احمدی نژاد: چرا نگران کشور باشم؟

نویسنده

ahmadinejadcbfkbb.jpg

وحید ثابتیان

شکاف میان مسئولین عالی رتبه کشور درباره میزان اهمیت تهدیدات علیه کشورطی روزهای گذشته، اظهارات ضد ونقیض آنها را به همراه داشته است. در حالی که ایالات متحده دومین ناوهواپیمابر خود را به منطقه خلیج فارس اعزام کرده، دیپلمات های ایرانی هنوز درعراق زندانی نیروهای آمریکایی هستند و عمر موسی دبیرکل اتحادیه عرب از احتمال “پنجاه درصدی” حمله آمریکا به ایران سخن گفته است، احمدی نژاد روز سه شنبه درگفت وگوی تلویزیونی خود گفت که نگران کشور نیست.

او درمصاحبه خبری روز سه شنبه خود درپاسه به این سوال که قعطنامه برای ایران هزینه دارد یا نه گفته است: “صدور قطعنامه هزینه‌ای نیست. چه هزینه‌ای است؟ آنها تلاش دارند قطعنامه‌ی بعدی را صادر کنند، البته ما نیز تلاش می‌کنیم این کار صورت نگیرد. بعد از این که گفتند ایران را تحریم می‌کنیم خوشبختانه روابط‌مان تحت تاثیر این صحبت‌ها قرار نگرفت.”

رییس جمهور سپس با تصدیق به وجود آمدن مشکل گفته است که فشارها را کنترل می کند. او در پاسخ به اینکه آیا نگران آینده کشور است یا نه گفته است: “ برای چه نگران باشم؟ هیچ نگرانی ندارم؛ چرا که کشور را خوب می‌شناسم. البته نمی‌گویم دیگران نمی‌شناسند ولی من خوب می‌شناسم. من به بیش از ‌۳۴۵ شهرستان رفته‌ام. می‌دانم باید چه پروژه‌هایی در آنجا اجرا شود.”

این در حالی است که هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درجریان دیدار با صد نماینده مجلس گفته است: “حفظ نظام بالاترین وظیفه شرعی و ملی همه مسوولان است و همه باید توجه داشته باشیم که فرصت سوزی برای کشور سم و خیانت به نسل‌های امروز و آینده است.“هاشمی دراین دیدارتوجه نمایندگان را به جدی بودن تهدیدات علیه کشور جلب کرده و گفته است: “چندی پیش در جلسه‌ای که به اتفاق گروهی از مسئولان خدمت رهبری بودیم، کسی گفت که تهدیدات جدی نیست و هیچ نگرانی وجود ندارد که آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به او تأکید کردند، تهدیدات جدی است.”

به نوشته بازتاب، حتی وزیر خارجه نیز، ساعتی پیش از گفت‌وگوی ویژه خبری رئیس‌جمهور، در جمع تعدادی از نمایندگان مجلس گفت که تهدیدات جدی است: “منوچهر متکی که سه‌شنبه شب با تعدادی از نمایندگان مجلس جلسه داشته اظهارکرده تهدیدات آمریکا، جدی و فراتر از عملیات روانی و تبلیغاتی است. وزیر خارجه در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان درباره میزان احتمال حمله محدود یا نامحدود آمریکا گفته است: احتمال حمله هم به صورت محدود و هم به صورت نامحدود وجود دارد.” متکی سپس اضافه کرده است: “برخی از سناتورهای آمریکایی، از جمله «ایدن»، پیام‌هایی را برای ما فرستاده‌اند که ما هنوز درباره واکنش به این اقدام تصمیمی نگرفتیم.”

عمرموسی دبیرکل اتحادیه عرب هم درحاشیه اجلاس داووس درسوییس نیز به خبرنگاران درخصوص احتمال حمله آمریکا به ایران گفته است که خطر این حمله پنجاه درصد است تا نگرانی ها ازحمله آمریکا، مرزهای کشور را درنوردد. جان راکفلر، رییس جدید کمیته اطلاعات سنای آمریکا نیز، با اشاره به لحن تهدید آمیز جورج بوش علیه ایران در سخنرانی سالانه وی، آن را با فضاسازی های پیش از حمله به عراق در سال 2003 مقایسه کرده است. وی به روزنامه نیویورک تایمز گفت: “صادقانه بگویم من کمی نگرانم که بار دیگر [عملیات] عراق را تجربه می کنیم.”

با این وجود روزنامه کیهان کماکان “پیام های تلفنی خوانندگان” خود را که معمولا به نقطه نظرات روزنامه بازمی گردد، به بیان توخالی بودن این تهدیدات اختصاص داده است: “آمریکا با تهدید ایران به جنگ دست پیش گرفته تا از پشت نیفتد. در حالی که ما ایرانیان باید آمریکایی ها را تهدید بکنیم. این مطلب شعار نیست. گرفتاری های امروز آمریکا در جهان بیانگر این واقعیت است که آمریکایی ها در جایگاهی نیستند که بخواهند تهدید کنند بلکه باید بیشتر مواظب کلاهشان باشند که باد نبرد”…

اظهارات ضد ونقیض مقامات ایرانی درخصوص میزان اهمیت تهدیدات علیه کشور درحالی وارد مرحله جدید می شود که اختلاف موضع های علی لاریجانی رییس پرونده هسته ای ایران و محمود احمدی نژاد عملا سردرگمی مسئولان کشورشده است. لاریجانی که تلاش کرده بود مساله هسته ای را با سولانا به جای امنی برساند، دربرابر موضع گیری های احمدی نژاد عملا دست خالی ازمذاکرات بازگشت.

با این وجود خبراحتمال حضور وی درهمایش بررسی مساله هسته ای ایران درمونیخ، می تواند تلاش جدیدی برای یافتن راهی به سوی مذاکره ورهایی ازتهدیدات روزافزون قلمداد شود.

سایت انتخاب درخبری آورده است: “ همایش «مونیخ» با موضوع پرنده هسته ایران و با حضور دکتر علی لاریجانی، متکی، کاندولیزا رایس، رابرت گیس و برخی مقامات اروپایی، باعث گمانه زنی های متفاوت سیاسی شده است. این همایش از نهم تا یازدهم فوریه آینده در مونیخ برگزار می شود ودرآن موضوع هسته ای ایران و درگیری غرب با تهران بر سر این پرونده مورد بحث و بررسی مقامات بلندپایه کشورهای مختلف و کارشناسان قرار می گیرد. تاکنون حضور«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، «کاندولیزا رایس» و «رابرت گیس»، وزیران خارجه و دفاع آمریکا، «خاویر سولانا»، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «یاب دهوپ شفر»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانیک شمالی (ناتو) دراین سمینارحتمی شده است. “

خبر فوق با این گمانه زنی ادامه می یابد که: “احتمال زیادی می رود که چنین کنفرانسی برای رساندن پیام مستقیم تهران به مقامات آمریکایی مورد استفاده قرار گیرد.”