ناآرامی در دانشگاه ها ادامه دارد

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» با گسترش بازداشتها و پرونده سازی برای توکلی

در پی بازداشت مجید توکلی عضو انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک و گزارش سایت های دولتی در مورد دستگیری وی با لباس زنانه، دانشگاه ها همچنان در فضایی ملتهب به اعتراضات ضددولتی ادامه می دهند.

بر اساس گزارش های رسیده روز گذشته نیز علاوه بر دانشگاه های تهران، دانشگاه های دولتی و آزاد مشهد، قزوین، کرج، اصفهان و شیراز، شاهد اعتراضات وتجمعات دانشجویی بود. اعتراضات روز گذشته دانشجویان شهر های مختلف کشور به دنبال دروغپردازی و تصاویری که از سوی سایت های وابسته به نیروهای امنیتی ـ نظامی در مورد مجید توکلی فعال دانشجویی شناخته شده منتشر شد، با حمایت یک پارچه از این فعال دانشجویی همراه شد.

در همین خصوص انجمن اسلامی پلی تکنیک با صدور بیانیه ای تاکید کرد: “نه تنها مجید توکلی، بلکه تمامی دانشجویان دربند استبداد، افتخار جنبش دانشجویی هستند چه بالباس زنانه و چه با لباس مردانه.”

مجید توکلی و یک سخنرانی

مجید توکلی که در پی یورش نیروهای امنیتی و بسیجی به مراسم روز دانشجو در دانشگاه پلی تکنیک دستگیر شد، از جمله فعالان دانشجویی شناخته شده طی سال های اخیر است که قبل از این نیز به دنبال پروژه تخریبی جعل نشریات از سوی بسیج دانشجویی و نیروهای امنیتی، متحمل پانزده ماه حبس زیر شکنجه شد. وی روز شانزده آذر با حضور در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در جمع صدها تن از دانشجویان معترض پلی تکنیک برای دقایقی به سخنرانی پرداخت. این فعال دانشجویی در سخنان خود که با استقبال پرشور دانشجویان روبرو شد، با اشاره به حوادث بعد از انتخابات، با اشاره به سرکوب ها و خون های ریخته شده و تجاوزها در زندان ها، بر ایستادگی و مقاومت دانشجویان همراه با مردم در مقابل استبداد حاکم تاکید کرد.

عضو بازداشتی انجمن اسلامی پلی تکنیک در بخش دیگری از سخنرانی خود با تاکید بر اینکه روز دانشجو روز فریاد زدن بر سر استبداد است، خطاب به دانشجویان گفت: “به پاس احترام به مردمی که شش ماه است با اعتراضات مسالمت جویانه علیه سرکوب ها و خونریزها به پا خاسته اند و امروز نیز به حمایت ما آمده اند، وظیفه ماست که با حضور در کنار در های دانشگاه از مردم حاضر در مقابل دانشگاه تشکر و اتحاد خود با مردم را محکم تر کنیم.”

 

دفاع از دانشجویان دربند

منابع دانشجویی علت اصلی بازداشت توکلی و اقدامات سایت های حامی دولت کودتا را سخنرانی پرشور وی در جمع دانشجویان می دانند. روز گذشته بعد از دستگیری مجیدتوکلی، ابتدا خبرگزاری فارس با انتشار عکسی از توکلی مدعی شد که وی با لباس زنانه در حال گریز از محل بوده که دستگیر شده است.

انجمن اسلامی پلی تکنیک در واکنش به چنین پرونده سازی علیه عضو بازداشتی خود با صدور بیانیه شدید الحنی نوشته است: “آنان که خروش آزادیخواهانه دانشجویان امیرکبیر را برنمی تابند باز هم همچون گذشته دست به کار ِ تخریب کرامت انسان های آزاده شده اند ولی بدانند آزادگی از آن آنانی ست که در راه آزادی خطر می کنند و به راستی مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر همان آزاده ای است که همیشه در دل ها و بر سر زبان های دانشجویان جاری است. دیکتاتوری ایران باید که از سخنان و انتقادات مجید توکلی نسبت به استبداد موجود در کشور عصبانی باشد چرا که خود را همچون پادشاهی یافته است که دانشجویان لخت بودنش را آشکار کرده اند. اکنون نیز درمانده و وامانده از فهم شعارهای صریح دانشجویان، انتقام و کینه خود را از مجید توکلی آشکار کرده است. اعتراض های پرشکوه و گسترده دانشجویان مقاوم ایران در سراسر کشور آنچنان مستبدین فرومایه کشور را گیج کرده است که راهی جز، لباس‌ مبدل بر تن مجید توکلی کردن و عکس انداختن از وی پیدا نکرده اند. بی‌خبر از آنکه بفهمند مجید توکلی افتخار جنبش دانشجویی بوده و هست، چه با لباس زنانه و چه با لباس مردانه.”

 

 بازداشت گسترده در دانشگاه مشهد

اعتراضات دانشجویی روز گذشته در دانشگاه های چند شهر کشور با بازداشت گسترده دانشجویان همراه بود. تجمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در اعتراض به تداوم بازداشت دانشجویان دستگیر شده در 16 آذر، برای دومین بار با حمله نیروهای بسیجی و امنیتی رو به رو و منجر به ضرب و شتم و دستگیری دستکم هفتاد دانشجوی این دانشگاه شد.

یکی از دانشجویان دانشگاه فردوسی در گفتگوی کوتاهی به روز گفت: “این تجمع با حضور بیش از 2000 تن از دانشجویان در مقابل در آمفی تاتر برگزار شد. دانشجویان معترض با در دست داشتن پرچم ها و نمادهای سبز، شعار هایی چون»کروبی بت شکن بت بزرکو بشکن» و «مرگ بردیکتاتور  سر می دادند که با حمله ناگهانی دستکم چهل تن از بسیجی ها مواجه شدند.”

وی سپس ادامه داد: “وقتی نیروهای بسیجی با مقابله ومقاومت دانشجویان روبرو شدند و هشدار معاون فرهنگی دانشگاه نیز برای پایان دادن به تجمع کارساز نشد شمار زیادی از نیروهای امنیتی وارد محل تجمع شدند و همراه با نیروهای بسیجی شروع به ضرب و شتم و دستگیری دانشجویان کردند.”

وی در پایان با اشاره به اینکه تعدادی از هفتاد دانشجوی بازداشت شده چند ساعت بعد آزاد شدند، گفت: “اما به طور مشخص از سرنوشت سیزده تن از آنان که از دانشجویان فعال این دانشگاه هستند خبری در دست نیست. شمار کثیری از دانشجویان طی فراخوانی اعلام کرده اند که در صورت عدم آزادی فوری آنان، فردا نیز دست به تجمع خواهند زد.”

 

افزایش شمار دانشجویان بازداشتی

در حالی که دانشجویان دانشگاه های تهران، شیراز، اصفهان و چندین شهر دیگر کشور مصمم به ادامه اعتراضات خود در دانشگاه ها هستند، منابع خبری از افزایش شمار دانشجویان بازداشت شده در دو روز گذشته خبر دادند. آمار دانشجویان بازداشت شده در حالی رو به افزایش است که به گفته مقامات انتظامی تنها در تهران و فقط در 16 آذر بیش از دوست دانشجو بازداشت شده اند.  تاکنون آمار دقیقی در مورد دانشجویان بازداشتی در شهرهایی چون تبریز، همدان، اهواز، اصفهان، کرج منتشر نشده است.

در شیراز با بازداشت دو دانشجوی دیگر به نام های سعید آگنجی و راضیه جعفری، شماردانشجویان بازداشت شده در دو روز گذشته به هشت تن رسید. خبرنامه امیر کبیر در این باره نوشت: “در روز 16 آذر شش فعال دانشجویی شیرازی به نام های سید محمد محسن موسوی، سبحان حیدری، نجما رنجبر، سید محمد حسینی، سعید لطفی و مسعود مهدوی فر بازداشت شده اند. در مجموع  ازبعد از سیزده آبان تاکنون بیش از سی دانشجوی معترض در شیراز بازداشت شده اند که از سرنوشت و وضعیت آنان تاکنون خبری منتشر نشده است.”

در تهران هم با ادامه اعتراضات و دستگیری ده ها دانشجو در 16  آذر، روز گذشته منابع خبری و حقوق بشری از بازداشت دست کم هشت تن دیگر خبر دادند: فرزاد کلبعلی، طاهر دهخوارقارنیان، نوید سلطان پور، مجتبی هاشمی، نیلوفر اثباتی، بردیا نجار، مهدی بلخاری و میثم حسینی در دو روز گذشته بازداشت شده اند.

از سوی دیگر منابع محلی در کردستان نیز اسامی پانزده دانشجوی بازداشت شده در تهران و شهرستان ها را منتشر کردند. احمد اسماعیلی، آمانج رحیمی، عبدالله عارفی، پخشان عزیزی، لیلا محمدی، سروه ویسی، هژار یوسفی، امجد کردنژاد، ناصراحمدی، عباس کاکایی، علیرضا مرادی و سجاد مردای در بین دانشجویان بازداشت شده دانشگاه های تهران هستند. ادریس مولودی در بانه و سهراب کرمی هم در قروه دستگیر و روانه زندان شده اند.