دانشگاه جای احمدی نژاد نیست

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» برنامه هایی که لغو شد

در روزی که محمود احمدی نژاد ترجیح داد به دانشگاه تهران نرود، یک  سایت خبری از لغو سفر رهبر جمهوری اسلامی به شهر قم خبر داد.

دیروز قرار بود تالار علامه امینی دانشگاه تهران میزبان رئیس دولت دهم باشد تا وی به همراه رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مراسم موسوم به “بازگشایی دانشگاه ها” شرکت کند.اما آنگونه که خبرگزاری مهر به نقل از مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران اعلام کرد، این مراسم لغو و به زمان دیگری موکول شد.

محمدصادق ضیایی، با تأیید تعویق آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، عنوان کرد زمان جدید برگزاری این مراسم در آینده اعلام می شود.

مسئولان دانشگاه تهران و نهاد ریاست جمهوری تاکنون توضیحی درباره علل لغو برنامه حضور احمدی نژاد در دانشگاه تهران نداده اند اما پیش از این گزارش هایی درباره احتمال بروز ناآرامی هایی در این دانشگاه توسط دانشجویان منتقد دولت، هنگام ورود احمدی نژاد به دانشگاه تهران منتشر شده بود.

 

معترضان تاریخی؛ سرکوب شدگان همیشگی

اعلام پیروزی احمدی نژاد در انتخابات مناقشه برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، نه تنها اعتراضات عمومی و دنباله دار مخالفان او را به دنبال داشت، بلکه موجب بروز ناآرامی های گسترده و اعتراض دامنه دار دانشجویان در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه های پایتخت شد.پس از آن نیروهای موسوم به انصار حزب الله و یگان ویژه ضدشورش نیروی انتظامی، بامداد روز 25 خرداد 88 یعنی تنها دو روز پس از برگزاری انتخابات، با حمله به کوی دانشگاه تهران، تعداد زیادی از دانشویان معترض به نتیجه انتخابات را کشتند و زخمی و یا بازداشت کردند.

دفتر تحکیم وحدت پس از وقوع آن حادثه اعلام کرد حداقل پنج نفر از دانشجویان دانشگاه تهران شامل دو دانشجوی دختر و سه دانشجوی پسر بر اثر این حمله و با شلیک مستقیم گلوله ماموران امنیتی و انتظامی به قتل رسیده اند.

کمی بعد در فهرست ۷۲ نفره جانباختگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری که توسط کمیته پیگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی  (رهبران جنبش سبز و نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات) انتشار یافت، اسامی مبینا احترامی، ایمان نمازی، فاطمه براتی، محسن ایمانی، کامبیز شعاعی و کسری شرفی ذکر شد که براساس این گزارش در این حمله کشته شده و بیشتر آنها بدون اطلاع خانواده‌هایشان مخفیانه به خاک سپرده شده‌ بودند.

یک دهه پیش از آن نیز در 18 تیر 1378 نیروهای انصار حزب الله با پشتیبانی پلیس ضد شورش با حمله به کوی دانشگاه تهران، دانشجویان معترض به توقیف روزنامه سلام را به شدت سرکوب کردند.

در جریان آن حادثه، اکثر ساختمان ها و خوابگاه های کوی دانشگاه تهران ویران شد و تعداد زیادی از دانشجویان زخمی یا دستگیر شدند. بر اساس گزارش ها، دست کم یک نفر به نام “عزت ابراهیم نژاد” در جریان حمله 18 تیر 78 به کوی دانشگاه تهران کشته شد.

 

جایی برای احمدی نژاد نیست

پس از انتخابات 22 خرداد 88، حضور محمود احمدی نژاد، اعضای دولت و حتی نمایندگان حامی او در مجلس، در دانشگاه تهران و برخی دیگر از دانشگاه های کشور همواره با اعتراضات گسترده دانشجویان مخالف او روبرو شده است.

احمدی نژاد در اردیبهشت ماه سال جاری، شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بود؛سال قبل هم در دوران انتخابات ناچار شد با ماشین از جمع دانشجویان معترض به حضورش در دانشگاه شریف که فریاد “دروغگو – دروغگو” سر می دادند، بگریزد. دانشجویان دانشگاههای امیرکبیر و تهران نیز در سالهای قبل‌تر، از احمدی‌نژاد با تجمعات اعتراضی استقبال کرده بودند.

به گزارش سایت کلمه، به خاطر همین اعتراضات، احمدی نژاد هیچ‌گاه در برنامه‌هایی که طبق قرار قبلی در دانشگاهها برگزار می شود، حضور نیافته است تا خود را از احتمال مواجهه با دانشجویان معترض، دور نگه دارد.

مجید دری، از دانشجویان زندانی، هفته پیش در نامه خود از زندان به همین نکته اشاره کرده بود. او به احمدی‌نژاد پیشنهاد کرده بود تنها از یک روز قبل، حضورش در دانشگاه را اعلام کند تا شاهد واکنش دانشجویان باشد.

رسانه های رسمی نیز چندی پیش خبر دادند که در دیدار اخیر تعدادی از دانشجویان حامی جریان حاکم در ایران با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، یکی از دانشجویان با توجه به حوادث پس از انتخابات از آقای خامنه ای پرسیده بود چرا باید شرایط دانشگاه ها به گونه ای باشد که هیچ مسئول دولتی یا نمایندگان اصولگرای مجلس نتوانند به راحتی در دانشگاه ها حضور پیدا کنند؟

رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به این پرسش با ابراز نگرانی از این مسئله گفته بود حتما ابعاد موضوع را بررسی خواهد کرد.

تحلیگران سیاسی و دانشجویان مخالف دولت معتقدند اعتراضات دانشجویان به مسئولان دولت دهم و چهره های حامی احمدی نژاد در سال جاری تحصیلی نیز ادامه خواهد یافت.

محمد صادقی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) در این خصوص می گوید: “ بی شک فعالیت‌های دانشجویی امروز دشوارترین دوره خود را پشت سر می‌گذارد. یعنی فضای سرکوب در دانشگاه‌ها، چه در قالب فشار بر دانشجویان منتقد و چه از طریق بازنشسته کردن استادان منتقد، و چه از نظر فضای امنیتی و پلیسی که در محیط دانشگاه وجود دارد واقعاً امکان فعالیت به شکل سابق را از دانشجویان سلب کرده است، اما اینگونه هم نیست که فکر کنیم با این فشارها فعالیت‌های دانشجویان متوقف می‌شود.”

صادقی می افزاید: “ما در طی سال گذشته نیز شاهد بودیم که کمتر مسئول دولتی امکان حضور در محیط دانشگاه را پیدا کرد؛ آنهایی هم که آمدند، از شعارها و اعتراض‌های خودجوش دانشجویان در امان نماندند. اما اعتراض‌هایی که به مسئولین دولتی می‌شود، به صورت سازماندهی شده نیست، چرا که دانشجویان فشارهایی راکه به ایشان وارد می شود و اتفاق‌هایی راکه در کوی دانشگاه در سال گذشته و در سالیان قبل افتاده است، دیده اند و می بینند.”

وی می افزاید: “ طبعا در سال تحصیلی جدید نیز بسیاری از دانشجویان نسبت به آن‌چه در کشور رخ داده و ظلمی که به مردم و هم‌کلاسی‌های شان شده اعتراض خواهند کرد. شرایط به گونه‌ای است که هم دانشجویان و هم مردم در پی‌گیری مطالبات‌شان و اعتراض به آن‌چه در کشور و به ویژه وقایع پس از انتخابات ۸۸صورت گرفته، هم‌چنان جدی هستند و برای این اعتراض‌ها پایانی نیست. لذا قطعاً در آستانه‌ی سال تحصیلی جدید، ما سال تحصیلی پر تنشی را در دانشگاه‌ها شاهد خواهیم بود.”

 

جایی برای خامنه ای نیست

در همین حال و در شرایطی که امام جمعه قم، در خطبه های اخیر نماز جمعه این شهر، از “سفر قریب الوقوع” رهبر جمهوری اسلامی به قم خبر داده بود، یک سایت خبری اعلام کرد این سفر لغو شده است.

“تحول سبز” با اعلام این خبر افزود علت لغو این سفر “خودداری علما و روحانیون قم از رفتن به استقبال رهبری و حضور در سخنرانی وی در حرم حضرت معصومه” بوده است.

این سایت به نام روحانیونی که حاضر به ملاقات با آقای خامنه ای نشده اند اشاره ای نکرده اما نوشته: “به دفتر مراجع عظام قم اعلام شده بود که به استقبال او بروند اما مراجع از این اقدام خودداری کردند.”

به گزارش این سایت، دفتر رهبری جمهوری اسلامی پس از این برخورد مراجع و علمای قم، از آنها خواست تا برای سخنرانی آقای خامنه‌ای در حرم حضرت معصومه حاضر شوند، اما مراجع باز هم امتناع کرده‌اند.ادعای سایت تحول سبز با واکنش چند تن از کاربران سایت اجتماعی بالاترین روبرو شده که چنین برداشتی را یکسره نادرست دانسته و استدلال کرده اند که روحانیون قم هر چقدر هم دارای اختلاف با دولت باشند کاری نمی کنند که اساس حکومتی را که سرنوشت آن ها بدان وابسته است در خطر اندازند. برخی از کاربران با اشاره به روابط مالی بیت رهبر با دفاتر مراجع اصلا چنین برداشتی را محال دانسته اند.

در روزهای اخیر، رسانه های خبری حامی رهبر جمهوری اسلامی همچون کیهان و فارس، از سفر قریب الوقوع رهبری به قم خبر داده بودند و در همین راستا روزنامه کیهان از قول سعیدی، امام جمعه قم نوشت رهبری حتما بزودی به قم خواهد آمد.

به گزارش فارس، امام جمعه قم در خطبه های نمازجمعه این هفته شهر قم اظهار عقیده کرده بود: “حوزه های علمیه همواره ولایی بوده و هستند و در آینده ای نزدیک طلاب و فضلای حوزه علمیه قم پیشاپیش مردم غیور و متدین قمی به استقبال عظیم از نایب ولی عصرو ولی امر مسلمین جهان می روند.”

هنوز زمان و جزئیات سفر آتی و وعده داده شدۀ رهبر جمهوری اسلامی به قم منتشر نشده، ضمن اینکه دفتر آیت الله خامنه ای هنوز به طور رسمی لغو یا برگزاری این سفر را اعلام نکرده است.

برخی رسانه های داخلی و خارجی، گزارش کرده بودند که آخرین سفر آقای خامنه ای به شهر قم، 22 خرداد سال جاری و به صورت محرمانه انجام شده بود.

سعید منتظری، فرزند آیت الله حسینعلی منتظری، مرجع تقلید درگذشته شیعه نیز آن خبر را تایید کرده بود.

یک روز پس از این سفر محرمانه، جمعی که گفته می‌شود شمار زیادی از بسیجیان و لباس شخصی های معروف قم نیز در میان آنها حضور داشتند، به محل سکونت و دفتر آیت‌الله مرحوم حسینعلی منتظری حمله کردند و شیشه‌های در و پنجره‌ این محل را شکستند. چند ساعت پیش از این واقعه به منزل آیت‌الله یوسف صانعی، نیز حمله شده بود. مهاجمان، خودروی مهدی کروبی را هم که به دیدار آقای صانعی رفته بود خرد کردند و علیه او و دیگر شخصیت‌های اصلاح طلب، از جمله میرحسین موسوی شعار دادند.

محسن کدیور، از روحانیون منتقد حکومت ایران نیز در گفتگو با بی بی سی با اشاره به سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم پیش از آن حملات، حمله به دفاتر مراجع دینی را در زمان شاه و حتی تاریخ حوزه بی سابقه اعلام کرده بود.