پیام انعطاف پذیری به غرب

نویسنده

» گزارش جورازلم پست از انتصاب رئیس جدید سازمان اتمی

دوبی – به گزارش رسانه های دولتی علی اکبر صالحی آخرین وزیر خارجه ایران،  از سوی حسن روحانی به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران برگزیده شد، اتفاقی که از سوی رسانه ها جایگزینی افراد اصطلاحا عملگرا با افراد تندرو در برنامه اتمی تهران قلمداد می شود.

روحانی که به عنوان رئیس جمهوری نسبتا میانه رو توصیف می شود، متعهد شده است تا روابط ایران را با جهان خارج  بهبود بخشد و تحریم های سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی به خاطر برنامه اتمی را کاهش دهد.

انتصاب صالحی نشانه ای دیگر از آن است که روحانی قصد دارد نسبت به سلف خود محمود احمدی نژاد رویکرد منعطف تری برای حل و فصل مناقشه اتمی با غرب در پیش گیرد.

کشورهای عربی و اسرائیل می گویند برنامه اتمی ایران در حقیقت تلاشی برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته ای است. تهران این اتهام را رد می کند و می گوید تنها برای تولید برق و تحیقات پزشکی به دنبال دستیابی به این تکنولوژی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به صور مستقیم در مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی درگیر نیست اما در قبال فعالیت ها در سایت های اتمی مسئول است.

وی همچنین نماینده تهران در مجمع سالانه اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین است که هر سال در ماه سپتامبر برگزار می شود.

صالحی از سال 2011 تا پنج شنبه هفته پیش زمانی که مجلس جایگزینی اش را تصویب کرد وزیر خارجه دولت احمدی نژاد بود و حالا به سر شغل قبلی اش برگشته است.

او جایگزین فریدون عباسی دوانی می شود که سال 2010 از تلاش برای ترورش در تهران جان سالم به در برد.

مارک فیتز پاتریک، مدیر برنامه منع گسترش سلاح هسته ای و خلع سلاح در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک می گوید :” این انتخاب عاقلانه دیگری محسوب می شود، صالحی بهترین وزیر احمدی نژاد بود، فردی عملگرا که می فهمید چطور باید با دنیا کار کند. منطقی است که او را در جایی دیگر حفظ کنند.”

او می گوید :“با بازگرداندن صالحی به جایگاه قبلی اش؛ عباس دوانی را از بازی خارج می کند؛ کسی که از تلاش برای ترورش جان سالم به در برد و به نظر می رسید قادر نیست بر حس ناگوارش نسبت به غرب غلبه کند.”

.کماکان دبیر جدید شورای امنیت ملی باید انتخاب شود، کسی که به طور سنتی وظیفه انجام مذاکرات از طرف ایران با 1+5 را بر عهده دارد.

تاخیر در اعلام نام وی باعث شده است برخی از ناظران ایرانی گمانه زنی کنند که روحانی ممکن است بخواهد وظیفه مذاکرات اتمی را به وزارت خارجه بیاورد، امری که می تواند نشانه قوی دیگری مبنی بر تمایل وی برای سهولت در روند مذاکرات در نظر گرفت.

منبع : جورازلم پست -  17 اوت