ادعای ممنوعیت پوشیدن جین

نویسنده

» گزارش گاردین از خطای ناتانیاهو

نخست وزیر اسرئیل در مصاحبه با بی بی سی به اشتباه گفت که ایرانیان اجازه ندارند شلوار جین بپوشند.

نتانیاهو که در مورد رابطه ایران و آمریکا با بی بی سی فارسی مصاحبه می کرد، گفت که مردم ایران اجازه ندارند شلوار جین بپوشند و مورد تمسخر مخاطبان این شبکه واقع شد.

نتانیاهو با نگرانی تحولات دیپلماتیکی که با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایران، حسن روحانی، بوجود آمده است را نظاره می کند. روحانی قصد دارد رابطه نزدیک تری با آمریکا و سایر کشور های غربی برقرار کند و تحریم ها علیه برنامه اتمی ایران را کاهش دهد.

اما اظهارات نتانیاهو در این مصاحبه در مورد برنامه های اتمی ایران، تحت الشعاع گفته هایش در مورد سختگیری های پوشش ایرانیان قرار گرفت.

نتانیاهو در مصاحبه اش گفت: “من فکر می کنم اگر مردم ایران آزاد بودند، شلوار جین می پوشیدند و به موسیقی غربی گوش می دادند و انتخابات آزاد داشتند.”

این اظهارات منجر به واکنش شدید ایران شد، باوجود اینکه زن ها در ایران مجبور به پوشیدن لباس گشاد و روسری هستند، اما پوشیدن شلوار جین ممنوع نیست. بسیاری از موسیقی های غربی غیر قانونی است اما مردم راهی برای شنیدن آن در خانه دارند.

ده ها ایرانی تصاویر خود را درحالی که شلوار جین پوشیده بودند، روی توئیتر منتشر کردند و آن را صفحه رسمی نتانیاهو توئیت کردند.

یکی از حساب های توئیتری تصویر یکی از خبرگزاری های نیمه رسمی را از یک فروشگاه شلوار جین، گذاشته بود و نوشته بود: “آقای نتانیاهو، اینجا فروشگاه سلاح کشتار جمعی در ایران است.” یک ایرانی دیگر توئیت کرده بود: “نتانیاهو، سه روز پیش یک شلوار جین خریدم.”

توئیتر توسط حکومت ایران فیلتر شده است اما تعداد زیادی از ایرانیان با فیلترشکن وارد توئیتر می شوند.

نتانیاهو در این مصاحبه گفته بود که ایران و اسرائیل رابطه بسیار عمیقی داشتند تا اینکه حکومت ایران این رابطه را از بین برد. او از سانسور شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای و رفتار دولت با زنان و همجنسگرایان انتقاد کرد.

وی گفت: “مردم ایران حقشان بیشتر از اینهاست.”

وی گفت انتخاباتی که به واسطه آن روحانی انتخاب شد، قانونی نیست و آیت الله خامنه ای، قدرت اصلی را در دست دارد و در مورد برنامه های اتمی تصمیم می گیرد. ایران همواره گفته است که برنامه های اتمی اش برای تولید سلاح اتمی نیست و این برنامه ها صلح آمیز است.

نتانیاهو گفت: “حالا هم من، از نزدیکی رابطه بین دو کشور، چنانچه صادقانه باشد استقبال می‌کنم: تلاشی صادقانه برای متوقف کردن برنامه‌های هسته ای ایران، نه تلاشی دروغین. نه «حرف پوچ».”

گاردین، 7 اکتبر