بهتر است مسجد جامعی در شورا بماند

نویسنده
حسین محمدی

» تغییر نظر خاتمی در کمتر از یک هفته

حواشی پیرامون کابینه حسن روحانی٬ این‌بار دامان سیدمحمد خاتمی را نیز گرفته و اصول‌گرایان به بهانه‌ی اظهارنظری از وی٬ حملات خود را متوجه او کرده‌اند. خاتمی هم که هفته گذشته از احمد مسجد جامعی به عنوان فرد مناسب برای وزارت ارشاد خبر داده بود در کمتر از یک هفته٬ عقیده خود را تغییر داده و گفته است: “بنده ترجیح می‌دهم مسجدجامعی در شورای شهر بماند”.

در حالی که تا کمتر از دو هفته‌ی ‌دیگر مراسم تحلیف حسن روحانی برگزار خواهد شد٬ گمانه‌زنی‌ها پیرامون کابینه‌ی او هم‌چنان ادامه دارد و اصول‌گرایان نگران ترکیب کابینه‌ی او و حضور اصلاح‌طلبان در آن هستند. اما اگر پیش از این بخش نه چندان کمی از نگرانی‌ها به معاون اول روحانی باز می‌گشت٬ اکنون به نظر می‌رسد که حضور برخی افراد در راس وزارت‌خانه‌ها٬باعث نگرانی اصول‌گرایان شده است.

این نگرانی در حدی است که حسین شریعتمداری٬ مدیرمسوول منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان٬ در سرمقاله روز یک‌شنبه این روزنامه نوشته: “مدعیان اصلاحات برای تصاحب چهار وزارتخانه اطلاعات، کشور، علوم و امور خارجه خیز برداشته‌اند ولی از آنجا که دورخیز آنها با هوشیاری آقای دکتر روحانی روبرو شده است، پروژه مصادره ریاست‌جمهوری آقای روحانی را روی سه وزارتخانه اطلاعات و کشور و علوم متمرکز کرده‌اند”٬ شریعتمداری افزوده است: “اصحاب فتنه اصرار چندانی برای تسخیر پست معاون اولی ندارند و در توانمندی‌ آقای عارف بر فرض تصدی پست معاون اولی تردید جدی دارند و بر این باورند که ناتوانی عارف با توجه به عضویت اعلام شده ایشان در جبهه اصلاحات، برای این جبهه دردسرآفرین خواهد بود. گزارش یاد شده که بسیاری از شواهد بیرونی دیگر نیز، صحت آن را تائید می‌کند حاکی از آن است که اصحاب فتنه فلش حرکت خود را از تسخیر پست معاون اولی به تسخیر وزارت علوم تغییر جهت داده‌اند”.

سرمقاله کیهان در حالی منتشر شده که این روزنامه در خبر دیگری در همان شماره٬ نوشته که “مخملی‌ها معاون اولی را نشانه رفتند”.

هم‌زمان با این موضع‌گیری‌ها٬ رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان٬ تلاش کرده‌اند تا با انتقاد از سیدمحمد خاتمی و پیشنهاد او بابت حضور احمد مسجدجامعی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی٬‌ میزان تاثیرپذیری احتمالی روحانی از توصیه‌های خاتمی را کم کنند. این رسانه‌ها پیش از این نوشته بودند که حسن روحانی از سیدمحمد خاتمی٬ بابت پیشنهاد حضور مسجدجامعی در کابینه٬ ناراضی است٬ زیرا که “این تلقی را به وجود آورده که معرفی و تحمیل مسجدجامعی توسط خاتمی صورت گرفته است. گفته می‌شود رئیس‌جمهور منتخب نیز از این جنس اظهارنظرها ابراز ناراحتی کرده است”.

با این حال خود سیدمحمد خاتمی٬در کمتر از یک هفته٬ عقیده خود را تغییر داده است. وی که هفته گذشته و در مراسم نمایش فیلم “گذشته”٬ ساخته “اصغر فرهادی”٬ در سخنانی پیرامون وزیر فرهنگ و ارشاد آینده٬ گفته بود: “امیدوارم در دولت آینده شاهد وزیری برای فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم که متناسب با وضعیت فرهنگ و تمدن ایران سر افراز باشد. فکر می‌کنم فرد مورد قبول این حوزه معلوم است و من اسم نمی‌برم و نمی‌گویم نامش احمد مسجدجامعی است”٬ اکنون درباره احمد مسجدجامعی و حضور احتمالی وی در کابینه٬ گفته است: “بنده ترجیح می‌دهم مسجدجامعی در شورای شهر بماند… هیچکس نباید سهم‌خواهی کند و باید اجازه بدهند آقای روحانی هر کس را دلش می‌خواهد انتخاب کند”.

با این حال روزنامه کیهان نوشته است که پس از معرفی مسجدجامعی توسط خاتمی٬‌ وی “مهره سوخته” است و دیگر در راس وزارت ارشاد قرار نخواهد گرفت.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر حضور احتمالی خاتمی در مراسم تحلیف روحانی در مجلس منتشر شده بود. اخباری که البته با واکنش تند اصول‌گرایان مواجه شد.

خبرگزاری فارس در این زمینه به نقل از “یک منبع آگاه” نوشت: “در روزهای اخیر برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از خاتمی به عنوان مهمان ویژه مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی نام برده‌اند در حالی که مجلس هیچ‌ برنامه‌ای در این زمینه ندارد. تاکنون از سوی مجلس هیچ دعوتی از خاتمی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب صورت نگرفته و به هیچ وجه قرار هم نیست که دعوتی صورت گیرد و این تصمیم مجلس تغییر ناپذیر است”.

با این حال خود خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا به مراسم تحلیف دعوت شده‌اید و شرکت خواهید کرد، تصریح کرد: “هنوز فرصت آن نرسیده و دیر نشده است”.

اما حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رییسه مجلس٬ گفته است که “طبق روال همیشگی، مقامات لشکری و کشوری به مراسم تحلیف رییس جمهوری دعوت می‌شوند که طبیعتا در بین آنها هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور دارد”. وی همچنین درباره دعوت و حضور روسای جمهوری پیشین مانند محمد خاتمی در مراسم تحلیف گفت: “طبق مراسم‌ تحلیف قبلی که برنامه‌ای برای دعوت روسای جمهوری سابق در مراسم تحلیف وجود نداشته است طبیعتا در این دوره نیز چنین برنامه‌ای وجود ندارد”.