انتخابات باید پرشور باشد

نویسنده
نازنین کامدار

» تمهیدات وزارت اطلاعات

پس از تاکیدات اخیر محمود احمدی نژاد مبنی بر “عدم مداخله هیچ نهادی در انتخابات”، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات هم دیروز اعلام کرد که وزارتخانه متبوع اش “تمهیدات لازم” برای انتخابات را اندیشیده است.وی پیش از این نیز بازداشت فله ای روزنامه نگاران در ماه های آخر سال جدید را هم در راستای جلوگیری از بروز فتنه انتخاباتی اعلام کرده بود.

بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، حیدر مصلحی دیروز در حاشیه اولین جلسه هیات دولت گفت: “این وزارتخانه در چارچوب وظایف و برنامه‌هایی که دارد، به حول و قوه الهی برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام داده و تمهیدات لازم را برای برگزاری انتخاباتی پرشوراندیشیده است” .

او افزود: “مقام معظم رهبری فرمودند سال 92 سال حماسه سیاسی و اقتصادی است و بنابراین تمام جریاناتی که معتقد به نظام و انقلاب هستند و به آن پایبند هستند، باید در بحث انتخابات ورود پیدا کنند. ورود این جریانات به انتخابات باید جدی و در قالب رقابتی سنگین باشد، البته باید چارچوب‌ها و خط قرمزهای نظام را نیز رعایت کنند تا انتخابات با حضور گسترده مردم به صورت آبرومند در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی برگزار شود”.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اقدامات وزارت اطلاعات در ارتباط با انتخابات، تصریح کرد: “این وزارتخانه در چارچوب وظایف و برنامه‌هایی که دارد، به حول و قوه الهی برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام داده، تمهیدات لازم را اندیشیده و درواقع طراحی کرده است تا ان‌شاءالله شاهد برگزاری انتخابات پرشور، رقابتی و ارزشی باشیم و با کمک مردم، این اقدامات‌ و طراحی‌ها را به پیش خواهیم برد”.

او این اظهارات را پس از آن بیان کرد که محمود احمدی نژاد در جلسه هیات دولت گفته بود: “انتخابات متعلق به ملت است و همه ابعاد و سلایق گوناگون باید در آن شرکت کند. ملت انتخاب خود را انجام خواهد داد و دولت نیز در پی این است که بستری را فراهم کند که ملت در این انتخابات حضور با شکوه پیداکنند، هیچ​کس نمی‌تواند خود را از ملت بالاتر تصور کند یا در مسیر ملت خللی ایجاد کرده و به زعم خود اعمال نظر کند”.

به گفته وی، “همه در برابر قانون یکسان هستند. نظر رهبری نیز مشخص شده و هیچکس نمی‌تواند خود را به ایشان منتسب کرده و یا به نام ایشان کارهایی را انجام دهد،انشاءلله ملت انتخاب خود را انجام خواهد داد و حضور ملت نیز حضور پرشور و حداکثری خواهد بود”.

احمدی نژاد افزوده بود: “باید رکوردی در عرصه انتخابات زده شود و اراده ملت به صحنه بیاید چراکه در این صورت هم مسائل داخلی سامان پیدا می‌کند و هم مسائل خارجی به نفع ملت ایران رقم خواهد خورد”.

احمدی نژاد پیش از این درباره ادعای “مهندسی انتخابات” که از سوی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه ابراز شده بود، واکنش تندی نشان داد و در سخنرانی رسمی روز 22 بهمن خطاب به این نهاد اعلام کرد که “اگر کسی بخواهد انتخابات را مدیریت کند، مردم او را مدیریت خواهند کرد”.

وزارت اطلاعات یکی از چند نهاد امنیتی جمهوری اسلامی است که گمان می کند “فتنه بزرگ”ی در انتخابات پیش رو رخ خواهد داد و همانطور که در اطلاعیه شماره 3 خود درباره بازداشت فله ای روزنامه نگاران اعلام کرده بود، تشدید برخوردهای امنیتی از سوی نیروهای این وزارتخانه با هدف “کنترل انتخابات” صورت می گیرد.

در همان زمان، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس برخورد وزارت اطلاعات را با انگیزه “ایجاد رعب و وحشت” دانست و گفت: “چون در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم بخشی از حکومت می‌خواهد انتخابات را کنترل کند”.

مصلحی در حالی از “تمهیدات لازم” درباره انتخابات سخن گفته که تقریبا تمامی رسانه ها و سایت های وابسته به اصولگرایان از استفاده محمود احمدی نژاد از تریبون ها و امکانات دولتی برای تبلیغ اسفندیار رحیم مشایی ابراز نارضایتی می کنند.به گفته اصولگرایان “فتنه بزرگ” فتنه ای در درون نظام و به “جریان انحرافی” مرتبط است. 

مصلحی در سخنان خود اشاره ای به اقدامات دولتی که خود عضو آن محسوب می شود نکرده و توضیح نداده است که منظورش از “تمهیدات لازم” چیست.

با این حال صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، به شکلی شفاف تر از مصلحی به اقدامات دولت در استفاده از امکانات حکومتی برای تبلیغ اسفندیار رحیم مشایی اشاره کرده و گفته است: “ارکان مختلف نظام در انتخابات به تناسب و فراخور وظایف قانونی خود دخالت دارند و اگر همه در چارچوب قانون حرکت کنند ان شاء الله انتخابات سالم و پرشوری برگزار می‌شود. گاهی کسانی که سمتی ندارند مطالبی ابراز می‌کنند که گویی نقش نظارتی دارند در حالی که نظارت بر انتخابات جزء مسئولیت‌ها و اختیارات شورای محترم نگهبان است کمااینکه دستگاه قضایی برای رفع این چنین توهم‌هایی همواره اعلام کرده است که شأن قوه قضاییه در انتخابات شأن نظارتی نیست بلکه برخورد با جرایم و پیشگیری از وقوع تخلفات است”.

به نوشته فارس، او افزوده است: “قانون اجازه هیچ گونه تلاش برای انحراف در مقام اجرای انتخابات را نخواهد داد و در مقام نظارت نظر شورای نگهبان فصل الخطاب است و اگر کسانی هم احیاناً به روند انتخابات شکایت دارند باید مسیرهای قانونی را طی کنند. امیدوارم برخی گمان نکنند که می‌توانند خطای سال 88 را تکرار کنند و اعتراض به نتیجه انتخابات را که البته در چارچوب قانون هیچ اشکالی هم ندارد، به صورت رسمی و علنی به اعتراض‌های غیرقانونی و خیابانی تبدیل کنند، چرا که باید بدانند آن حوادث اشتباه بسیار بزرگی بود که با مقاومت مردم روبرو شد و مردم به خوبی با معترضان خیابانی و قانون شکنان برخورد کردند. در چارچوب نظام اسلامی همواره اعتراض به نتیجه انتخابات مسیر قانونی داشته است. نباید عده‌ای تصور کنند که با زور می‌توانند حرف خود را به کرسی بنشانند و هیچ گروه و دسته‌ای نباید در فکرش این مسئله خطور کند که می‌تواند از راه‌ها و مسیرهای انحرافی و غیر صحیح به آنچه که به گمان خود صحیح است دست یابد و در این راه باید از اتفاقات سال 88 درس عبرت گرفته باشند. در ضمن مسئولان اجرایی حق ورود در حمایت از کاندیداها را ندارند و دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه نیز حق چنین حمایت‌ها و دخالت‌هایی ندارند”.