پشت ویترین

نویسنده

معرفی تازه ترین آثار منتشر شده در ایران

“مفتش و راهبه” در “بابا گوریو”

رجال و دیپلماتهای عصر قاجار و پهلوی

نویسنده: ریدر بولارد - یاسنت لوئی رابینو - جورج چرچیل

مترجم: غلامحسین میرزا صالح

ناشر: معین

تعداد صفحه: ۴۵۶

سال انتشار: ۱۳۹۲ - دوره چاپ: ۱

“رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی” مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های “ریدر ویلیام بولارد”، “یاسنت لویی رابینو” و “جورج پرسی چرچیل” از کارمندان سفارت انگلیس در ایران و در دوره‌های قاجار است.

این کتاب در واقع دایره‌المعارفی براساس ترتیب الفبایی است و به معرفی شخصیت‌های سیاسی دو کشور براساس دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های سه نویسنده آن (کارکنان سفارت انگلیس در این دوره‌ها) می‌پردازد.

 

 

ذهن روسی در نظام شوروی

نویسنده: آیزا برلین

مترجم: رضا رضایی

ناشر: ماهی

تعداد صفحه: ۴۱۶

سال انتشار: ۱۳۹۲ - دوره چاپ: ۱

آیزایا برلین در این اثر به بررسی جنبه‌های سیاسی و فرهنگی روزگار شوروی پرداخته است

 

نظریه سوبژکتیویته در فلسفه فیخته

نویسنده: فردریک نویهاوزر

مترجم: سید مسعود حسینی

تاریخ چاپ: ۱۳۹۲

ناشر: ققنوس

“یوهان گوتلیب فیخته” اندیشمند و فیلسوف آلمانی قرن هجدهم معتقد است وظیفة فلسفه آن است که تبیینی استعلایی از آگاهی معمولی و تجربة هر روزی عرضه بدارد. تجمیع تمام و کمال عقل نظری و عقل عملی با یکدیگر یکی از ویژگی‌های ممتاز نظام فلسفی فیخته است. یعنی اثبات این معنی که بدون کوشش (عملی) هیچ‌گونه شناسندگی (نظری) در میان نخواهد بود و بالعکس. فیخته در سال ۱۷۹۰ میلادی در مواجهه با آثار کانت مرید این فیلسوف شد. او از این ارادت تام و تمام به کانت از عاملی انقلابی در شیوه تفکراتش یاد می‌کند. فیخته پس از گفتگو و مواجهه ناامیدکننده‌اش با امانوئل کانت مصمم می‌شود تبحر خویش را در “فلسفه نقدی” با نوشتن رساله‌ای در باب موضوعی که کانت هنوز به آن توجه نکرده بود اثبات کند، یعنی پرسش از سازگارپذیری فلسفة جدید با هر مفهومی از وحی الهی. او تنها طی چند هفته دست‌نوشته‌ای پدید آورد و در آن نتیجه گرفت که یگانه وحی‌ای که با فلسفه نقدی سازگار است نفس قانون اخلاقی است. کانت که عمیقاً تحت تأثیر قرار گرفت به انتشار دست‌نویس فیخته یاری رساند و آن را به ناشر خود سپرد و بدین ترتیب، نخستین کتاب فیخته در سال ۱۷۹۲ تحت عنوان “در پی نقد هرگونه وحی” منتشر شد. کتاب “نظریة سوبژکتیویته” می‌کوشد تفسیری منظم از فلسفه فیخته ارائه دهد. مسعود حسینی، مترجم کتاب، پیش از این کتاب‌های “لایب نیتس” اثر نیکولاس جالی و “هگل” نوشتة فردریک بیزر را ترجمه کرده است.

 

 

مفتش و راهبه

نویسنده: کالین فالکنر

مترجم: جواد سیداشرف

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

این کتاب، داستان دختری است که عشق و عرفان را توأمان می‌خواهد و روحانی زیاده‌خواه واتیکان او را به تخت شکنجه می‌بندد. “مادلن” تنها دختر فردی به نام “انسلم”، چشمانی همچون زمرد سبز دارد و این چشمان برای راوی داستان چیزی جز لعنت ابدی و آتش جهنم به ارمغان نخواهد آورد. “برنار دونادویو” عضو فرقه وعاظ دومینکن شهر تولوز دره‌مان لحظه اول جادوی مادلن می‌شود و به گناه خود اقرار می‌کند. دست بسته و ناتوان اسیر عشق او می‌شود. برنار به سادگی اعتراف می‌کند که بیش از حد لازم و شرط عفاف به او خیره شده است. اما عکس‌العمل “مادلن” چیست؟

 

 

تاریخ سیستان

نویسنده: جعفر مدرس صادقی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۲۸۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۳

تاریخ سیستان داستان یک سرزمین است- از زمان ساختنش به دست بانیان خودی تا خراب شدنش به دست مهاجمان بیگانه نویسندهٔ بی‌نام و نشان این متن متعلق به نیمهٔ قرن پنجم هجری، اساس کار خود را بر مختصر گویی و پرهیز از خود نمایی و تکلف در بیان نهاده است.

این متن فقط تاریخ نیست، داستانی ست نوشتهٔ ناظر هوشیاری که هیچ جانبداری و تعصبی در کارش نیست. مرکزیت سیستان فقط محوری ست برای صورت بندی متن.

مجموعه باز خوانی متون در بردارندهٔ ویرایش‌هایی جدید از بر جسته‌ترین متنهایی ست که در ادبیات فارسی اهمیت دارند. کوشش بر آن بوده است که این متون بدون آنکه در اساس آن‌ها دستی برده شود عرضه شوند. از این رو، تمامیت اثر و سبک متن دست نخورده باقی می‌ماند و تنها با پیراستن برخی فرعیات و فصل بندی و تدوین مجدد و پاراگراف بندی و نقطه گذاری و رسم الخط یکدست، متن به هیئتی تازه در می‌آید.

تا نه فقط برای پژوهندگان و کار‌شناسان، بلکه برای همهٔ ادب دوستان مفید و خواندنی باشد.

 

 

کمیته ۳۰۰

نویسنده: جان کولمن

مترجم: یحیی شمس

ناشر: مروارید - فیروزه

تعداد صفحه: ۳۲۲

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۸

دکتر جان کولمن مؤلف کتاب که خود یکی از اعضای پیشین MI۶ سازمان جاسوسی بریتانیا بوده، در مورد گروه توطئه‌گرانی که هیچ‌یک از مرزهای ملی نمی‌شناسد و خود را فرا‌تر از قوانین همه کشور‌ها قرار داده و تمامی ابعاد زندگی سیاسی، دینی و اجتماعی، بازرگانی، صنعتی، معدنی و بانکداری مردم جهان و حتی قاچاق موادمخدر را زیر سلطه خود دارند پرده‌‌ها را به کناری می‌زند.

این کتاب دانش شما را درباره این گروه کوچک نخبه که خود را در برابر هیچ مرجعی به جز اعضا گروه خود پاسخگو نمی‌داند افزایش می‌دهد راستی چرا درباره این گروه که سرنخ تمامی رخدادهای جهان را در دست دارند تنها معدودی آگاهی دارند.

گروه توطئه‌گران جهانی که زیر نام کمیته ۳۰۰ فعالیت دارند افزون بر برخورداری قدرت کامل، در روند تمامی رویدادهای جهانی تأثیر قطعی دارند. این کتاب اسامی همه اعضاء، شرکت‌‌ها، مؤسسات، سازمان‌های دولتی و جنبش‌های گوناگونی را که آن‌ها در راستای سلطه جهانی خویش به وجود آورده‌اند برملا می‌سازد.

قدرت فائقه این اختاپوس مهیب جهانی را با همه سلطه‌جویی آن بر زوایای زندگی روزمره همه مردم گیتی در این کتاب جست‌وجو کنید.

 

 

بابا گوریو

نویسنده: اونوره‌ دو بالزاک‌

مترجم: ادوارد ژوزف‌

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

قیمت:    ۹۵۰۰۰ ریال

داستان‌ بابا گوریو که‌ فیلیپ‌ برتو آن‌ را “شاهکار نبوغ‌ انسانی‌” می‌خواند، چون‌ ستاره‌ای‌ تابناک‌ در می‌ان‌ سایر آثار بالزاک‌، نویسندة‌ نامی‌ فرانسه‌، می‌درخشد و بی‌شک‌ از شاهکارهای‌ ادبیات‌ جهانی‌ به‌ شمار می‌رود. در این‌ داستان‌، بالزاک‌ با قلمی‌ موشکاف‌ اجتماع‌ خوش‌ظاهر و زشت‌نهاد عصر خود را توصیف‌ می‌کند. قهرمانان‌ برجستة‌ این‌ داستان‌ به‌ عنوان‌ مظهر و نمونة‌ کامل‌ افراد نوع‌ خود شهرت‌ جهانی‌ یافته‌اند، مثلاً “گوریو” نمودار بارزی‌ از فداکاری‌ و ازخودگذشتگی‌ بی‌پایانی‌ است‌ که‌ از مهر پدری‌ سرچشمه‌ می‌گیرد. بالزاک‌ در ترسیم‌ روحیات‌ قهرمانان‌ این‌ داستان‌ چنان‌ مهارت‌ و استادی‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ کمتر خواننده‌ای‌ است‌ که‌ از مطالعة‌ آن‌ متأثر نگردد و شاید همین‌ قدرت‌ تأثیر است‌ که‌ “کلود فارر” عضو فرهنگستان‌ فرانسه‌ را واداشته‌ تا بگوید: “این‌ کتاب‌ را نه‌ فقط‌ باید بزرگ‌ترین‌ رمان‌ فرانسه‌ دانست‌، بلکه‌ باید آن‌ را بزرگ‌ترین‌ رمان‌ جهان‌ به‌ شمار آورد.”

عروس‌ فریبکار

نویسنده: مارگارت‌ اتوود

مترجم: شهین‌ آسایش‌

تاریخ چاپ: ۱۳۹۱

ناشر: ققنوس

قیمت:    ۳۵۰۰۰۰ ریال

زینیا زن‌ بی‌نظیری‌ است‌؛ اما این‌ بی‌نظیری‌ به‌ سود رز، کرز و تونی‌ نیست‌؛ زنانی‌ که‌ دلنشین‌ترین‌ بهانه‌های‌ هستی‌ خود را بر سر آشنایی‌ با این‌ زنِ باهوش‌ و زیبا می‌گذارند. حاصل‌ اعتماد این‌ سه‌ زن‌ به‌ زینیا، زنی‌ که‌ بی‌قیدانه‌ بداندیش‌ است‌ و دلفریبانه‌ زیبا، زخم‌ مشترکی‌ است‌ که‌ با مرگ‌ زینیا تسکینی‌ ناچیز یافته‌ است‌. و اکنون‌ زینیا هر چند درگذشته‌ است‌ اما ناگهان‌ ظاهر شده‌، شاید برای‌ آن‌ که‌ همچنان‌ ویرانی‌ به‌ بار آورد.