی مشابه آنچه اخیرا برای فعالان معلم اتفاق افتاده، سال ۹۲ برای اجرای باقیمانده حکم، بازداشت و به زندان منتقل شده بود.

او می‌گوید: “من با چشم خود در مشهد می‌بینم که اتحاد معلمان دارد روز به روز بیشتر می‌شود. معلمان آگاه تر شده اند، فعالیت جمعی و اتحاد ناپیدایی دارند، تا جاییکه اگر در مشهد ۱۰۰ نفر را بازداشت کنند باز از انسجام معلمان کاسته نخواهد شد.”

شماری زیادی از معلمان سراسر کشور در ماه‌های گذشته با طرح مطالبات صفنی خود بارها در شهرهای مختلف دست به اعتصاب و تجمع زده اند.

دلیل عمده اعتراض معلمان، مطالبات صنفی و به ویژه طرح رتبه‌بندی است که دولت در اسفندماه گذشته تصویب کرد و معلمان آن را”تبعیض آمیز” می‌دانند.

 معلمان ایرانی دو ماه پیش نیز با امضای طوماری خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به “برخوردهای سیاسی با مشکلات معیشتی” اعتراض کرده بودند.

شش هزار امضا کننده این طومار خطاب به رئیس مجلس نوشته بودند: “بیشتر معلمان در ایران در تامین نیازهای اولیه زندگی‌ خود درمانده‌اند، زیر خط فقر به سر می‌برند، به منزلت‌شان آسیب رسیده است و انگیزه‌های شغلی خود را از دست داده‌اند”.

 فعالان حقوق معلمان می‌گویند با وجود اعتراض‌ها و اعتصاب‌های اخیر تغییری در وضعیت معلمان ایجاد نشده است.

هاشم خواستار، فعال صفنی می‌گوید: “در این فاصله به هیچ عنوان گشایشی صورت نگرفته است. گوش‌هایشان را کر کرده‌اند، ولی این شرایط نمی‌تواند استمرار پیدا کند.”

به گفته او معلمان در برابر این تبعیض‌ها ایستادگی خواهند کرد، همانطور که معلمی مانند رسول بداغی شش سال است به خاطر کوتاه نیامدن از حقوق خود و سایر معلمان متحمل حبس شده است.

رسول بداقی، از سال ۸۵ به دلیل فعالیت‌های صنفی در زندان به سر می‌برد.